• GravidMalin

Hur få bort lukten från katterna??

Någon som har tips på vad man kan göra för att det ska lukta mindre ifrån kattlådan?? Försöker ta bort bajset efter varje gång men vi har två små kattungar som knappt gör annat än att äta å gå på lådan....Dags för avmaskning igen alltså....Hade iaf uppskattat om någon har något bra tips...!???

• Svar på tråden Hur få bort lukten från katterna??
  • Jesster

Vi har tre hankatter och rensar lådan 1 gång/dag och det luktar inte så mycket.

Vi ger dom Royal torrfoder att äta, de har en bra klumpbildande sand som vi köper i djuraffären och så har de en låda med lock. Däremot så har vi tagit bort luckan på lådan men det luktar inte ändå

• GravidMalin

mrs ftm jag har någon sand som heter magic clean...som är kristaller...Den sanden du pratar om finns den i vanliga affärer eller bara i djuraffär?? Jag är villig att prova allt för att slippa den hemska lukten

• GravidMalin

Majsan...någon mat du kan rekomendera?? som är bättre för kattorna?

• 3 hjärtan

gravidmalin: den här sanden finns inte i vanliga matbutiker, utan i djurbutiker. Finns en sand till som funkar bra också och det är Vitakrafts klumpbildande, den är billigare än everclean, men den tar inte heller bort lika mycket lukt.

• medea08
    GravidMalin skrev 2007-08-27 12:08:55 följande:
    Bumbi mia...dom äter lite olika mat...oftast friskies torrfoder...När dom fått blöt mat så blir det alltid mkt värre...
    Där har vi anledningen till att det luktar. Katter har ofta väldigt känsliga magar, och det gäller i synnerhet kattungar. Bestäm er för ett bra foder, t.ex. kattungefodret från Royal Canin eller Eukanuba och ge endast det. Se till att introducera det långsamt, så att de hinner vänja sig.

Som flera andra har tipsat om så testa annan sand i en täckt låda, eller eventuellt en Peewee-låda med pellets. Har båda varianterna till mina katter, och det luktar inte ett dugg.
  • Majsan70
    GravidMalin skrev 2007-08-27 12:12:05 följande:
    Majsan...någon mat du kan rekomendera?? som är bättre för kattorna?
    Royal Canin, Hills, Iams...finns säkert fler. Tumregelen är att om du köper hos djuraffären eller hos veterinären så får du ett bättre foder. Du kan dessutom köpa ett foder för just dina katters behov.

Det kan verka lite dyrare, men i längden är det inte det eftersom de inte behöver äta lika mycket som av det "billiga" fodret.
  • Bumbi mia

Prova att byt mat, Mjau blötmat och torrfoder om du vill köpa maten på "Ica". Vill du ha ett dyrare foder så är Eukanuba bra.

Jag använder Pussi kattströ och blandar det med Everclean, sen har jag en täckt låda med ingången mot väggen så att katterna inte skvätter ut sand på golvet.

• GravidMalin

Många tips tackar

Ska gå ner till djuraffär idag å prata med dom där å se vad dom säger för den ena kattungen verkar ha väldigt känslig mage och bli väldigt lätt lös i magen...han verkar behöva bättre mat!!
    Den andra kattungen har normal avföring men det luktar sååå illa...

Får nog ta att prova Everclean med...det låter som att det funkar bra på er

• GravidMalin

" för er " men jag såklart

• Ammi1970

Ever Clean kattsand är bra finns olika sorter, med och utan parfym... En MYCKET bra och ekonomisk kattsand då man inte behöver tömma helt och den varar länge...

Blötfoder är 95%vatten är ingen mat som man ger som mat, utan mer som lite godis då och då.

Bra torrfoder är att rekomendera, ja jag vet det kostar en del, men ger man bara det som står på påsen så blir det mer ekonomiskt, + man vet att katten får i sig allt den behöver.

Gå in i en djurbutik, ställ alla frågor du kan, du ska t.o.m få prova mat gratis har du tur har dom kattsand just då med man kan få prova.

Lycka Till

• Ung Mamma

Beror lite på vad man har för sand i lådan. En sand jag tycker är bra är Pussy. Kisset klumpar sig bra och går inte sönder när man ska rensa bort det och det luktar inte så mycket heller. Luktar värre från sand som suger upp kisset istället.

• Omorfia

Har haft en AquaCat-låda utan stenar i flera år nu och det funkar jättebra. Det luktar när de har bajsat (precis som när man själv varit på toa) men sen spolar man ner bajset och voilá så är det borta.

www.aquacat.se/

Svar på tråden Hur få bort lukten från katterna??