• Anonym (Otäckt...)

Svar ang. springmask!!!???

Nu har det otrevliga kommit till våran familj, talar om springmask!!
    Tycker det är såååå vidrigt!

Mina frågor: När börjar medicinen att verka? Hur snabbt liksom...
    Alla i familjen ska tydligen medicineras?
    Hur noga ska man tvätta kläder, sängkläder m.m?? Byta och tvätta varje dag?

Några andra bra tips eller erfarenheter?

• Svar på tråden Svar ang. springmask!!!???
  • trollmammsis

har ingen erfarenhet, (ta i trä) men jag hade tvättat VRAJE dag,,,,

• Anonym

Man ska medicinera hela familjen! Dessutom ska du städa varje dag dvs. dammsuga o skura. Tvätta allt!!! alla sängkläder varje dag, byta hand dukar ofta, tvätta tex, gossedjur m.m.
    Dessutom ska alla sova i underkläder och de skall tas av varje morgon o kväll i badkaret efter dusch ska man stå kvar i badkaret och ta på sig under byxor. Skura toaletten flera ggr per dag.
    Tycker SYND om er. det är ett jävla jobb.

• Ghettoblaster

urk haha era stackare!
    vi hamnar visst där allihop förr eller senare...
    Medicinen börjar verka så fort det röda färgämnet passerar tarmarna och analen.

• Anonym (Otäckt...)

Åååååååå fy f*n vilken mardröm!! HUR fixar man allt detta (som anonym skrev)??
    Tror jag sticker huvudet i sanden och försvinner....

• Anonym (tyvärr erf)
    När börjar medicinen att verka?
    tar ca ett dygn innan medicinen man börja att bajsas ut. 
    Alla i familjen ska tydligen medicineras?
    Ja hela familjen....samtidigt
    Hur noga ska man tvätta kläder, sängkläder m.m??
    Hur noga man ska tvätta??
    Byta och tvätta varje dag?
    om ni tar medicinen på kvällen så sover ni i de gamla. På morgonen tar du bort alla sängkläder, handdukar mm. Ser till att barnen tar av blöja underkläder som direkt körs i maskinen. Barnen får inte gå nakna alls. Tvätta stjärtarna noga helst flera ggr om dagen, men allrahelst på morgonen de tre första dagarna efter ni tagit medicinen. Pillerna är enklast/trevligast. man kan krossa pillerna och ta av toppen på geischa-chokladbitar och trycka ner pillersmulorna där. Enda sättet jag får i min tre åring medicinen. Dammsug och damma som en galning. Äggen kan leva länge i damm tyvärr.

Vill du veta nåt mer. Tyvärr hade vi ett dagis förrut som var slarviga med underlaget när de bytte blöjor på barnen. O det var troligen nån som inte medicinerade för det bara gick runt runt runt. Uräckligt. Nu har vi bytt dagis sen ett halvår och sluppit detta elände helt *skönt*

Hoppas du fick nån hjälp av detta.
  • Ylwis

*All medecin börjar vwrka inom 1 timme i kroppen, sen  så tar det en stund innan masken är död. efter 14 dagar ska ni upprepa kuren.
    *hela familjen ska avmaskas
    *kläder ska tvättas noga i minst 60 grader
    *underkläder byts varjedag
    *pyjamser byts varje dag
    *sängkläder byts varje dag
    *hand hygienen är VÄLDIGT noga
    *skura av toaletten efter varje person
    *städa ofta.

Mamma till Alvyn 051015
  • Anonym (Otäckt...)

Jag är väldigt tacksam för alla svar! Vi (jag och barnet) tog medicinen på em.
    Jag har redan bytit alla sängkläder och börjat att tvätta, det gör väl inget? Det var nån som skrev att det skulle bytas dagen efter....

Jag har inte berättad för sambon ännu (kommer hem i morgon), tycker det är ganska pinsamt!

• Anonym (tyvärr erf)

men det är inte pinsamt. Alltså vissa barn är mottagliga för detta, vissa är det inte. Vissa barn har massor av öroninflammation, vissa har det inte.

Nä klart man kan tvätta allt på en gång....men det du bytt idag måste bytas imorgon igen....för inatt lägger de ägg eftersom inte medicinen har dödat alla maskar ännu.

• Anonym

Lite överdrivet här, maskarna överlever inte många timmar utanför kroppen så överdrivet tvättande är bara onödigt.
    Ring sjukvårdsupplysningen så får du höra vad du ska göra och jag är helt säker på att du inte behöver sanera ditt hem, men därimot ska den som blivit drappad inte sova naken utan byta underkläder på morgonen.

Maskarna brukar leva en till två dagar efter behandligen börjat!

Lycka till

Mia Uska

• Anonym (tyvärr erf)
    Anonym skrev 2007-08-27 21:25:29 följande:
    Lite överdrivet här, maskarna överlever inte många timmar utanför kroppen så överdrivet tvättande är bara onödigt.Ring sjukvårdsupplysningen så får du höra vad du ska göra och jag är helt säker på att du inte behöver sanera ditt hem, men därimot ska den som blivit drappad inte sova naken utan byta underkläder på morgonen.Maskarna brukar leva en till två dagar efter behandligen börjat!Lycka tillMia Uska
    nja men ÄGGEN överlever.
Svar på tråden Svar ang. springmask!!!???