• Anonym (Otäckt...)

Svar ang. springmask!!!???

Nu har det otrevliga kommit till våran familj, talar om springmask!!
    Tycker det är såååå vidrigt!

Mina frågor: När börjar medicinen att verka? Hur snabbt liksom...
    Alla i familjen ska tydligen medicineras?
    Hur noga ska man tvätta kläder, sängkläder m.m?? Byta och tvätta varje dag?

Några andra bra tips eller erfarenheter?

• Svar på tråden Svar ang. springmask!!!???
  • Anonym (Otäckt...)

Håller tummarna att du har rätt ("Mia"), har för mig att jag har läst något liknande som du skrev...

• Anonym

Det tar 14 dagar innan äggen kläcks så varför tvätta i onödan???

• Anonym (Mia)

Barnen ska behandlas som vanligt bara noga med tvättning av häder efter toa besöken.

En engång hoppas allt går bra.

• Ylwis
    Anonym skrev 2007-08-27 21:25:29 följande:
    Lite överdrivet här, maskarna överlever inte många timmar utanför kroppen så överdrivet tvättande är bara onödigt.Ring sjukvårdsupplysningen så får du höra vad du ska göra och jag är helt säker på att du inte behöver sanera ditt hem, men därimot ska den som blivit drappad inte sova naken utan byta underkläder på morgonen.Maskarna brukar leva en till två dagar efter behandligen börjat!Lycka tillMia Uska
    nej inte övedrivet. haft det själv och vet hur det är.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17711

// Ylwa( USKA)
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Nödvändigt att hålla rent

För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
    Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten
    använda flytande tvål och egen handduk
    hålla naglarna kortklippta
    duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål
    sova i pyjamas eller åtsittande byxor
    byta underkläder och pyjamas varje dag
    byta sängkläder ofta
    tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts
    rengöra badrum och sovrum varje dag.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Sprids via äggen

Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten

Mamma till Alvyn 051015
  • Lusekofta

Maskarna går ut och lägger ägg i ändtarmsöppningen på natten, tvättar man sig ordentligt i rumpan varje morgon så tvättar man bort äggen och maskarna kan inte föröka sig och de dör ut sakta men säkert. Sedan ska man givetvis vara noga med hygienen, hålla naglarna korta osv.

• Anonym (Otäckt...)

Slutar klådan omedelbart?? Hur länge ska man fortsätta att tvätta sig??

• Anonym (men...)

Du anonym som säger att äggen inte kläcks förrän efter 14 dagar:
    du har missuppfattat hela grejen. Äggen överlever "vilande" i damm i ca 14 dagar. När som helst under dessa dagar kan du få in äggen i näsa/mun och då kläcks de först när de når mag-tarmkanalen. Därför ska du dammsuga!! Äggen är alltid okläckta när du får i dig dom, sedan kläcks dom inuti dig.

• Anonym (men åh!)

Ylwis: Liite överdrivet. Springmask är inget som behöver leda till hysteri utan är väldigt _lätt_ att bli av med. Jag har själv haft springmask en gång, bytte underkläder dagligen, tvättade sängkläderna dygnet efter jag startade medicineringen. NOGGRANN handhygien är det som är viktigast. Har aldrig fått det igen.

Att behöva städa hela huset pga att äggen överlever i damm är hysteri. Tror du dom springer till vardagsrummet och lägger ägg i soffkuddarna? Äggen läggs kring ändtarmsöppningen.

En sak till man ska tänka på. Har man husdjur, tex katter ska man maska av dom också. Dom är ofta bärare av springmask och smittar ofta barn.

/SSK!!

• Ylwis
    Anonym (men åh!) skrev 2007-08-29 21:11:27 följande:
    Ylwis: Liite överdrivet. Springmask är inget som behöver leda till hysteri utan är väldigt _lätt_ att bli av med. Jag har själv haft springmask en gång, bytte underkläder dagligen, tvättade sängkläderna dygnet efter jag startade medicineringen. NOGGRANN handhygien är det som är viktigast. Har aldrig fått det igen.Att behöva städa hela huset pga att äggen överlever i damm är hysteri. Tror du dom springer till vardagsrummet och lägger ägg i soffkuddarna? Äggen läggs kring ändtarmsöppningen.En sak till man ska tänka på. Har man husdjur, tex katter ska man maska av dom också. Dom är ofta bärare av springmask och smittar ofta barn./SSK!!
    DU prata med vilken  läkare som helst så behöver man inte  avmaska sina djur bara för man har spring mask.  det sprids inte via djur människa  eller människa -djur!

hänvisar till länken  som både lasarett och  hälsocentraler hänvisar till  högre upp i tråden.

du kanske tycker det är överdrivet och kallar dig SSK, var då inte anonym utan stå för vad du säger och  visa att du är SSK.

Det är mkt viktigt att  både städa och  tvätta hela tiden. det är inte hysteri, tyck det du men  95% av sveriges läkar kår håller med mig!
    Mamma till Alvyn 051015
  • Anonym (men...)

Du SSK:
    äggen är mikroskopiska och sprids via luften. Kliar du dej eller om underkläder/lakan kommer i kontakt med äggen - då sprids de hur lätt som helst.

Alla blir inte av med det lika lätt. Trots slaviska hygienåtgärder så har jag haft det återkommande i åratal.

• Ylwis

Till SSK: var hos barnläkaren idag för falskkrupp,passade på att fråga ang springmask och  man  ska vara slkavisk med städ och  hygien. äggen sprids via luftartiklar till damm som man  får i sig.  man ska byta kläder varje dag och  göra det i duschen för att minimera området och  snabbt tvätta ur duschen och  jag frågade även  om  smittning mellan människor och  djur och det finns ingen sån länk.

Mamma till Alvyn 051015
  • Anonym (masken)

Dum fråga kanske (och äcklig...) men hur länge kan man se döda maskar i avföringen. Tog min medicin (första dosen) i början av förra veckan och jag tycker fortfarande att jag kan se dom j-arna Eller är det bara jag som är nojjig kanske? Det är ju sååå äckligt! Hur vanligt är det att Vanquin inte tar kål på dem?

• Anonym (Otäckt...)

Vill oxå gärna ha svar på vad "anonym - masken" fråga!

• Anonym (men...)

Vanquin är inte lika effektivt som Vermox. Se till att få Vermox utskrivet av en läkare, det är i alla fall min rekommendation.

Svar på tråden Svar ang. springmask!!!???