Jag var 22 när min värk kom, jag har ofta relaterat det till efter jag födde min dotter. Dock kom värken först i samband att jag började arbeta igen efter f-ledigt i 1 år. Den graviditeten var otroligt lätt. Gick bara upp 6 kg, hade en strålande hälsa (lite foglossning bara) och en kanon förlossning.
Denna graviditeten nu, med värken, var ett levande helvete. Foglossning redan från vecka 14, gick upp över 32 kilo (bland annat för att foglossningen hindrade mig från att röra mig lika mycket) och fick till slut preeklampsi.
Men dock var värken under graviditeten (förrutom foglossningen) faktiskt väldigt lågmäld.
Efter satte jag in en kopparspiral, men fick höra efter ett halvår att det kanske kan vara hormonellt med värken, så då tog jag ut den och satte in en Nuvaring istället.
Förvånandsvärt nog (eller inte då) så spelar det ingen roll. Värken är där.
Provade ändra på kosten, mindre kött och mejeriprodukter...hmmm...samma resultat.
Ibland är jag så nere i skorna över denna dumma värk att jag känner mig ynklig. Värst med värken är ändå att man inte blir trodd på, att man inte blir tagen på allvar och helst att man inte får en diagnos, dvs kanske möjlighet till bättre mående.
Har fått så många olika mediciner att jag spyr på det.
Förlåt att jag kräker av mig, men det känns onekligen skönt att ha folk i situationens like som man kan bolla sina tankar med. Jag ska prata med terapeuten nu (kl 10) och rådfråga henne faktiskt.
Jag har byggt upp en massa ilska för detta med sjukvården att man blir som ett trotsigt barn. "Jag ska minsann inte gå till doktorn". Men vad hjälper det?
Skriver sen och berättar vad terapeuten har för ideér.
Tack igen alla...skönt att man kan få stöd.
Kram sandra