• Rosana

Bra mellanmål till 12-åringar?? Behöver förslag!

Behöver bra "mellis-tips" till mina 12-åringar! Vi brukar äta middag (alltid tillsammans, det är vår gyllene regel) runt 18.30-19.00, beroende på när alla är samlade hemma efter träningar, aktiviteter, jobb etc.
    Barnen kommer hem från skolan vid tre halvfyra-tiden. Då är min flicka "vrålhungrig" och min pojke sådär". Han idrottar mycket och ska ofta iväg på träning runt fem, och jag känner att han behöver "tanka" med nåt vettigt innan. Min flicka däremot är inte mycket för att röra på sig, hon är nu dessutom i puberteten och har börjat lägga på sig såväl former som lite hull - detta lider hon av själv. Vad kan baren äta till mellanmål, som är gott och nyttigt?? Ös på med förslag, tack!

• Svar på tråden Bra mellanmål till 12-åringar?? Behöver förslag!
  • SeTa

Pizzabullar?
    Gör dom så nyttiga du tycker att dom behöver vara!
    Smidigt att ha i frysen och bara värma tex två var när barnen kommer hem.

• ztar64

Olika soppor med knäckebröd till .

• Rosana

SeTa; Tack för förslaget! Pizzabullar, är det samma deg till dem som till piroger??

• SeTa

Det vet jag inte.
    Ett ögonblick så ska jag hämta receptet.

• SeTa

2 dl vatten
    1 msk olja
    1/2 pkt jäst
    1/2 tsk salt
    5 dl vetemjöl ( här kan du ju mixa med grahamsmjöl om du vill)

Fyllning
    100 g skinka
    1-2 dl ost
    1 dl chilisås
    oregano efter smak

Klena ihop degen och låt den jäsa övertäckt i 30 min.
    Kavla ut degen och fyll på med innehållet. Rulla ihop till rulle och dela.
    Låt jäsa ca 30 min.
    Grädda i 225 grader ca 8 min.

• Sofie75

Smoothie är ju nyttigt och mättande.
    Häll vaniljyoghurt, en banan, lite blåbär och mjölk i en tillbringare, i med handmixern och mixa och drick upp.
    En smörgås till och du blir perfekt mätt!

Annars är ju toast bra och mättande också.
    Köp en magrare ost och lite grövre formbröd och sen skinka el kalkon i.
    Detta kan ju göras färdigt och förvaras i frysen, sen tas det bara fram klart för att lägga i toasten.

• Rosana

SeTa; Tack för receptet!Grahamsmjöl i låter helt ok.
    Sofie75; Bra att du skrev smoothie! För det brukade de sno ihop innan, väldigt poppis..men nu har vi tydligen glömt bort det...Ska inhandla lite olika ingredienser till det idag.

• Sofie75

Rosana: ja, det är toppen tycker jag.
    Drack det i morse och det var så himla smarrigt och går ju att variera hur mycket som helst.

• AJS

Brukar göra en pannkaksmet, blanda i finrivna morötter eller spenat (såndär fryst i kuber) sedan får barnen, steka i våffeljärn.
    Pizzabullar är också en favorit hos oss. Fyllningen varierar vi efter tycke o smak, i degen brukar jag blanda i lite grovt mjöl så blir det lite nyttigare.

• Rosana

AJS; Tack för tipset om pannkanksmeten! Idag har jag laddat upp med smoothies-ingredienser, så att de kan ixa ihop lite efter tycke och smak - och så fullkornsmacka med rökt kalkon och tomat. Men jag ska absolut testa pannkaksmet (med spenat, som står högt i kurs här), som de kan våffla. Det är ju sånt de tycker är kul - att "laga" själva.

• cleopatra2
    SeTa skrev 2007-08-28 12:41:24 följande:
    2 dl vatten1 msk olja1/2 pkt jäst1/2 tsk salt5 dl vetemjöl ( här kan du ju mixa med grahamsmjöl om du vill)Fyllning100 g skinka1-2 dl ost1 dl chilisåsoregano efter smakKlena ihop degen och låt den jäsa övertäckt i 30 min.Kavla ut degen och fyll på med innehållet. Rulla ihop till rulle och dela.Låt jäsa ca 30 min.Grädda i 225 grader ca 8 min.
    Jag gjorde dina pizzabullar idag!
    Dom blev mycket goda,jag hade en lite annorluna fyllning(tomatpure,parmaskinka,mozzarellaost och oregano) och sen fick jag ha dom i ugnen lite längre,men jag gjorde väll lite större bullar.
  • Odessa

Ett tips till pannkakssmeten: Jag brukar ha i cirka en deciliter havregryn. Känns lite nyttigare och håller mättnaden bättre.

• Majsan70

Jag måste säga att jag är lite förvånad över att så många fixar mellanmål till så stora barn.
    Inget illa ment alltså men jag trodde verkligen inte att det var så många.
    INGEn jag känner har det så nämligen inkluderat vår familj.

Mina ungar käkar oftast en macka o lite mjölk eller juice eller några frukter som mellanmål. Detta fixar de dessutom själva.

Det är bara under loven som jag ser till att det finns färdiga lluncher i frysen som de värmer.

• Odessa

Iof är min son 10 men jag tror de flesta i tråden låter barnen fixa mellis själv, man bara ser till att det finns ingredienser och lite mer variation.

Min son äter mellis själv (om inte jag eller pappan hunnit hem), jag brukar säga till på morgonen eller skriva en lapp om förslag på olika lite roligare mellis han kan äta.

Majsan70 skrev 2007-08-29 12:23:37 följande:
    Jag måste säga att jag är lite förvånad över att så många fixar mellanmål till så stora barn. Inget illa ment alltså men jag trodde verkligen inte att det var så många.INGEn jag känner har det så nämligen inkluderat vår familj.Mina ungar käkar oftast en macka o lite mjölk eller juice eller några frukter som mellanmål. Detta fixar de dessutom själva.Det är bara under loven som jag ser till att det finns färdiga lluncher i frysen som de värmer.
  • Rosana

Majsan70, Min barn fixar sitt mellis själva -men då måste det ju finnas något att fixa också. Och eftersom jag jag är uttömd på idéer, så ville jag ha tips. macka och mjölk i all ära, men det kan bli lite enformigt.
    Och, tack för alla tips! Kom gärna med fler!

Svar på tråden Bra mellanmål till 12-åringar?? Behöver förslag!