• teambe

Bästa barnprogrammen för en två-åring?

Okej, barn ska ju inte se på tv och yada yada yada.

Men om de nu ändå sitter där, vad tycker ni är bra program för en två-åring? Jag tycker Dora, Molly, Nasse och Teletubbies är bra. Fler förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-28 21:03:55:
    Jag tänkte inte så mycket på vad barnen tycker om utan vad vi som föräldrar tycker är bra program, eg inte för snabbt, möjligt att hänga med i för en två-åring, vettigt ur ett kösnperspektiv, inte några galna värderingar, eventuellt tom lite pedagogik.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-28 21:05:37:
    De senare Byggare Bob gillar vi också, när Wilma får vara med ;)

• Svar på tråden Bästa barnprogrammen för en två-åring?
  • nen 72

Min son gillar små Einstain och Handy Manny och så är Elias räddningsbåten en favorit och Nemo. Nemo älskar han!

• Tikka

Pocoyo, blev en klar och enda favorit, Små Einstein och Stanley gillar jag. (mamma) Däremot vill inte dottern titta på tv alls så jag känner mig lite töntig när jag sitter i soffan och själv tittar när hon springer runt och leker.

• HotMamaAndersson

min dotter älskar nalle puh

• smil1

Teletubbies och Molly är min dotters favoriter.
    Sonen älskade teletubbies och Byggar Bob och när han blev närmare 3 en hel del disney typ toy storie och buzz lightyear...bamse funkade också bra straxt innan 3 års ålder...

• Saza

Min dotter blir två snart å hon älskar allting som går på Playhouse disney-kanalen. Favoriten är dock Musses klubbhus, och den tycker jag själv är rolig att titta på =)

Sen är det ju självklart bolibompa som gäller, men där är det signaturmelodin, programledarna å tecknade Pippi som håller henne kvar vid tv:n =)

Vill man ha nånting gjort får man göra det själv
  • mammatillpojkar

jag tycker playhouse disney har en hel del bra barnprogram (det tycker sonen me)! sen har vi en film hemma som heter BUU som vi gillar me!

• lurksmulan

Vår son gillar mest Dora, Pippi och Pingu.

Mamma till Laban 050131 och Polly 070814
  • mambaba

min son Alfons älskar att titta på Alfons Åberg, och efter att sett fyra avsnitt ungefär hundra gånger så måste jag ändå säga att den är geni bra film..lugn och bra, känns som att titta i en bok på nåt sätt!

• Belana

Sonen är 2 år nu och älskar film.

Små einsteins kan vi titta på ihop. Vi gör "avfärd" när vi ska köra bil...
    Teletubbies får han titta på själv... Men han pratar mycket bättre än vad de gör.
    Nalle har ett stort blått hus tittar vi också på ihop (och sjunger med i sångerna)
    Stora maskiner är en annan favorit, och nu har jag lärt mig skillnaden på en dumper och en lastbil...

Men han får inte titta på Nemo för mig, det är för otäcka scener med hajarna och avgrunden. Jag blir ju rädd själv...

• Jussan

Visar inget tecknat för mina barn innan tre-års åldern. Ok, det är kanske inte optimalt att låta tvååringar se på TV, men om man gör det så är det viktigt att visa dem "verkliga" människor och djur. De håller på att bilda sig en uppfattning av verkligheten och den ser inte ut som hos Disney o Co.

Astrid Lindgen filmerna är storfavoriter hos oss. Teletubbies tycker jag är aldeles för "konstgjort" (lika illa som tecknat) för så små barn, och är de äldre blir det för barnsligt.

• Tineling

Kom nu också på saltkråkan den brukar vi se på varje lördag morgon på tv både jag och hon gillar den. Och så fick hon en bra cd om Totte (samma som boken).

• JennyL25

Han gillar att titt apå Pingu
    Bolibompa

Einsteins

• Belana

Jussan, får jag fråga en sak. Av ren nyfikenhet, jag vill inte provocera eller starta en stor diskussion, jag blir helt enkelt nyfiken på hur du resonerar.
    Barnböcker är ju också tecknade. Menar du att man ska undvika dem också då för att inte störa skapandet av verklighetsuppfattningen? Eller vad är skillnaden på en tecknad bok och en tecknad film?

• MalinilaM

Min son älskar Mora träsk, och jag menar verkligen äääälskar! Man behöver inte ha så dåligt samvete när han tittar på det heller medtanke på att det tränar upp hans koordinationsförmåga och motorik samtigit som han lär sig sångerna som hjälper hans språkutveckling!

• snusans mamma

Vår tjej älskar Molly, Elias lilla räddningsbåten,Pippi och Teletubbies.

• Jussan

Belana: Jag undviker barnböcker med tecknade bilder upp till 2 års ålder. Det finns många fina pekböcker med riktiga bilder. Svårare att undvika tecknade böcker sedan... Men jag menar att en boks teckningar är mycket mindre påträngande än en tecknad film, och väljer böcker med så "naturtrogna" teckningar som möjligt.

• Larzon

Min son på 2½ älskar Pippi Långstrump dock inte den tecknade, Dora och Postis Pär.
    Men han älskar även att titta på Animal Planet som är en stor favorit hos mig .
    Det märks på honom att han gillar mer verkliga böcker och filmer än tecknat.

Svar på tråden Bästa barnprogrammen för en två-åring?