• PurePink

Min katt kissar inne,har snart inget val..:(

Hejsan!

Detta är en tråkig första tråd,men jag vet inte vart jag ska vända mig längre! Har en katthane som är runt 7 år som kissar inne. Han har hållt på med det nu sen ett tag innan sommaren men har gjort det då och då ibland innan,men nu är det kiss och bajs VARJE dag i hallen på dörrmattan! Känns otroligt jobbigt att ta med sig folk hem å det luktar blä i hallen,han har ju kissat på parketten så många gånger nu så att den är ju mer eller mindre förstörd!=( Jag har bytt kattlåda och kattsand hur många gånger somhelst,satt kattlådan i hallen..men han kissar inte i den..jag har satt maten i hallen för att dom är ju så renliga av sig att dom inte vill äta och kissa på samma ställe...men han sätter sig mitt i maten och kissar! Detta börjar bli jobbigt nu! Känns inte som om mitt hem känns rent å välkommande längre..luktar skunk. Har också försökt att sätta saker precis vid dörren...men inte kul att behöva hoppa över stolar å grejjer när man kommer innanför dörren.

Ringde veterinären,ska prova en sak som heter Feliway,en grej som sitter i kontakten som ska lugna ner stressade katter...funkar inte det så ska han in till veterinären å kollas upp...å hittar dom inget där så finns det inte så mycket annat å göra än att ta bort min lille bäbis! Otroligt jobbig situation..älskar min kissekatt!..:(

• Svar på tråden Min katt kissar inne,har snart inget val..:(
  • Lillärtan

fy så jobbigt ... lille kissen... men tyvärr är det så att katter som helt plötsligt börjar kissa på golvet och så inte mår så bra... det tillhör inte den vana innekattens natur... stackars er.. men ibland måste man tyvärr stå över sina egna känslor och så får det nog bli om ni nte hittar ngt som ni kan åtgärda... en kram till er båda två, katten och du!

• dekad

Om det uppkom plötsligt låter det som att det kan vara sjukdom bakom. Så han gör alltså inget alls i lådan? Han är ju så ung, hade det varit en äldre katt hade man ju kunnat misstänka en viss senilitet, men inte på en så ung...
    Feliway kan ta upp till ett par månader innan full effekt uppnås, så kanske ni borde göra en hälsokoll innan utifall att? Dumt att katten ska gå omkring och ha ont/må dåligt om det är nåt medicinskt.
    Inget som har ändrats där hemma som katten kan ha reagerat på?

Har ni bara en låda? Har den huv? Testa att skaffa några till. Det behöver ju inte vara kattlådor, utan räcker med större plastlådor, bara katten får plats att vara däri. Ställ dom på olika ställen.
    Tvätta också av ordentligt med ättika, annars kan katten fortfarande känna kisslukten. Där parketten är förstörd kanske ni kan täcka med plast, typ en vaxduk eller nåt. För där sitter nog mycket lukt kvar =/

Hoppas att innekissandet går över!

• PurePink
    dekad skrev 2007-08-30 20:48:01 följande:
    Om det uppkom plötsligt låter det som att det kan vara sjukdom bakom. Så han gör alltså inget alls i lådan? Han är ju så ung, hade det varit en äldre katt hade man ju kunnat misstänka en viss senilitet, men inte på en så ung...Feliway kan ta upp till ett par månader innan full effekt uppnås, så kanske ni borde göra en hälsokoll innan utifall att? Dumt att katten ska gå omkring och ha ont/må dåligt om det är nåt medicinskt.Inget som har ändrats där hemma som katten kan ha reagerat på?Har ni bara en låda? Har den huv? Testa att skaffa några till. Det behöver ju inte vara kattlådor, utan räcker med större plastlådor, bara katten får plats att vara däri. Ställ dom på olika ställen.Tvätta också av ordentligt med ättika, annars kan katten fortfarande känna kisslukten. Där parketten är förstörd kanske ni kan täcka med plast, typ en vaxduk eller nåt. För där sitter nog mycket lukt kvar =/Hoppas att innekissandet går över!
    Jag har lagt plast i hallen redan,får dock byta varje dag...är ett sabla meck varje dag! Har 2 st kattlådor..han kissar inte i nån utav dom..=( Ingen utav dom har huv för det är han rädd för..överlag så är han en väldigt rädd kisse..mitt ex skrämmde han en del..men det är ju 2 år sen. Har dock träffat en ny kille..men han hade ju börjat kissa innan dess. Vet faktiskt inte vad jag ska göra...rätt jobbigt och illaluktande och ha det såhär.

Har dock 2 st katter...dom har varit tillsammans sen dom var små,är nu rädd att hans betende ska smitta av sig på den andra katten oxå..det pallar jag inte av!..=( sabla gissel!
  • Orkiden80

Är det en ute eller innekatt??

• PurePink
    Orkiden80 skrev 2007-08-30 21:45:53 följande:
    Är det en ute eller innekatt??
    Det är en innekatt och har aldrig varit ute alls.
  • Orkiden80
    PurePink skrev 2007-08-30 22:12:24 följande:
    Det är en innekatt och har aldrig varit ute alls.

Min honkatt (14 år) kissade innne tills hon var 8 år. Mest på posten men oxå på allt som låg "fel". Så fort man råkade slänga en tröja på golvet var det kört...

Sen hittade jag min älskade och i hans lägenhet började hon gå ut. (Vi hade inte hållt henne inne innan för att hon inte fick gå ut, utan hon var välldigt feg och vågade inte). Och vipps! Problemet är borta. Nu kissar hon bara på badrumsmattan i protestom hon inte får gå ut.

• PurePink

Skönt att det löste sig för dig!..=)

Har yvärr ingen möjlighet att släppa ut han,bor på fjärde våningen mitt i centrala Göteborg...mycket trafikerad väg här..=(

• Orkiden80
    PurePink skrev 2007-08-30 22:47:49 följande:
    Skönt att det löste sig för dig!..=)Har yvärr ingen möjlighet att släppa ut han,bor på fjärde våningen mitt i centrala Göteborg...mycket trafikerad väg här..=(
    Synd...
  • Orkiden80

Det bästa kanske vore att låta honom somna in då. Om inte vetrinären hittar nåt fel som går att bota. Så här kan du inte ha det.

Svar på tråden Min katt kissar inne,har snart inget val..:(