• PurePink

Min katt kissar inne,har snart inget val..:(

Hejsan!

Detta är en tråkig första tråd,men jag vet inte vart jag ska vända mig längre! Har en katthane som är runt 7 år som kissar inne. Han har hållt på med det nu sen ett tag innan sommaren men har gjort det då och då ibland innan,men nu är det kiss och bajs VARJE dag i hallen på dörrmattan! Känns otroligt jobbigt att ta med sig folk hem å det luktar blä i hallen,han har ju kissat på parketten så många gånger nu så att den är ju mer eller mindre förstörd!=( Jag har bytt kattlåda och kattsand hur många gånger somhelst,satt kattlådan i hallen..men han kissar inte i den..jag har satt maten i hallen för att dom är ju så renliga av sig att dom inte vill äta och kissa på samma ställe...men han sätter sig mitt i maten och kissar! Detta börjar bli jobbigt nu! Känns inte som om mitt hem känns rent å välkommande längre..luktar skunk. Har också försökt att sätta saker precis vid dörren...men inte kul att behöva hoppa över stolar å grejjer när man kommer innanför dörren.

Ringde veterinären,ska prova en sak som heter Feliway,en grej som sitter i kontakten som ska lugna ner stressade katter...funkar inte det så ska han in till veterinären å kollas upp...å hittar dom inget där så finns det inte så mycket annat å göra än att ta bort min lille bäbis! Otroligt jobbig situation..älskar min kissekatt!..:(

• Svar på tråden Min katt kissar inne,har snart inget val..:(
  • juciefruit

Det är verkligen skitjobbigt, jag förstår dig precis!

I måndags avlivade vi våran katt, just av denna anledning. Min älskade tiger som var världens bästa katt för övrigt, hade aldrig ute klorna och var bara så mysig.

Hon började kissa inne i juni, först på dörrmattan, sen på badrumsmattan, sen på alla mattor. Jag tvättade dom och hon kissade på dem igen. Vi var hos vetrinären och hon trodde liksom vi att det berodde på att hon ville ut. Innan har hon bara gått i koppel.. Så vi gav henne vaccinationsspruta och började släppa ut henne för en månad sedan. Tyvärr så kvarstod problemen och hon kissade inne så fort man inte släppte ut henne tillräckligt fort. Jag provade med felliway, men utan resultat.

Jag köpte ny kattlåda och tog bort både kiss och bajs så fort hon varit i den. Det konstiga var att hon kissade typ varannan gång i kattlådan och varannan på mattor och golv.

Detta höll på att stressa ihjäl mig, eftersom varje gång hon kissade någon annanstans än i kattlådan kom tanken; "Detta fungerar inte, snart måste vi ta bort henne".. jag var till och med uppe på nätterna för att se om hon kissat på någon matta och hade hon det kunde jag inte sova, låg vaken och var jätteledsen. Till saken hör att jag är gravid i 40: veckan så detta kom inte direkt lägligt.

Jag kunde inte ens följa med till vetrinären i måndags så sambon och svärfar fick åka med henne. Jag har aldrig kännt mig så skyldig i hela mitt liv. Många förstår inte hur detta känns "det är ju bara e´n katt" Men till saken hör att hon var som min lilla bebis. Just nu så känns allt förjävligt, även om jag försökt med allt.

Tiger var bara 4år och har aldrig innan kissat på mattor och golv. När hon skulle avlivas sa vetrinären att det kunde vara ett fel på njurarna, men det kan man ändå inte göra något åt. Nu vet jag inte om hon sa det för att trösta eller om det var sanning.

Hör gärna av dig om du vill prata mer. Lycka till!

• memmelisa

Oftast så är det en protest från kattens sida. Nånting är fel (enligt katten)
    Det är inte det lättaste att komma på vad det är katten är arg på. Det kan vara allt från att man e hemma förlite, till att du har ny kille/tjej. Oftast så är det inget att göra åt saken. Han katter kan ju göra det pga att han e könsmogen o då kastrerar man ju han. Hoppas att det ordnar sig för dig.

• Safianna

Min honkatt (innekatt) började så, det visade sig vara urinsten. Tyvärr blev hon tvungen att opereras men blev frisk och har sedan dess aldrig kissat någon annanstans än i sin låda eller utomhus. Urinsten (och flera andra sjukdomar) kan vetrinären upptäcka om du lämnar kattens urinprov för analys.

• Piii

Min hankatt han är snart 3 år, kissade inne ett tag förut, det var i protest, så fort det låg nått på golvet kissade han, gärna i skor o så.
    Ja tror han protesterade att han  hade för liten yta, hade 2 katter i en etta under några mån, nu bor vi i radhus o han är fortfarande innekatt o sköter sej exemplariskt.

♥ Oktobermamma ♥
  • Wanne

Hej på dig. Jag är i precis samma situation som dig. KAtten har kissat och förstört flera mattor, sist stora dyra ullmattan. Vi var tvugna att kasta den igår kväll. Det har blivit en liten stinkande vattenskada på ekparketten i våran hyresrätt....

Jag är också rädd hela tiden för att han ska kissa i barnens sängar eller i våran (som var svindyr). Han har kissat i barnens barnvagn och fast jag har monterat ner hela vagnen och tvättat den så luktar det ännu.

Han är 3 år och nyss ringde jag veterinären för att fråga om eventuell avlivning. Men jag fick sån ångest så jag la på igen!!!

Det känns så himla jobbigt, vet precis vad du går igenom. JAg tänker på det hela tiden, vad är rätt att göra? Vi kan ju inte ha det så här, men jag kan inte bestämma att en katt ska dö!!

VAD GÖR VI?! Skriv gärna mer så jag får höra hur det går för dig.

Kram Wanne

• Neliejo

Min underbara hankatt är bara ett år gammal och har nu börjat kissa inomhus. Han har aldrig någonsin kissat på möbler eller något annat än kattlådan eller ute för han är en utekatt. Det började med att han kissade på mitt täcke när jag låg och sov och idag kissade han när han satt bredvid mig i soffan och på köksgolvet. Vet inte vad vi ska göra och varför han kissar vid mig?! Jag älskar min katt och jag gosar med honom hela dagarna. Katt lådan är ren så det är inte det som det beror på. Han verkar ibland tom rädd för att gå ut, kan det va för att han varit i slagsmål med grannkatten? hjälp mig!

• Tvillingfarsa

1 år, då är det troligtvis att han behöver kastreras.

Sen bör man fundera ett par gånger innan man befriar sig själv från ansvar och bara släpper ut katten.

Neliejo skrev 2007-09-03 19:25:48 följande:
    Min underbara hankatt är bara ett år gammal och har nu börjat kissa inomhus. Han har aldrig någonsin kissat på möbler eller något annat än kattlådan eller ute för han är en utekatt. Det började med att han kissade på mitt täcke när jag låg och sov och idag kissade han när han satt bredvid mig i soffan och på köksgolvet. Vet inte vad vi ska göra och varför han kissar vid mig?! Jag älskar min katt och jag gosar med honom hela dagarna. Katt lådan är ren så det är inte det som det beror på. Han verkar ibland tom rädd för att gå ut, kan det va för att han varit i slagsmål med grannkatten? hjälp mig!
  • Maya

När katter som tidigare varit rumsrena börjar kissa inomhus är det vanligen pga att något är fel/att katten inte mår bra. Är det en hankatt är det mycket möjligt att han behöver kastreras. I vilket fall som helst bör du ta katten till veterinär för att utesluta att det inte är något fysiskt fel med katten typ urinsten eller liknande.

• Ziitoo

Kanske kastrering är ett alternativ?

underbara, älskade, efterlängtade...
  • Blue Lagun

Hade samma problem med min kastrerade hankatt. Köpte feromer hos veterinären. Fungerade utmärkt.

• Neliejo

han är kastrerad så det är inte det som är felet! och han har gått ute länge sen i våras och det har aldrig varit något problem han älskade att vara ute men nu verkar han nästan rädd enda sedan han hamnade i slagsmål med grannkatten. han är verkligen världens mysigaste o finaste katt men varför vill han kissa där jag är? trodde dom va renliga och inte gillade när folk såg...

• Xay1de

Har en kastrerad hane på 4 år som kissade i sängen hela tiden när han var yngre. Jag blev också tipsad om Feliway, en kompis till mig sa även att man kunde prova ställa kattmat där katten kissar (om den nu kissar på samma ställe varje gång...)Det funkade för mig, det händer fortfarande att han kissar i sängen, men det är extremt sällan och händer bara om han är sur på nåt (för smutsigt i lådan eller för lite mat).

Om kissen är äldre och plötsligt börjar kissa inne kan det vara ett stressymptom, anledningen till att han kissar där du är är att han vill blanda sina dofter med dofterna från någon han känner sig trygg med.

• Pumpalicious

Är katten kastrerad?
    Min hankatt slutade kissa inne när vi kasterade honom

• Xay1de

Förresten, det finns en spray på djuraffären som heter Get Off som man kan spruta på ställen där man inte vill att kissen ska vara. Det kan också göra att dom drar sig för att kissa där. Tydligen ska ingefära funka också

• maalisen73

jag vill bara tipsa om Feliway i kombination med Clomicalm, som fungerar som lugnande för katten, det hjälper till att bryta beteendet att kissa utanför lådan.

Det kan man prova om man först har uteslutit att det inte rör sig om uvi, urinsten eller liknande..

Hoppas det löser sig!

• zz mamma

Våran hon kat började med det i vintras,,,jätte jobbigt hon kissade på laminat golvet uppe...vart svullet och äckligt...enda ja vet som tar bort lukten är Ättiksprit....blir och lukta ättika ett tag men det tar bort lukten !
    Våran katt fick nu flytta ut och bli stallkatt....och det trivs hon med som fisken i vatten!
    Fick en liten låda att krya in i i stallet med en fårulls pläd !!Varmt och gott kalla vinterdagar!

Svar på tråden Min katt kissar inne,har snart inget val..:(