Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Undrar?)

Är du Apc-resistent?

Hej!
    Jag har aldrig vetat något i mitt liv. Har bra motion och mått bra. Skaffade ett barn som det gick bra med. Efter ca. 10 månader drabbades jag av en propp. Fick sedan reda på att jag är Apc-Resistens. Då gäller stark blodförtunnande medicin hela livet. Vid ny graviditet sprutor. Jag vill gärna ha någon att dela tankar med. Så skriv till mig du som är i liknande fall.

• Svar på tråden Är du Apc-resistent?
  • Michaela77

Jag har också APC-resistens, men har aldrig lidit av det. Fick veta det för ca 10 år sedan. Har ärvt anlaget av min mamma, d.v.s. jag har ett enkelt anlag. Eftersom varken min mamma eller jag haft några blodproppar behöver jag inte äta någon medicin, inte ens under graviditeten. Enligt läkare kan jag leva precis som vanligt, har till och med ätit p-piller fram tills jag blev gravid senast.

Enligt min läkare kan det vara så många som 10 % av Sveriges befolkning som har APC-resistens. De allra flesta vet dock inte om det! Jag ser det därför som en fördel att jag vet. Kan ju förebygga blodpropp genom att t.ex. inte röka, att ofta röra på mig när jag flyger o.s.v.

Jag hoppas du mår bra nu!

Mamma till Elias och Vilda
  • Chiculata

jag har också apc-resistens, enkelt anlag, behövde inte ta nåt blodförtunnande under graviditeten. däremot efter kejsarsnittet fick jag ta blodförtunnande sprutor i en vecka.

Oh. McDreamy was doing the McNasty with McHottie? That McBastard.
  • Anonym (Undrar?)

Vad skönt för er som är Apc-resistenta och ej behöver äta medicin. Jag behöver ju det hela livet och det känns tufft. det är inte lätt med någon ny graviditet. Det måste planeras och sägas till så jag får sprutor. Jag trodde att alla som är Apc-resistenta behöver äta blodförtunnande p.ga. at de kakn få blodproppar lättare. Är det inte så då?

• Michaela77

Är det inte för att du fått en blodpropp som du måste äta medicin då? Har du ett enkelt eller dubbelt anlag? Har man ett dubbelt anlag är ju risken för att få en blodpropp högre. Jag behöver inte äta någon medicin.

Mamma till Elias och Vilda
  • Anonym (Undrar?)

Jag vet inte om någon annan nära anhörig har detta anlag. Mor och far ska kolla sig. Jag är enäggstvilling. Hon har också tagit prover och det visar att hon också är Apc-resistent. Så det blev insatt medicin på henne också tillsvidare. men hon har ju inte fått någon propp men kan lättare få det.

• Didden

Är ockå APC-recistent med ett enkelt anlag "heterozygot APC-resistens". Jag fick veta detta efter att jag förlorade min son pga av moderkaksavlossning för 1,5 år sedan. Har även haft två ma, vet inte om det kan ha något samband. Vid min senaste graviditet var det meningen att jag skulle börjat med blodförtunnande sprutor men hann inte då det blev ett ma

• Chiculata
    Didden skrev 2007-09-01 16:32:35 följande:
    Är ockå APC-recistent med ett enkelt anlag "heterozygot APC-resistens". Jag fick veta detta efter att jag förlorade min son pga av moderkaksavlossning för 1,5 år sedan. Har även haft två ma, vet inte om det kan ha något samband. Vid min senaste graviditet var det meningen att jag skulle börjat med blodförtunnande sprutor men hann inte då det blev ett ma
    hör med ngn doktor om dom tror att det har nåt samband. jag beklagar dina missfall.
    Oh. McDreamy was doing the McNasty with McHottie? That McBastard.
  • Lusekofta

Jag är heterocygot APC-resistent, 2005 förlorade jag min son i v. 37 pga blodproppar i moderkakan och det var då det upptäcktes. Nu hade jag även en homocygot protrombin-mutation samt några otrevliga antikroppar som bidrog till denna händelse. Jag måste börja med blodförtunnande sprutor så fort jag vet att jag är gravid, och graviditeten med min andra son gjorde jag det också vilket var jobbigt. Men, allt gick bra så jag är nöjd och gör gärna om det om resultatet blir så här bra!
    Kram från Ida

• Isorfidien

Här är en till apc-recistent.

Jag behöver inte ta några mediciner i min vardag men under graviditer har jag varit tvungen att ta Fragminsprutor och fortsatt med dem i 8 veckor efter förlossningen. Jag har ärvt min apc-recistent från båda föräldrarna och det upptäcktes när jag som 24-åring drabbades av en djup ventrombos och lungembolier.

• Anonym (Undrar?)

Didden och Lusekofta:
    Får ni ta waran som medicin när ni inte är gravida för att få blodet mera lättflytande?

Undra om det finns flera sorters Apc-resistent? Eftersom jag får äta medicin resten av livet.

Tack alla för era svar. det är så skönt att veta vad andra har det tufft och går igenom.

• Lusekofta

Man kan vara heterocygot (ett "friskt" och ett "sjukt" anlag) eller homocygot (två "sjuka" anlag). Fast att säga att anlaget är sjukt är inte riktigt sant, det har varit gynnsamt att ha en aktiv koagulation för kvinnor så man inte förblöder under en förlossning.

Jag behöver inte äta Waran i nuläget, men med tanke på att jag har fler faktorer som påverkar så vet man ju inte om man drabbas av blodpropp (är uppmärksam på sådana symtom och kommer inte negligera dem om jag får något) och då kommer jag nog med all sannolikhet få Waran resten av livet, men jag hoppas verkligen inte det!!
    Läs mer här

netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.obst.mas.lu.se/perinatal/apc/

• Anonym (Undrar?)

lusekofta:
    då har jag säkert ett homocygot alltså två "sjuka "anlag eftersom jag får äta waran resten av livet. tror du inte det? det måste jag fråga. läkaren har ej berättat det.

• Didden

TS: Jag behöver inte ta någon medicin nu, enbart vid graviditet eftersom jag haft en moderkaksavlossning och därför har en ökad risk.
    Jag skulle tro att du har dubbelt anlag eftersom du blivit satt på livslång behandling. Be om utförlig info av din läkare!

Kram

• Anonym (Undrar?)

DIDDEN:
    Ja, jag ska fråga lite mera i nov. på återbesöket. Det värsta är att läkaren inte säger så mycket. Det man inte vet får man inget svar på. det är därför bra att ha er alla här så jag får lite mera hum om saken.

Jag blev sj. i feb. och ska nu börja jobba lite. Gar varit 50% sjukskriven tills nu. Fick inte vara sj.skriven mera och ska äntligen börja jobba. Så jag vet inte om jag kommer klara av jobbet för får ingen vila då från dottern. Är det inte dåligt?

Svar på tråden Är du Apc-resistent?