• Lusekofta

Är du Apc-resistent?

Jag är heterocygot APC-resistent, 2005 förlorade jag min son i v. 37 pga blodproppar i moderkakan och det var då det upptäcktes. Nu hade jag även en homocygot protrombin-mutation samt några otrevliga antikroppar som bidrog till denna händelse. Jag måste börja med blodförtunnande sprutor så fort jag vet att jag är gravid, och graviditeten med min andra son gjorde jag det också vilket var jobbigt. Men, allt gick bra så jag är nöjd och gör gärna om det om resultatet blir så här bra!
    Kram från Ida

• Lusekofta

Man kan vara heterocygot (ett "friskt" och ett "sjukt" anlag) eller homocygot (två "sjuka" anlag). Fast att säga att anlaget är sjukt är inte riktigt sant, det har varit gynnsamt att ha en aktiv koagulation för kvinnor så man inte förblöder under en förlossning.

Jag behöver inte äta Waran i nuläget, men med tanke på att jag har fler faktorer som påverkar så vet man ju inte om man drabbas av blodpropp (är uppmärksam på sådana symtom och kommer inte negligera dem om jag får något) och då kommer jag nog med all sannolikhet få Waran resten av livet, men jag hoppas verkligen inte det!!
    Läs mer här

netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.obst.mas.lu.se/perinatal/apc/

Svar på tråden Är du Apc-resistent?