• Joico

Pannkakor - 1 ägg

Tänkte göra pannkakor men har bara 2 ägg.. enligt receptet ska man ha 3. Jag är värdelös på matte, så hur mycket ska jag ta av resten för att få det att gå ihop med bara 2ägg?

3dl mjöl
    2tsk vaniljsocker
    6dl mjölk
    3 (2) ägg

• Svar på tråden Pannkakor - 1 ägg
  • Majsan70

Ta i mjöl till smeten går ihop o blir kladdig bara. Sen häller du vätskan tills du får en bra smet. Jag använder vatten till min smet, men det borde ju vara detsamma.

• mamma sbg

du delar allt på 3 o sen plussar du ihop två av dom tre delarna du får...

alltås 2 ägg
    2dl mjölk
    1dl mjöl
    o lite vaniljsocker( föra tt föenkla det lite )

• guldlockis

Det går jättebra att göra smeten som vanligt och strunta i sista ägget. Det har jag gjort innan när det krisat.

• miababia

vaniljsocker, det har jag aldrig provat i pannkakor.

jag kör på det här receptet

1 del ägg
    1 del mjöl
    2 delar mjölk
    sen lite salt
    blir bra pannkakor för oss

så det skulle för dig innebära
    2 ägg
    2dl mjöl
    4dl mjölk

• lurv

Eller så gör du enligt receptet och tar en tesked bakpulver istället för det sista ägget. Jag använder bara bakpulver i mina pannkakor eftersom sonen är allergisk mot ägg.

• strojes

Vi gör alltid pannkakor efter 1+2+3 recept:
    1 del ägg
    2 delar mjöl
    3 delar mjölk
    + lite flytande matfett/smällt matfett

Detta till både vanliga tunnpankakor och ungspankaka.

• Joico

Det där var intressant, luvr vi har sällan ägg hemma. gör du helt enligt receptet fast istället för ägg så tar du bakpulver? kan du inte skriva ner det, det vore kanon

lurv skrev 2007-09-02 13:15:35 följande:
    Eller så gör du enligt receptet och tar en tesked bakpulver istället för det sista ägget. Jag använder bara bakpulver i mina pannkakor eftersom sonen är allergisk mot ägg.
  • Joico

Dom här pannkakorna kan ju gräva ner sig jag tror jag förstörde dom. Alldeles kladdiga på ovansidan även fast nedansidan nästan är bränd, dessutom går det inte att få loss den trots smör!

• guldlockis
    Joico skrev 2007-09-02 13:46:19 följande:
    Dom här pannkakorna kan ju gräva ner sig jag tror jag förstörde dom. Alldeles kladdiga på ovansidan även fast nedansidan nästan är bränd, dessutom går det inte att få loss den trots smör!
    Så synd. Vilket recept valde du av alla tips du fick?
  • Joico

2 ägg
    2dl mjöl
    4dl mjölk

Förstår inte varför de blev fel!

Svar på tråden Pannkakor - 1 ägg