Shih Tzu
Ska snart bli en lycklig hundägare till världens sötaste Shih Tzu valp! Är det fler här med Shih Tzu som har lust att dela med sig av sina erfarenheter? :D
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-03 16:00:48:
SKRIV SKRIV SKRIV!!!
Ska snart bli en lycklig hundägare till världens sötaste Shih Tzu valp! Är det fler här med Shih Tzu som har lust att dela med sig av sina erfarenheter? :D
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-03 16:00:48:
SKRIV SKRIV SKRIV!!!
Åhhh, vill komma och klappa!
Vi har två stycken tikar och har haft två stycken hanhundar tidigare (en åt gången). Jag har bilder på de två senaste i mitt galleri.
De är världens underbaraste. Jobbiga att kamma och klippa bara.
Ja jag vet att det är mkt med pälsen och så men det gör jag så gärna :D ska titta i ditt galleri genast *nyfiken* ;D
Om man snaggar 2-3 ggr per år så är det inget jobb, men våra vovvar gillar itne att bli klippta. De två förra var inget problem med.
Om man inte snaggar så är inte snön så rolig... Men man får tänka till lite, så att de inte är alltför kortklippta över vintern.
Nä precis...får använda sitt sunda förnuft. Har inte tänkt ha jättelångt hår på henne, tycker att det är snyggare när det är lite kortare :D
Jag har haft flera shih-tzus. UNDERBARA jyckar. Vill ha en igen men har tyvärr inte tid eller råd just nu. Avis på dig som snart får en lite valpis att gosa med.
Den jag hade var långhårig och vi klippte inte honom i unga år. Han var även lite till avel. När han senare blev äldre var han dock kortklippt och blev då som valp på nytt. Han blev 13år. Det var jättekul att hålla på med pälsvård och min hund gillade verkligen att bli ompysslad. Vi badade honom var 14:e dag ung och efter badet la han sig på sidan och låg blickstilla och ville att man skulle föna pälsen med hårtork. Efter det fick han en liten tofs på skallen med ett rött band. Han var jättego.
Åh! Låter som att han var en underbar hund! :D Tack för tipsen!
Jag har 2 st tikar hemma, helt underbar ras, jag klipper ner dom ca 2 ggr om året.
Har en shihtzu tik på sex år. Himla mysig o go hundras är det.
Kolla gärna in på shih tzu forumet på:
www.shihtzu.egetforum.se
här kommer en Shih Tzu pojke på snart 9år, han är vår andra hund av rasen, våran första hanne blev hela 15år innan han vandrade vidare.
det är en liten hund med stort hjärta och en väldigt trevlig och social familje hund.
Våran olle kom till oss av en ren slup, han bodde tillsammans med en massa hundar hos en uppfödare inne i stockholm, men han trivdes inte riktigt, så när vi varit och hälsat på honom i kenneln så tog det bara ett pat timmar innan vi hade blivit en hund rikare!Ollen var då 6måg.
Lycka till med er nya familjemedl!
Fortsätt skriva!!! :D
Något som är bra att veta är att de oftast ligger och sover när de är ensamma. Finns andra hundar som får spel när de är ensamma och river sönder väggar och äter upp soffkuddar. Inte så stor risk med denna lilla guldklimp alltså.
De går bra att träna agility med. Prova när lillen kommer hem att dra en pinne zick-zack på golvet och se om han går efter. Då gillar han det! Jag provade med min lilla Bambi, och det gick kanon. Drog sen pinnen över en stock och hon hoppade över. Tyvärr har jag inte fortsatt så nu skulle hon väl fånstirra på pinnen...
HAHA! Ja jag tränade lite agility med en hund som vi hade när jag bodde hemma och det va skitkul! Funderar på att göra det med henne nu också :)Längtar sååå mycket :D Alltså just rasen Shih Tzu, har dom lätt för att få någon viss sjukdom eller så? Har ju hört talas om PNP...eller vad det heter!?
PNP? Ingen aning vad det är. Däremot har de lätt för att få problem med ögonen, då de står ut. Se upp för rosenbuskar och sånt. De får lätt skador på hornhinnan. Trånga näsgångar är ganska vanligt. Ena hunden har det och snarkar lite, samt ögonproblem. Lite klen över huvud taget. Jag fattade det när jag såg henne, men kunde inte låta bli att köpa henne iallafall. Hon var så go och är det ff. Det är den lilla. Andra hunden har det inte och är tyst, och inga ögonproblem samt fantastisk päls.
Ja det sa uppfödaren också, men tydligen så har hennes hundar aldrig haft såna problem, men man vet ju aldrig :-/ Hoppas att det går bra i alla fall, men det tror jag nog det gör