Inlägg från: Marcupilami |Visa alla inlägg
  • Marcupilami

Shih Tzu

Åhhh, vill komma och klappa!

Vi har två stycken tikar och har haft två stycken hanhundar tidigare (en åt gången). Jag har bilder på de två senaste i mitt galleri.

De är världens underbaraste. Jobbiga att kamma och klippa bara.

dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

Om man snaggar 2-3 ggr per år så är det inget jobb, men våra vovvar gillar itne att bli klippta. De två förra var inget problem med.

Om man inte snaggar så är inte snön så rolig... Men man får tänka till lite, så att de inte är alltför kortklippta över vintern.

• Marcupilami

Något som är bra att veta är att de oftast ligger och sover när de är ensamma. Finns andra hundar som får spel när de är ensamma och river sönder väggar och äter upp soffkuddar. Inte så stor risk med denna lilla guldklimp alltså.

De går bra att träna agility med. Prova när lillen kommer hem att dra en pinne zick-zack på golvet och se om han går efter. Då gillar han det! Jag provade med min lilla Bambi, och det gick kanon. Drog sen pinnen över en stock och hon hoppade över. Tyvärr har jag inte fortsatt så nu skulle hon väl fånstirra på pinnen...

• Marcupilami

PNP? Ingen aning vad det är. Däremot har de lätt för att få problem med ögonen, då de står ut. Se upp för rosenbuskar och sånt. De får lätt skador på hornhinnan. Trånga näsgångar är ganska vanligt. Ena hunden har det och snarkar lite, samt ögonproblem. Lite klen över huvud taget. Jag fattade det när jag såg henne, men kunde inte låta bli att köpa henne iallafall. Hon var så go och är det ff. Det är den lilla. Andra hunden har det inte och är tyst, och inga ögonproblem samt fantastisk päls.

Svar på tråden Shih Tzu