• Humlemamma

MH test

Halå halå!

Jag har en rottweiler/dobermann hane på 13 månader, som jag skulle vilja göra MH test på, men nu till frågan... Kan man göra det på blandraser?? Jag läste på hemsidan på alltomhundar.com och där stod det att hunden måste vara reggar i skk osv..

Det är juh inte min kille....  Han är bara reggad i jbk...

Är det någon som vet något om detta?

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Svar på tråden MH test
  • Sarariand

Man kan inte MH-testa en blandrashund, vilket jag personligen tycker är lite dåligt. Alla vill väl veta hur ens hund reagerar i olika situationer.

• Humlemamma

Va e de för jäkla idioti att man ej kan testa blandraser? Så mycket blandraser som de finns här i sverige..

Spelar la ingen roll att man ej vill avla på sin hund, man kanske vill veta hur hunden ter sig i alla möjliga situationer.. Nej nu blir jag grinig!!!

• hmmhmm

inte ens alla renrasiga hundar kan mh testas!

• Rottis77
    hmmhmm skrev 2007-09-04 11:45:11 följande:
    inte ens alla renrasiga hundar kan mh testas!
    Varför kan inte alla renrasiga testas???????????
  • Sarariand

Antagligen för att det finns raser som inte är godkända än. jag vet inte. men det är dumt att man inte får MH-testa sin blandras. Min syster, jag kan inte mycket om hundar, skrev till mig att MH-testet är till för att hålla koll aveln, vad man ska avla på och vad man inte ska avla på.

• Humlemamma

Jo de e säkert någe sånt, men jag tycker att blandraser bör få testas med,skulle kännas säkrare för mig som hundägare att ha en mentaltestad hund.!

• Lyndi

MH-testet är ju bara en känd mental status. Det säger inte så mycket egentligen... Vill man verkligen veta vad man har för hund i snöret, så ska man kora..... Men inte heller det är tillåtet för blandraser.....

Anledningen till att blandisar inte får testas, är för att SKK/SBK troligtvis inte vill stödja blandras aveln. Det ska löna sig att ha en renras.....

• fjädern

Mammasbebis
    Men köp en renrasig hund då om du är så osäker på vad du har i kopplet!

• Janssonkatten

jag håller med om att det är dåligt att det inte går att MH-testa blandisar. Har själv en bordercollie/grönendal. Anledningen till att jag vill MH-testa honom är inte för att kolla vad han är för en (det vet jag redan) utan för att eventuellt kunna använda honom i tjänst (polis eller räddnings).

och varför i hela världens namn ska man köpa en renrasig bara för att kunna MH-testa? njae.. fjädern.. lite vagt argument det där!

• Lyndi

L-testar man inte en ev. blivande polishund?

Janssonkatten skrev 2007-09-04 14:17:50 följande:
    jag håller med om att det är dåligt att det inte går att MH-testa blandisar. Har själv en bordercollie/grönendal. Anledningen till att jag vill MH-testa honom är inte för att kolla vad han är för en (det vet jag redan) utan för att eventuellt kunna använda honom i tjänst (polis eller räddnings).och varför i hela världens namn ska man köpa en renrasig bara för att kunna MH-testa? njae.. fjädern.. lite vagt argument det där!
Svar på tråden MH test