• Humlemamma

MH test

Halå halå!

Jag har en rottweiler/dobermann hane på 13 månader, som jag skulle vilja göra MH test på, men nu till frågan... Kan man göra det på blandraser?? Jag läste på hemsidan på alltomhundar.com och där stod det att hunden måste vara reggar i skk osv..

Det är juh inte min kille....  Han är bara reggad i jbk...

Är det någon som vet något om detta?

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Svar på tråden MH test
  • Humlemamma
    fjädern Online  Men du, gå till en annan tråd o häcka, här har du inget att göra, har läst en hel del skti från dig i olika trådar, har även hanmält dig en gång. Så du har inget i denna tråden att tillföra.
    bye bye!
  • Humlemamma
    Lyndi Online  Jojo, det begriper jag med att skk inte vill stödja blandrasaveln, men nu är det så att det finns så många blandraser här i sverige, och det finns otroligt många olika korsningar hit och dit, o vare sig de blir ett slut på de eller inte så borde alla som vill få testa sina hundar.

Jag vet vad jag har i kopplet, vet hur han reagerar i de situationer som han har vardagligens om jag utsätter honom för, men OM de skulle komma nån situatuion som han ej är van vid och som han aldrig råkat ut för, tex att nån skulle vara som hotfull mot honome ller mig, vet jag ej hur han skulle reagera, även om han blev rädd, skulle därför vara skönt att ha gjort ett test för att se hur han skulle reagera just i den situationen när det sker under ordnade former.
  • Lyndi

Genom att tillåta blandraser att tävla i bruks, göra MH, korning osv, så skulle de stödja aveln. Jag tycker det är bra att blandraser inte får vara med, det är så mkt renrasiga hundar som inte kommer med i testerna som det är idag....

MammasBebis skrev 2007-09-04 14:44:22 följande:
    Lyndi   Jojo, det begriper jag med att skk inte vill stödja blandrasaveln, men nu är det så att det finns så många blandraser här i sverige, och det finns otroligt många olika korsningar hit och dit, o vare sig de blir ett slut på de eller inte så borde alla som vill få testa sina hundar. Jag vet vad jag har i kopplet, vet hur han reagerar i de situationer som han har vardagligens om jag utsätter honom för, men OM de skulle komma nån situatuion som han ej är van vid och som han aldrig råkat ut för, tex att nån skulle vara som hotfull mot honome ller mig, vet jag ej hur han skulle reagera, även om han blev rädd, skulle därför vara skönt att ha gjort ett test för att se hur han skulle reagera just i den situationen när det sker under ordnade former.
  • Humlemamma

O en sak till, du säger att jag ska köpa en renras ifall jag är osäker på VAD jag har i kopplet.
    Om jag då köper mig en renras så är jag säker på VAD jag har i kopplet bara för att den har en stamtavla som visar att dess linjer var bra? Du vet att valparna är INTE föräldrarna, det är inte alltid som alla får sina föräldrars positiva egenskaper osv.
    Det borde du juh veta eftersom du promt skulle yttra dig.

Lämna denna tråden tack!

fjädern Offline

Mammasbebis
    Men köp en renrasig hund då om du är så osäker på vad du har i kopplet!
  • zegra

Du kan visst testa en blandras. Hunden måste vara reggad, ja, och det räcker med JBV. Därimot så blir det svårt enligt prioriteringsordningen de har på deltagandet på MH. Bäst chans har du att komma med på ett test om du är medlem i arrangerande klubb och att du kan intyga att du behöver MH för att din hund skall bli Tjänstehund.

www.sbk.nu/templates/HandbookDocumentPage____4664.aspx

Läs punkt 5. villkor för deltagande- oreggad hund.

Läs punkt 12. Prio. av anmälda hundar. punkt 2.

• MissTag
    zegra skrev 2007-09-04 16:30:55 följande:
    Du kan visst testa en blandras. Hunden måste vara reggad, ja, och det räcker med JBV. Därimot så blir det svårt enligt prioriteringsordningen de har på deltagandet på MH. Bäst chans har du att komma med på ett test om du är medlem i arrangerande klubb och att du kan intyga att du behöver MH för att din hund skall bli Tjänstehund. www.sbk.nu/templates/HandbookDocumentPage____...Läs punkt 5. villkor för deltagande- oreggad hund.Läs punkt 12. Prio. av anmälda hundar. punkt 2.
    Precis vad jag skulle säga... =) Du kan absolut mh-testa din blandras, MEN det är svårt att få plats. Vart i landet finns du? Det är svårare på vissa ställen i landet och lättare på andra. Jag har renras men borderterrier och dom ligger också långt ner i prioriteringen men med envishet går det.

www.sbk.nu finns alla MH'n i landet.
  • zegra

Det är jättesvårt att komma med på ett MH även med renrasig hund. Ett MH kräver oerhört mycket av klubben som arrangerar. De tjänar dessutom inget på att arrangera ett MH utan det är helt som en tjänst till sina medlemmar eftersom det krävs MH på hundar som vill tävla bruks. MH är dessutom framtaget för att mäta nedärvbara mentala EGENSKAPER på föräldradjuren först och främst. Och då på brukshundar.

Vad jag inte kan förstå är varför andra special och rasklubbar inte tar fram egna mental och egenskapstest för att checka av sina raser/blandraser. För en pudel har inte samma egenskaper som en schäfer och varför vill man du testa en pudel (pudel som exempel) efter de egenskaper som man vill testa schäfer på? Det säger ju ingenting om pudeln egentligen.

• MissTag
    zegra skrev 2007-09-04 16:40:40 följande:
    Vad jag inte kan förstå är varför andra special och rasklubbar inte tar fram egna mental och egenskapstest för att checka av sina raser/blandraser. För en pudel har inte samma egenskaper som en schäfer och varför vill man du testa en pudel (pudel som exempel) efter de egenskaper som man vill testa schäfer på? Det säger ju ingenting om pudeln egentligen.
    För att dessa rasklubbar inte anser att det är viktigt. Jag ser det tydligt inom borderterrier att man anser inte att mentaliteten är så viktig "för vi har ju inga problem". Ändå noterar jag och flera med mig ökad aggressivitet och skotträdslor på bordern..... Tråkigt!
  • fjädern

Det är ett fritt land och jag skriver i de trådar som passar mig.

• Humlemamma
    fjädern Offline Visst gör du det, men du fäller alltid oppassande komentarer om allting! "skaffa en renras då om du ej vet vad du har i kopplet" Jag menar, jag vill ej byta ut min hund, jag vill testa hans mentalitet, så sånt du ej har att göra med, om du ej kan ge svar på min fråga, så gör du bäst i att gå vidare.
  • Humlemamma
    MissTag Online  Jag bor på Öland, och jag TROR mig minnas arr jag läst att de har MH-test i kalmar på bruksklubben där.
  • MissTag
    MammasBebis skrev 2007-09-04 18:54:42 följande:
    MissTag   Jag bor på Öland, och jag TROR mig minnas arr jag läst att de har MH-test i kalmar på bruksklubben där.
    Kontakta dom och fråga. Kanske dom kan sätta dig på en reservlista?
  • Sara S

Nu är det kanske lite sent för iår, men det är ju någon tidning som skriver ut alla MHtester i hela landet som är planerade och om de är fulltecknade och så, så man kan ju vara lite snabb på det när den kommer ut?
    Jag vet inte om man måste göra testet precis där man bor, annars kanske du kan göra i småland också tex? Då ökas ju chanserna dramatiskt. ;)
    Tror det är brukshunden som det brukar stå i, men det KAN ju vara så att jag är fel på det, inte alls omöjligt faktiskt ;)

Jag har själv planerat att MHa min GD i vår, men det har jag tänkt göra via GDklubben som anordnar tester varje år.
    Hoppas det går bra för er!

• Splach

man SBK hemsida, kan man finna när det är MH test...

• zegra

Jag hittar ett MH i Kalmar 071014.

• Humlemamma
    Sara S Offline  Tack för infon =)) Hoppas de går bra för er då!!

zegra Offline Tackar, ja jag hittade, har mailat kalmar bk, vi får väl se, deras sida funkadei inte nu.. =//
Svar på tråden MH test