• Anonym

Rätt att flytta med barn??

Finns det nått skrivet vad man som förälder får och inte får göra vid gemensamvårdnad?

Har min son boendes hos mig och är hos sin pappa varannan helg, finns det nått som säger att jag inte kan flytta iväg och ta min son med mig?
    Mitt ex säger att han inte tänker godkänna en flytt som är längre än 1 mil bort, men han kan ju inte bestämma vart vi ska bo

• Svar på tråden Rätt att flytta med barn??
  • Anonym

Om han går till rätten med det så tror jag dom kan stoppa en flytt..

• Anonym

tyvär är det så att den som flyttar inte får vårdnaden av barnet...vet inte hur gammal ditt barn är , men går barnet i skolan så tar man hänsyn till det.  Är barnet mindre så är det nog andra regler...

• Alle

Har ni gemensam vårdnad får du inte flytta med barnet, skaffa pass, byta förskola eller något liknande utan påskrift från den andra vårdnadshavaren.
    Så han kan visst säga att du inte får flytta - och visst kan du skita i vad han tycker och göra det ändå, men då är det egenmäktigt förfarande.

Vid gemensam vårdnad så är det just ordet gemensam som är det viktiga - alla viktiga beslut kring barnet skall vara gemensamma. Sen att ni inte bor ihop är en annan sak.,

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Hannah76

Flyttar du utan skäl och din expartner går till tingsrätten, så ligger det dig i fatet. Han måste godkänna att du flytar på barnet (skriva på papper om adressändring bl a). Flyttar du så får du betala halvaresekostnadernaför att umgänget med pappan ska fungera.

• karinagumman

kan inte reglerna alls i detalj men jag vet att ditt ex måste godkänna att du flyttar...
    då han ska kunna fortsätta med att ha barnet.. men jag vet inte alls vad det handlar om för avstånd... för att han ska kunna lägga sig i....

mellan bim och äl
  • filippas

Har hört att:
    Har man gemensam vårdnad måste den andra vårdnadshavaren godkänna en flytt utanför kommunen ni är skriven i...

• susye

gemensam vårdnad grundas på att föräldrarna kan kommunicera o är sams så om du flyttar mot hans vilja o han vill bråka med dig sen kan det bli tal om en vårdnadsutredning

• Anonym

Min son är 1 1/2 år gammal och pappan har inte brytt sig i sin son så mycket under de första åren, men nu när jag sa att vi letar hus blev det en helt annan sak

Jag vet att han måste skriva på och godkänna flytten, men kan ju inte vara så att jag inte kan få flytta för att det inte passar pappa, jag har kommit med förslag hur han kan ha sin son mera men dissar bara de förslagen

• Anonym (flyttat)

När jag flyttade 40 mil med mina barn så sa deras pappa nej. Vi var separerade och hade gemensam vårdnad. De bodde hos mig och träffade honom varannan helg.

Efter ett tag gick flyttanmälan ändå igenom och när jag pratade med skatteverket om vad som gäller så sa de att det oftast går bra men att den andra vårdnadshavaren måste skriva under så h*n vet vart barnen finns.

Om han går till rätten kanske han kan hindra dig men det tror jag inte för idag måste man ju ex flytta dit jobben finns även om man har barn...

• Alle
    Anonym skrev 2007-09-04 14:56:50 följande:
    Min son är 1 1/2 år gammal och pappan har inte brytt sig i sin son så mycket under de första åren, men nu när jag sa att vi letar hus blev det en helt annan sakJag vet att han måste skriva på och godkänna flytten, men kan ju inte vara så att jag inte kan få flytta för att det inte passar pappa, jag har kommit med förslag hur han kan ha sin son mera men dissar bara de förslagen

Då kan du ju föreslå att ni går till FR för att hjälp med att styra upp umgänget.

En sista utväg är att du stämmer honom på vårdnaden i TR.

Du skriver att du letar hus - Har du en ny partner? Kan det var därför pappan är lite "strulig"?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Rätt att flytta med barn??