• Anonym

Rätt att flytta med barn??

Finns det nått skrivet vad man som förälder får och inte får göra vid gemensamvårdnad?

Har min son boendes hos mig och är hos sin pappa varannan helg, finns det nått som säger att jag inte kan flytta iväg och ta min son med mig?
    Mitt ex säger att han inte tänker godkänna en flytt som är längre än 1 mil bort, men han kan ju inte bestämma vart vi ska bo

• Svar på tråden Rätt att flytta med barn??
  • susye

Anonym (flyttat) skrev 2007-09-04 14:57:44 följande:

När jag flyttade 40 mil med mina barn så sa deras pappa nej. Vi var separerade och hade gemensam vårdnad. De bodde hos mig och träffade honom varannan helg.Efter ett tag gick flyttanmälan ändå igenom och när jag pratade med skatteverket om vad som gäller så sa de att det oftast går bra men att den andra vårdnadshavaren måste skriva under så h*n vet vart barnen finns.Om han går till rätten kanske han kan hindra dig men det tror jag inte för idag måste man ju ex flytta dit jobben finns även om man har barn...
    jo men säg att detta skulel skapa en stor osämja mellan föräldrarna då kan det bli problem i tinget för gemensam vårdnad bygger ju på sämja
  • Anonym (flyttat)
    Alle skrev 2007-09-04 14:53:22 följande:
    Har ni gemensam vårdnad får du inte flytta med barnet, skaffa pass, byta förskola eller något liknande utan påskrift från den andra vårdnadshavaren.Så han kan visst säga att du inte får flytta - och visst kan du skita i vad han tycker och göra det ändå, men då är det egenmäktigt förfarande. Vid gemensam vårdnad så är det just ordet gemensam som är det viktiga - alla viktiga beslut kring barnet skall vara gemensamma. Sen att ni inte bor ihop är en annan sak.,
    Man får flytta och byta förskola, det har jag gjort och det har gått bra. När man flyttar måste den andra förälderna skriva under men inte på annat utom på pass där är det nödvändigt.
  • Gilga

Den andra föräldern kan vägra skriva under en flyttanmälan,men efter massa pappaersarbete från skatteverket så skrivs barnet automatiskt hos dig om han bevisligen bor hos dig,och då har pappan(tyvärr) inget att säga till om.

Lycka till

Många säger sig ha sett en ängel..jag har hållit en i min famn..
  • Anonym

Jag har en ny sambo och det svider lite i ögonen på pappan och han gör allt för att ställa till det för mig, han kan inte alls samarbeta och vill inte slla göra det heller

Jag har kommit med förslag på hur vi kan lösa så han kan ha sin son mer, men inget som duger, han kan inte vara hemma och pappa ledig då det blir så dyrt och sen kan han inte med sitt jobb, han har inget speceillt jobb och alla kan vara hemma och vara föräldrar lediga, dyrt gäller kanske 4 dagar i mån han skulle behöva ta ut föräldrar dagar

• Anonym (flyttat)
    susye skrev 2007-09-04 15:00:22 följande:
    Anonym (flyttat) skrev 2007-09-04 14:57:44 följande: jo men säg att detta skulel skapa en stor osämja mellan föräldrarna då kan det bli problem i tinget för gemensam vårdnad bygger ju på sämja

Jo visst men samtidigt kan inte den ena parten styra den andres fortsatta liv bara för att de skaffat barn ihop!

Vilka barn mår bättre av att ex ha en mamma utan jobb med skit dålig inkomst för att pappan inte vill att de flyttar så mamma kan få ett jobb och ordnad ekonomi?

• Gilga

Prata med familjerätten,och om det behövs så hittar du en bra advokat..sök om ensam vårdnad i värsta fall

Många säger sig ha sett en ängel..jag har hållit en i min famn..
  • Anonym (flyttat)

TS

Jag tycker du ska ringa skatteverket och prata med dem, tala om din situation och fråga hur du ska gå till väga det gjorde jag.

• Alle

TS - stäm honom på vårdnaden då.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Snirkel

Jag skulle flytta 300 meter och var tvungen att ha godkännande från mitt ex. Han vägrade av princip, bara för att han hade rätt att vägra. Jag ringde skattemyndigheterna (om jag inte minns helt fel) och frågade vad jag skulle ta mig till. De rådde mig att flytta som planerat och om exet fortsatte vägra skulle en utredning göras. De skulle då granska det hela och se om det fanns goda skäl för honom att vägra tillåta att barnen bytte adress och om de kom fram till att flytten inte skulle försvåra umgänget med barnen nämnvärt så skulle de godkänna flytten även om exet fortsatte vägra. Så småningom skrev han på i alla fall. Han skrev på papper om enskild vårdnad då också.

Efter det har jag flyttat ännu en gång så nu bor jag sju mil från exet. Enligt vår samtalskontakt på familjerätten är det umgängesföräldern, i vårt fall exet, som ska stå för resekostnaderna så länge avståndet mellan han och barnen är kortare än 10 mil. Om det är mer än 10 mil så ska även boföräldern hjälpa till "efter förmåga" och enligt fr så är det boföräldern själv som avgör hur stor förmågan är.

Jag har hört föräldrar i andra kommuner som fått annan info från fr så kanske gäller annat där ni bor.

• sandflyget

Om man har gemensam vårdnad måste den andra förälderna alltid skriva under och godkänna flyttningen. Om denne inte gör det så gör folkbokföringen en utredning om var barnet bor. Denna utredning kan ta några månader.

Svar på tråden Rätt att flytta med barn??