Inlägg från: MissTag |Visa alla inlägg
  • MissTag

Kupering!

Kupering är förbjudet enligt lag i sverige. Det blir allt fler länder som inför kuperingsförbud. Hunden föds med svans, det säger tillräckligt. Att jämföra det med att tejpa öron som inte ligger rätt är absurt då detta inte innebär att du tar bort något som naturligt finns hos hunden.

• MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 17:48:43 följande:
    Det är inte lagligt i sverige o jag har inte gjort det själv utan jag har impoterat mina hundar från länder där det är fullt lagligt o dom har redan varit kuperade vid köpet!Jag mena att kuperade öronen får man ju tejpa upp o ligger öronen inte rätt narturligt så tejpar man för den delen hunden blev lite fel!
    Kuperade öron är lika illa det. Det finns INGEN anledning till kupering idag utom att man tycker det är estetiskt snyggt. Och i mina ögon är inte det en anledning god nog. Hundar har öron och svans när dom föds och det ska vara så.
  • MissTag
    qenzo skrev 2007-09-04 18:22:10 följande:
    Eftersom det är lagligt att importera hundar från länder där kupering tillåts, ser jag inget fel i kuperingen. Det ÄR vackert.Men att från sverige smuggla iväg valpar för kupering i andra länder, eller kupera i sverige och sedan få falska papper är förkastligt.Och David... Varför skulle inte det här vara en plats att diskutera kupering på?
    Du ser inget fel i att förändra hundens utseende för ditt eget estetiska nöje?? På riktigt?

Tack och lov blir det olagligt i fler och fler länder...
  • MissTag
    pippili skrev 2007-09-04 18:39:54 följande:
    Jag tycker att en dobberman är finare när den är kuperad.
    Men tycker du därmed att kupering är okej? Jag kan nämligen oxå tycka att det är vackert, men skulle aldrig drömma om att ha en kuperad hund, för det är inte rätt mot hunden.
  • MissTag
    pippili skrev 2007-09-04 18:44:17 följande:
    ja jag skulle kunna tänka mej att ha en kuperad hund om det har följts enligt rätt och riktigt.Har hunden importerad kuperad så ser jag inget fel med det, men jag skulle inte ta med hundan till någon som kupeerar olagligt eller svart.
    Men det faktum att det är förbjudet här på grund av hundens lidande är inget som rör dig i ryggen? Kapa gärna av svansen för det är snyggare så..... Jag har svårt att förstå logiken.
  • MissTag

Skulle önska att man satte tävlingsförbud rent generellt på kuperat, nu kommer det bara gälla utställning. Och fortfarande får stubbsvansade rottweilers ställas ut.

• MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 18:53:24 följande:
    Hon som har problem med svansen den blev sjuk vid en parning o innan dess hade hon problem med sk vattensvans efter varje löpning.Hon som hade problem med öronen var att dom inte ville lägga sig rätt så vi fick tejpa hela skallen på henne!
    Antar att det som gjorde henne sjuk vid en parning inte hade med svansen att göra. Vad det gäller vattensvans så hittar man denna bra informationen på djursjukhus-sthlm:
    "Vattensvans eller Wet Tail som det också kallas är något som bara drabbar hundar. Det är något som hundar kan få om de badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn. De raser som drabbas mest är retrievers, spaniels och andra hundar som gillar att bada.

Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen."

Jag vet också att har hunden väl fått vattensvans så är det lättare att det återkommer.
  • MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 19:02:06 följande:
    Hon varken badar mycket eller varit ute när det är kallt då hon är en SOFFLIGGAR hund. Hon gillar inte o röra sig speciellt mycket. O att det återkommer ja det märker jag då hon fick så ont att hon inte kunde sitta ens.
    Så hon har aldrig blivit kall? Ja dom får riktigt ont, ska helst äta smärtstillande när dom har det.

Det är egentligen oväsentligt, för en hund kan skada vilken kroppsdel som helst. Du vill väl inte försöka hävda att hundar med svans är sjukare än hundar utan?
  • MissTag
    qenzo skrev 2007-09-04 19:31:19 följande:
    Nej jag ser inget fel i det, eftersom det också (iaf förr) hade ett syfte. Att jag sedan själv inte tycker det är värt pengarna, för att få en importerad hund, ja det är en helt annan femma.Men så länge det är lagligt att importera och äga en kuperad hund, anser jag inte att det är ngt fel i det.
    Vilket syfte har det idag?
  • MissTag
    Lyndi skrev 2007-09-04 21:41:47 följande:
    Jag tycker det är super-läckert med kuperat!Måste bara fråga; Varför är det mer djurplågeri att kupera, än att kastrera?
    Ehm... =) Jag förespråkar ju inte kastrering heller.... Endast i medicinskt syfte och det gäller kupering med. Onödiga ingrepp båda två!
  • MissTag
    Nikitastar skrev 2007-09-05 13:10:55 följande:
    Jag tycker personligen att Dobermann, Riesenschnauzer, Boxer mfl är snyggast helkuperade. Och en Rottis med svans är inget för mig.Men nu när det blir förbjudet att ställa ut kuperade hundar så försvinner de nog...
    Skulle du köpa stubbsvans då?
  • MissTag
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:52:18 följande:
    Ok, vet inte hur det är med den rasen om ni vill ha stubbsvans eller inte.Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig att dom blir stubbsvans. Det är väl nått i generna på nått sätt.
    Stubbsvans kommer sig av en genetisk defekt på ryggraden, därför uppmuntras inte aveln inom de raser där stubbsvans är ovanligt. Parar man en rottistik med stubb med en rottishane med stubb dör flertalet valpar, en del kan oxå födas med öppen brott i ryggen.
Svar på tråden Kupering!