• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • susye

men är det inte förbjudet att kupera hundar bara för utseendet

• Davidoff1975

Håller med ovanstående. Det är väl förbjudet att kupera hundar. Tycker för övrigt att detta inte är ett ställe att diskutera detta ämne på.

• GBGTjejN

Man får la inte ens göra de i Sverige va?? Har ni gjort de utomlands då eller?? Jag kan gå me på kupering på grund av deras hälsa men inte bara för skönhetens skull..

• MissTag

Kupering är förbjudet enligt lag i sverige. Det blir allt fler länder som inför kuperingsförbud. Hunden föds med svans, det säger tillräckligt. Att jämföra det med att tejpa öron som inte ligger rätt är absurt då detta inte innebär att du tar bort något som naturligt finns hos hunden.

• perlan81

Det är inte lagligt i sverige o jag har inte gjort det själv utan jag har impoterat mina hundar från länder där det är fullt lagligt o dom har redan varit kuperade vid köpet!
    Jag mena att kuperade öronen får man ju tejpa upp o ligger öronen inte rätt narturligt så tejpar man för den delen hunden blev lite fel!

• MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 17:48:43 följande:
    Det är inte lagligt i sverige o jag har inte gjort det själv utan jag har impoterat mina hundar från länder där det är fullt lagligt o dom har redan varit kuperade vid köpet!Jag mena att kuperade öronen får man ju tejpa upp o ligger öronen inte rätt narturligt så tejpar man för den delen hunden blev lite fel!
    Kuperade öron är lika illa det. Det finns INGEN anledning till kupering idag utom att man tycker det är estetiskt snyggt. Och i mina ögon är inte det en anledning god nog. Hundar har öron och svans när dom föds och det ska vara så.
  • Davidoff1975

Håller med ovanstående till fullo

MissTag skrev 2007-09-04 18:10:43 följande:
    Kuperade öron är lika illa det. Det finns INGEN anledning till kupering idag utom att man tycker det är estetiskt snyggt. Och i mina ögon är inte det en anledning god nog. Hundar har öron och svans när dom föds och det ska vara så.
  • Enkiteng

Smaken är som baken. Tycker inte man är djurplågare för att man FÖREDRAR kuperat, om man däremot kuperar hundar i Sverige bryter man ju mot djurskyddslagen.

Hundarna vänjer sig väl, och det läker ju, så jag tror ju inte de går omkring och lider hela livet, men det känns onödigt att skära av delar på dem. Varför, liksom? Har svårt att förstå varför man vill göra nåt sånt utan medicinska skäl.

Tycker själv att det är ganska fult, ffa kuperade öron. Exv en dobermann är ju vacker och elegant när den har hängöron, är de kuperade får jag mest associationer till tyska gränsvakter eller bitska vakthundar. Det ser hårt och kantigt ut på något vis. Hunden ser inte alls trevlig ut. Kuperade svansar gör mest att det ser tomt ut, som att något fattas. De ser rumphuggna ut, helt enkelt.

• qenzo

Eftersom det är lagligt att importera hundar från länder där kupering tillåts, ser jag inget fel i kuperingen. Det ÄR vackert.
    Men att från sverige smuggla iväg valpar för kupering i andra länder, eller kupera i sverige och sedan få falska papper är förkastligt.

Och David... Varför skulle inte det här vara en plats att diskutera kupering på?

• Cuthalion

Det är milsvidd skillnad på tejpning och kupering!

Tejpning så just tejpar man öronen för att forma dem. Kupering, där plågar man djuret för att man skall ha något fint att titta på.

Jag kan tcyka att en kuperad dobermannhanne är sååå snygg men ser absolut ingen anledning till varför man skall göra det. Hellre en naturlig hund då.

Svar på tråden Kupering!