Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Kupering!

Eftersom det är lagligt att importera hundar från länder där kupering tillåts, ser jag inget fel i kuperingen. Det ÄR vackert.
    Men att från sverige smuggla iväg valpar för kupering i andra länder, eller kupera i sverige och sedan få falska papper är förkastligt.

Och David... Varför skulle inte det här vara en plats att diskutera kupering på?

• qenzo

Nej jag ser inget fel i det, eftersom det också (iaf förr) hade ett syfte. Att jag sedan själv inte tycker det är värt pengarna, för att få en importerad hund, ja det är en helt annan femma.
    Men så länge det är lagligt att importera och äga en kuperad hund, anser jag inte att det är ngt fel i det.

MissTag skrev 2007-09-04 18:40:15 följande:
    Du ser inget fel i att förändra hundens utseende för ditt eget estetiska nöje?? På riktigt?Tack och lov blir det olagligt i fler och fler länder...
  • qenzo

Kastrering är verkligen inte ett onödigt ingrepp, om vi nu får gå lite OT.
    Du förebygger prostataproblem, livmoderinflammationer etc.
    Inte heller beh man bekymra sig för att få ev oönskade valpar, ngt Sverige verkligen inte beh fler av.

MissTag skrev 2007-09-04 23:05:37 följande:
    Ehm... =) Jag förespråkar ju inte kastrering heller.... Endast i medicinskt syfte och det gäller kupering med. Onödiga ingrepp båda två!
  • qenzo

Som jag sa "Iaf förr" ;)
    Ff finns ju faktiskt kuperingsraser som gör det de är avlade för, dock ej i Sverige.
    Men maremmanan vaktar ff boskap, kuvasz detsamma, cc går som vakthundar osv.
    Så nog finns det lägen för kupering ibland även i dagens läge.

MissTag skrev 2007-09-04 19:35:35 följande:
    Vilket syfte har det idag?
  • qenzo

Nej du tack... kuperingen utfördes från början för att hunden skulle ta mindre skada vid slagsmål med ex varg, andra hundar och förövare.

lillagryn2 skrev 2007-09-05 12:01:23 följande:
    lite meningen, att de ska se arga ut...
  • qenzo

Jag tror ingen är så dum att de går ut öppet om att kupera i Sverige, eftersom det är straffbart.

Men visst är det så som Perlan säger.
    Du får hem din hund när den är ca 4-6 månader (beroende på land, ibland är de bara 8 v med) och sedan måste kuperingen skötas minutiöst.
    Det ska rengöras och tejpas om, annars mister de sin form och blir halvt hängande.

• qenzo

Kuperade hundar kommer alltid att finns, och de kommer finnas i Sverige så länge det är lagligt att importera från andra länder där det ff förekommer.
    Men bara för att man tycker det är snyggt, betyder det inte att man gör allt för att få äga en kuperad hund.

Svar på tråden Kupering!