Inlägg från: Ex ungue leonem |Visa alla inlägg
  • Ex ungue leonem

Kupering!

Det är väl förbjudet att kupera svansen på hundar i Sverige? Min pudel har en vanlig lång pudelsvans.

perlan81 skrev 2007-09-04 17:20:02 följande:
    Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?
  • Ex ungue leonem
    Tingelina skrev 2007-09-04 18:48:46 följande:
    Vad är det för problem du har med hundar som har sina svansar kvar och sina öron på deras naturliga vis? Rent konkret.
    PoodleMy skrev 2007-09-04 20:21:08 följande:
    Det är väl förbjudet att kupera svansen på hundar i Sverige? Min pudel har en vanlig lång pudelsvans.
    Fö en vanlig vardagsfrisyr också.
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-04 20:42:08 följande:
    Jag fråga INTE om det var förbjudet eller inte! Självklart vet jag att det är förbjudet! MINA hundar är IMPOTERADE fortfarande!
    Men herregud.Det var ett inlägg riktat till alla.Ej till dig personligen.
  • Ex ungue leonem

Varför tejpa öronen på en hund ?

• Ex ungue leonem
    Hamremamma skrev 2007-09-04 22:04:39 följande:
    Tycker själv att det är otroligt snyggt med kuperade hundar, men jag tycker inte att hundarna ska få lida för det..vilket dem gör när kuperingen utförs.Visst vissa hundraser får besvär av sin långa hårda svans, men öronen förstår jag inte att hunden måste lida av för att få dem att ligga rätt. Har en boxer som jag tejpade öronen på, inte för att han mådde dåligt av det.Min boxer har en j*kligt hård svans som han viftar med som en propeller, men han lider inte för det, dem enda som blir drabbade, är människorna han blir glad för att träffa:).TS du har verkligen jätte fina hundar, men jag tycker att det är bra att det blir ett förbud på utställningar för kuperade, det är alltid en början.
    Men vad hade tejpningen för funktion att fylla för hundens del ?
  • Ex ungue leonem
    PoodleMy skrev 2007-09-04 22:06:56 följande:
    Men vad hade tejpningen för funktion att fylla för hundens del?
    Varför tejpas hundens öron?
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 06:42:34 följande:
    Vet inte om du menar "normala" hundar med hängöron dom tejpas för att öronen inte ligger rätt o måste ha hjälp för o lägga sig rätt.Kuperade hundar tejpar man upp öronen under en tid för dom ska ställa sig då dom inte ställs direkt!
    Tack för svar.men har en fråa till.Varför "måste" öronen ställas? Är det för hundens bästa eller människans?
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 11:27:55 följande:
    Det är när det gäller kuperingen! Ärligt ENBART för människan! MEN alla säger olika saker som när dom går i kamp så kunde dom förblöda därför kupera man pitbullen iallfall men jag vet inte!Jag har kuperat pga att jag e så pass utställningsintresserad o tyvärr vinner bara hundar som e kuperade nästan. Sedan är jag uppfödare o ville ha in nytt blod till min kennel o fastna för min India o då var hon redan kuperad o det spela mig ingen roll.
    Tackar för dina svar.Nu  vet jag att det är för att det skall se fint ut.Inte för hundens bästa.
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 13:07:25 följande:
    lägg märket till att jag skrev att HON REDAN VAR KUPERAD när jag köpte henne! snälla! Tror du jag gör det på köksbordet här hemma eller? Det är en process efteråt för att öronen ska stå!
    Ja TS det har jag förstått av dina inlägg här.Att du inte kuperade dem hemma,att de var importade sas.
  • Ex ungue leonem

Varför duger inte hunden som den är?

angelcry skrev 2007-09-08 21:42:05 följande:
    Vi har en okuperad dobermann men skulle gärna vilja ha en kuperad. Tycker dom är jätte vackra men det är synd att dom inte kan födas kuperade så man slipper göra om dom.
  • Ex ungue leonem
    angelcry skrev 2007-09-08 21:51:54 följande:
    Självklart gör den det. Tycker dom är jätte fina med hela öron och svans men dom är också mycket fina kuperade.
    Tack för svar.När jag var liten hade hund som fick valpar.Var med när deras svansar kuperades..nej aldrig mer
Svar på tråden Kupering!