Inlägg från: cici69 |Visa alla inlägg
  • cici69

Kupering!

perlan81 skrev 2007-09-05 13:20:52 följande:
    Det är väldigt olika vad människor tycker o vill! Det jag mena när jag starta denna tråden var om man var djurplågare om man föredrar en kuperad hund?Man måste respektera ALLA människors åsikter även om vi inte delar dom! MEnar ingen i min familj tyckte om när jag plocka in min första kuperade, då dom tyckte synd om hunden osv. Men nu bryr dom sig inte längre när dom ser att hon mår lika bra som dom andra hundarna här hemma!
    Frågan är ju varför...
    För att nån tycker det är snyggt?
    Du säger att dina hundar mår hur bra som helst idag. Det betvivlar jag inte!
    Men hur mådde de då, när ingreppet gjordes? Är det rätt att skönhetsoperera en hund? Är det rätt att göra det med ett barn? En vuxen människa kan ju bestämma själv så det är väl ok om man nu vill göra det och ta konsekvenserna.
    Men är det verkligen rätt att göra det mot nån som inte har nån talan?
  • cici69
    perlan81 skrev 2007-09-05 14:59:38 följande:
    Jag fick hem en hund två dagar efter ingreppet. Tänk då hade hon tom flygit hit. Hon var hur pigg som helst!Sedan tycker jag att man inte kan jämföra en hund med en människa! Men hade mina barn haft fel på öronen så hade jag låtit en läkare fixa till det för jag vill inte att mina barn blir mobbade!
    Men hunden har ju inte FEL på öronen!!! Om hunden har en defekt på öron, svans eller någon annanstans så är det väl en helt annan sak. Jag tvivlar också starkt på att din hund skulle bli mobbad om öronen var kvar...
    Enligt min åsikt så ser jag det som direkt djurplågeri att utföra ett sånt ingrepp och sedan låta hunden flyga två dar senare. Oseriös uppfödare eller oseriös köpare, det låter jag vara osagt. Hunden borde åtminstone fått vara i sin vana miljö och läka.
  • cici69
    ninastumpan skrev 2007-09-05 15:12:21 följande:
    JAg ahr en boxer kille som inte är kuperad på något ställe. Innan skulle jag aldrig kunan tänka mig att kupera hundar eftersom jag tyckte det va grymt. Men nu tyvär förstår jag avrför man gör det. Den som inte har haft en sådan hund som boxer, doberman osv ska nog inte utala sig om kupering alls tycker jag. Nu hade jag gärna sett att vår va svanskuperad. HAn gör sig själv illa och andra med sin svans, den är stenhård och dom kan tyvär riskera att slå söbnder svansen. Så som sagt jag ahr nu förståelse för detta. men nu är det tyvär försent för hans del
    Detta är ett problem som uppfödarna borde ta lite ansvar för! Med vettig avel kan man rätta till mycket. Men i ditt fall är det ju inte fråga om en "skönhetsoperation" utan hunden har problem med svansen. Jag har haft kontakt med många boxrar som inte haft det problem du beskriver.
Svar på tråden Kupering!