Inlägg från: perlan81 |Visa alla inlägg
  • perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • perlan81

Det är inte lagligt i sverige o jag har inte gjort det själv utan jag har impoterat mina hundar från länder där det är fullt lagligt o dom har redan varit kuperade vid köpet!
    Jag mena att kuperade öronen får man ju tejpa upp o ligger öronen inte rätt narturligt så tejpar man för den delen hunden blev lite fel!

• perlan81
    Zimlis skrev 2007-09-04 18:49:01 följande:
    *UNDERBART*Hoppas det går igenomJonna S skrev 2007-09-04 18:47:38 följande:
    Det har gått igenom!!!
  • perlan81
    Tingelina skrev 2007-09-04 18:48:46 följande:
    Vad är det för problem du har med hundar som har sina svansar kvar och sina öron på deras naturliga vis? Rent konkret.
    Hon som har problem med svansen den blev sjuk vid en parning o innan dess hade hon problem med sk vattensvans efter varje löpning.

Hon som hade problem med öronen var att dom inte ville lägga sig rätt så vi fick tejpa hela skallen på henne!
  • perlan81
    MissTag skrev 2007-09-04 18:59:46 följande:
    Antar att det som gjorde henne sjuk vid en parning inte hade med svansen att göra. Vad det gäller vattensvans så hittar man denna bra informationen på djursjukhus-sthlm: "Vattensvans eller Wet Tail som det också kallas är något som bara drabbar hundar. Det är något som hundar kan få om de badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn. De raser som drabbas mest är retrievers, spaniels och andra hundar som gillar att bada.Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen."Jag vet också att har hunden väl fått vattensvans så är det lättare att det återkommer.
    Hon varken badar mycket eller varit ute när det är kallt då hon är en SOFFLIGGAR hund. Hon gillar inte o röra sig speciellt mycket. O att det återkommer ja det märker jag då hon fick så ont att hon inte kunde sitta ens.
  • perlan81
    MissTag skrev 2007-09-04 19:07:16 följande:
    Så hon har aldrig blivit kall? Ja dom får riktigt ont, ska helst äta smärtstillande när dom har det.Det är egentligen oväsentligt, för en hund kan skada vilken kroppsdel som helst. Du vill väl inte försöka hävda att hundar med svans är sjukare än hundar utan?
    Aboslut inte! Alla har sina åsikter o jag respekterar alla åsikter det gäller dom som är för o emot MEN JAG har bara haft oturen när det gäller svansen o öronen hos mina dobbisar.
    Alla raser har ju inte svans heller!
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-04 20:21:08 följande:
    Det är väl förbjudet att kupera svansen på hundar i Sverige? Min pudel har en vanlig lång pudelsvans.
    Jag fråga INTE om det var förbjudet eller inte! Självklart vet jag att det är förbjudet! MINA hundar är IMPOTERADE fortfarande!
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-04 22:16:48 följande:
    Varför tejpas hundens öron?
    Vet inte om du menar "normala" hundar med hängöron dom tejpas för att öronen inte ligger rätt o måste ha hjälp för o lägga sig rätt.
    Kuperade hundar tejpar man upp öronen under en tid för dom ska ställa sig då dom inte ställs direkt!
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-05 09:51:48 följande:
    Tack för svar.men har en fråa till.Varför "måste" öronen ställas? Är det för hundens bästa eller människans?
    Det är när det gäller kuperingen! Ärligt ENBART för människan! MEN alla säger olika saker som när dom går i kamp så kunde dom förblöda därför kupera man pitbullen iallfall men jag vet inte!
    Jag har kuperat pga att jag e så pass utställningsintresserad o tyvärr vinner bara hundar som e kuperade nästan. Sedan är jag uppfödare o ville ha in nytt blod till min kennel o fastna för min India o då var hon redan kuperad o det spela mig ingen roll.
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-05 11:30:02 följande:
    Tackar för dina svar.Nu  vet jag att det är för att det skall se fint ut.Inte för hundens bästa.
    Folk säger en massa saker men jag vet inte. Mina hundar lider itne av dom e kuperade. MEN kan dock erkänna att jag led när VARJE gång jag skulle tejpa om öronen. Hålla fast valpen mot sin vilja dra tejpen från öronen Håret åkeer av. Stoppa ner pappret långt ner i öronen. Hålla koll på det osv. Själva kuperingen är INGEt jämfört med det som kommer efteråt! Folk hänger upp sig allt förmycket på att man tar bort en bit av örat det är inte det som är det hemska utan det som kommeer efteråt!
    MEN Jag har TRE kuperade hundar. Så samtidigt skämms man lite MEN det är enbart för jag ställer ut mina hundar så pass mycket o blev trött efter 4 år att alltid åka ut för hunden såg normal ut!
Svar på tråden Kupering!