Inlägg från: ninastumpan |Visa alla inlägg
  • ninastumpan

Kupering!

JAg ahr en boxer kille som inte är kuperad på något ställe. Innan skulle jag aldrig kunan tänka mig att kupera hundar eftersom jag tyckte det va grymt. Men nu tyvär förstår jag avrför man gör det. Den som inte har haft en sådan hund som boxer, doberman osv ska nog inte utala sig om kupering alls tycker jag. Nu hade jag gärna sett att vår va svanskuperad. HAn gör sig själv illa och andra med sin svans, den är stenhård och dom kan tyvär riskera att slå söbnder svansen. Så som sagt jag ahr nu förståelse för detta. men nu är det tyvär försent för hans del

• ninastumpan

Alla har ju inte detta problemet och har man inte det borde man inte ens överväga kupering. helt rätt. så länge hunden mår bra är den snyggare utan kupering och mår bättre. Jovisst det är något för uppfödare att ta hand om men tyvär märker man ju inte förrens det är försent om hunden har problem med det. men men som tur är har vi en glad boxer ändå :) och det är inget som vi kommer göra så länge det inte blir betydligt värre och en veterinär säger det.

cici69 skrev 2007-09-05 15:18:04 följande:
    Detta är ett problem som uppfödarna borde ta lite ansvar för! Med vettig avel kan man rätta till mycket. Men i ditt fall är det ju inte fråga om en "skönhetsoperation" utan hunden har problem med svansen. Jag har haft kontakt med många boxrar som inte haft det problem du beskriver.
Svar på tråden Kupering!