• Anonym (Kille31)

Testikelcancer?

Hej!
    Jag är en kille på 31 som har nåt som inte känns rätt i min pung. Ja har inte ont eller så men ja har liksom fått en extra testikel. Nu är de ju inte en till testikel så klart men det är något som är nästan lika stort som testikeln som den liksom sitter vid. Den känns lite mjuk och sitter på insidan, typ.

Grejen är att jag för några år sen började en utredning för att se hur mina spermier mådde (blev inga barn liksom). Produktionen funkade inte så bra (typ inte alls) men på grund av en massa orsaker avslutade jag aldrig utredningen.
    Jag gjorde en testikelbiopsi och stax efter kändes testikeln lite lik som nu, typ som om de fanns någon ärrbildning på ena sidan. Nu är de ju nåt som är större än tidigare och jag är självklart orolig för vad de ska vara.
    Ska ta kontakt med läkare men måste bara "samla mig" lite först.

Min första tanke är ju Testikelcancer. Ja menar, vad skulle de annars kunna vara liksom?
    Tanken slår mig också att om de nu varit nåt sånt här som varit orsaken från första början till att min spermieproduktion inte funkat så har de ju gått ganska lång tid. Om de då är cancer så är väl risken rätt stor att den i så fall finns på fler ställen i kroppen.

Nu är de ju inte allt för många killar här på Familjeliv men någon kanske vet nåt eller har erfarenhet av vad de skulle kunna vara, eller bara kan säga nåt...

Bespara mig förmaningar om att ja ska söka läkare för dit är ja redan på väg, bara inte just idag.

Tack för mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 13:53:56:
    Tycker de vore en idé av Familjeliv att skapa en del på sidan för oss killar...

• Svar på tråden Testikelcancer?
  • Älgen

Det kan vara en infektion eller inflammation i bitestikeln men som du själv säger så bör det ju kollas.

(Testikelcancer är dock en av de "bästa" tumörerna då det gäller behandling, finns bra metoder och prognosen är mycket bra.)

Alla killar bör känna igenom pungen nån gång i veckan så som kvinnor kollar brösten, men på nåt sätt känns det som om de gör det utan att bli tillsagda

• Älgen

Gå till läkaren tämligen omgående. Om det är en infektion i bitestiklen blir det inte bättre av att vänta. Man ska vara rädd om dem!

• Carla82

Det kan vara en inlammation som Persefone säger, det kan vara ärrbildning som du säger...det kan vara en ofarlig cysta...men chansa inte. Min man fick i februari sin diagnos testikelcancer...26 år gammal. Han har också varit på utredningar och grejer innan av andra orsaker och borde haft vett ja eller läkarna borde haft vett att ta det på större allvar. Han sökte hjälp men de trodde inte det var så farligt. Det är sant att just testikelcancer är en av de "lättare" formerna men det är ändå inget att leka med. Ju tidigare man upptäcker det desto bättre. Min mans symptom var som du säger först en lätt svullnad vid sidan ingen värk sedan svullnade det mer och mer och eftersom testikeln blev så stor skavde den...därav gjorde det även ont.

Det är säkert ingenting. *håller tummarna* men sök läkarhjälp så fort du kan...skjut inte upp det!!

• Anonym (Kille31)

Ni som vet någon som fått testikelcancer, hur började de liksom?

• Älgen

Kan kännas olika, en förhårdnad eller knöl, men en del känner bara en slags tyngdhetskänsla i testikeln som inte funnits tidigare. Man ska kolla upp sånt, kan bli mycket allvarligt vad det än är, infektion kan ge infertilitet och cancer kan ju vara dödligt. MEN om man går i tid och får behandling mot vad det än är så blir det oftast bra. Läkarna säger att det finns ingen cancerdiagnos som är så "rolig" att ge som testikelcancer för det finns bra bot nu för tiden.
    Så gå till vårdcentralen omgående och få det överstökat, oron är nog största boven.

• Anonym

Hej!

Jag hade en killkompis som hade gått länge med nått i pungen han visade mig o den ena elen av pungen såg ut o vara dubbelt så stor som den andra. Fick iväg han till läkaren o det gick fort bara på några dar så blev han opererad o han mår nu bra.

Sånt där är inte o leka med även om det inte är något farligt för det kan ju bli lite tråkiga konsekvenser,

Ring i morron till vc o prata med dom så ska du se att det ommer gå bra!!!

Sköt om dig nu!!

• Anonym (Kille31)
    Anonym skrev 2007-09-05 22:03:23 följande:
    Hej!Jag hade en killkompis som hade gått länge med nått i pungen han visade mig o den ena elen av pungen såg ut o vara dubbelt så stor som den andra. Fick iväg han till läkaren o det gick fort bara på några dar så blev han opererad o han mår nu bra. Sånt där är inte o leka med även om det inte är något farligt för det kan ju bli lite tråkiga konsekvenser,Ring i morron till vc o prata med dom så ska du se att det ommer gå bra!!!Sköt om dig nu!!
    Men vad var de som de tog bort? Nåt måste de ju varit i alla fall liksom.
    Blir inte direkt lättare att man bor i en liten håla där alla känner alla... men ja ska kontakta en läkare.
  • Anonym

Min väns make hade så och det visade sig att han hade bråck... inget farligt men han blev opererad!

Håller tummarna att allt går bra för dig!

Håll oss uppdaterad!

• Anonym (****)

Hej igen!

Dom opererade bort ena testikeln o han avböjde strålning o cellgifter men han har gått på täta kontroller men dom blir ju glesare för varje år. Är väl 5- 6 år sen.
    Jag förstår att det känns jobbigt o kontakta läkarna särskilt när man bor på en liten ort. Men dom har ju tystnadsplikt..

Jag hoppas verkligen att du kontaktar dom idag. För som sagt det behöver ju inte vara fårligt. O sen för din egen skull så du slipper vara orolig. Hade själv en sak jag sökte för för ett tag sen o var jätteorolig o jag dröjde med o gå i väg jag höll på o gå åt o mådde jättedåligt psykiskt. Sökte för en knuta i bröstet. Men det var ju inget farligt ångrade så att man inte sökte tidigare. Så försök o inte göra samma misstag som mig o slippa o må dåligt i onödan.

´Sköt om dig nu!!!

• Anonym (****)

Han hade cancer menär så gott som friskförklarad

Svar på tråden Testikelcancer?