• Carla82

Testikelcancer?

Det kan vara en inlammation som Persefone säger, det kan vara ärrbildning som du säger...det kan vara en ofarlig cysta...men chansa inte. Min man fick i februari sin diagnos testikelcancer...26 år gammal. Han har också varit på utredningar och grejer innan av andra orsaker och borde haft vett ja eller läkarna borde haft vett att ta det på större allvar. Han sökte hjälp men de trodde inte det var så farligt. Det är sant att just testikelcancer är en av de "lättare" formerna men det är ändå inget att leka med. Ju tidigare man upptäcker det desto bättre. Min mans symptom var som du säger först en lätt svullnad vid sidan ingen värk sedan svullnade det mer och mer och eftersom testikeln blev så stor skavde den...därav gjorde det även ont.

Det är säkert ingenting. *håller tummarna* men sök läkarhjälp så fort du kan...skjut inte upp det!!

• Carla82

Min mans ena testikel opererades bort...det är ett enkelt ingrepp...han kom in på morgonen och åkte hem på kvällen. Han har ett ca 12cm långt ärr ovanför "paketet" så att säga. Ang. cellgiftsbehandlingen fick han den INTE hemifrån och vad jag vet är det heller inte rutin att få den hemifrån...eftersom man i vanliga fall får intravenös cellgiftsbehandling (dropp). Däremot var han bara på sjukhuset över dagen. Behandlingen var inte det roligaste han varit med om...även om han fick relativt lite biverkningar. Men om det måste göras så... Vår historia är tyvärr inte överstökad än men utgången kommer till 99% vara positiv...som i de flesta fallen. Hur han upptäckte det är precis som du beskriver det...precis som jag sagt tidigare. MEN det finns många andra saker det kan vara som har samma symptom. Det går ju att spekulera hur mycket som helst i det här men de bästa svaren får du av en läkare. Lycka till och om du har några frågor så fråga på!

• Carla82

Hoppas det gått bra idag! Hoppas på ett mer positivt besked än det min man fick...även om det är det mest "positiva" cancerbesked man kan få. Överlevnadsgraden ligger på 98% så det behöver du nog inte vara orolig för...i de procenten är alla grader av cancern inluderade. Det är behandlingen som kan vara tung...men är det nödvändigt så är det. Håller tummarna för att det inte är någon fara. Så du kan få andas ut! Trodde du hade förstått det men du får garanterat prata med min man om det är något. Han finns inte här på fl men om du kontaktar mig för jag det vidare. Lycka till!

• Carla82

TS: Sorry för OT nu!!

A.misoo: I vanliga fall ska den andra testikeln ta över spermeproduktionen. Men det kan ju hända att den andra av någon anledning inte heller fungerar eller har nedsatt funktion. Hursomhelst att en är borta ska inte påverka nämnvärt. Konstigt att han inte fick veta varför. Har en kompis som samma sak hände i hans fall var det en kraftig inflammation och att ta bort testikeln var sista utvägen. 5 månader är inte speciellt mycket...kan ha helt normala förklaringar...ni kanske inte prickat rätt helt enkelt. Annars är det enkelt gjort att göra ett kvalitettest av sperman. Lycka till ni också!

• Carla82

Persefone: Ledsen att informera dig om att i min mans fall uteslöt de INTE cancer men det tog ändå över en månad att få utraljud och ytterligare 7 månader innan han opererades. Har han inte insisterat själv hade det tagit ännu längre tid. Så tyvärr...är det inte alltid så enkelt. Min bror var också orolig för ett tag sedan för samma sak och han fick vänta 6 veckor på ul. Som tur var var det ingen fara i hans fall.

TS: Skönt att höra att han inte trodde det var cancer...MEN bra att han ändå skrev remiss...en husläkare är en husläkare och har inte kunskaper i sånt här. Just den här formen förväxlas ofta med inflammation i tidigt skede...det har jag mer än ett exempel på. Testikelcancer är INTE något litet enkelt som det kan låta...det är trots allt cancer. MEN jämfört med andra cancersorter är det ändå en av de mest "postitiva" cancerdiagnoser man kan få. Det är sant att den är aggressiv oh sprider sig i många fall extremt snabbt. Men det betyder inte att det går på en dag. Aggressiviteten är väl den stora nackdelen med formen det positiva är att det också en form som svarar otroligt bra på behandling (i form av cellgiftsbehandling) även om behandlingen i sig inte är en promenad i parken direkt.

Min man hälsar...ja det vet ju jag med förresten att till en början hade han som ett parti av testikeln eller en jämn knöl typ en svullnad på övre delen av sidan av testikeln nära bitestikeln...så småningom svullnade hela testikeln upp...men den var fortfarande jämn. Knölen i sig var hårdare än själva testikeln och när testikeln svullnat upp var hela hårdare än den andra testikeln. Ska väl lägga till att den svullnade upp pga av en kraftig inflammation som tumören orsakat.

Han bad mig dessutom hälsa att oavsett vad det är så ordnar det sig.

• Carla82

Verkligen skönt att höra! Verkar som om livet rullar på lite ljusare trots allt från och med nu. Lycka till med allt!

Svar på tråden Testikelcancer?