Deja vu-upplevelser
Personligen vet jag att det finns massor med saker som är oförklarade av etablerad vetenskap, och när man stöter på sådant så får man leta efter andra förklaringar
"Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv..." skriver hon.
Men om du bara nonchalerar andras vittnesmål och berättelser så kanske inte just forum är något för dig? Annars var väl min naturliga förklaring korrekt tidigare i tråden?
Frantic:
Misstänkte att du förstå piken, men ta det inte personligt
Sen missförstod du mig helt när du skriver att jag är "trött på att fok vill ha bevis innan de tror på något". Vad jag skrev var "Själv är jag så jäkla trött på folk som anser att frånvaro av bevis bevisar något". Och det är en stor skillnad, vilket jag hoppas du inser.
Annars rent generellt om man jämför de som tror utan bevis och de som vägrar att tro förrän de får bevis, så förstår jag den andra gruppen bättre eftersom jag själv var där innan jag fick mina bevis. Men mest respekterar jag dem som tänker och kanske experimenterar själva, de som inte bara väntar på att det ska komma ut en vetenskaplig rapport som talar om hur och varför det fungerar. Vetenskapen är nämligen inte alls anpassad till den här typen av fenomen, så jag tycker nog att det mer liknar protovetenskap än ovetenskap
Och om du tror på en gudinne-katt, toppen. Berätta gärna hur du kom fram till det? Vi har nämligen religionsfrihet i det här landet, så du får tro på vad du vill. Så om du i ditt hjärta tror på det och mår bra av dig, vad har jag för rätt att motsäga dig?
Och som sagt, är det vetenskapliga bevis du är ute efter så ÄR det här nog fel forum. Är det personliga vittnesmål och trevliga samtal du är ute efter däremot så kommer du nog trivas här. OM du kan acceptera att alla inte har vetenskapen som religion och OM du kan låta bli att nedvärdera andras tro och åsikter. Tänker du fortsätta nedvärdera andras tro och upplevelser så får du nog vänja dig vid att folk hackar på dig och be dig dra åt fanders. Ger man ingen respekt är det väldigt sällan man får det tillbaka.
Frantic:
Kanon. Var snäll att berätta hur man ska undersöka fenomenet Dejavu och varför det inte är gjort, eller om det är gjort så läser jag gärna mer om det. Det som jag har för mig att man har gjort är att skapa en känsla av dejavu i laboratorium, men att under vetenskapliga undersökningar återskapa ett fenomen är ju naturligtvis inte samma sak som att undersöka fenomenet i den "naturliga miljön".
PS. Tack för länken, jag ska läsa det vid tillfälle
DS!