• mian7373

Deja vu-upplevelser

Är det vanligt att man ofta kommer på sig själv med att känna att "det här har hänt förut" och man vet precis vad som kommer hända? Det händer lite titt som tätt för mig att helt plötsligt känner jag igen situationen och jag vet precis hur det kändes förra gången in i minsta detalj. Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv...

Lite då och då så drömmer jag på natten om personer jag "glömt bort". Alltså personer jag inte sett på kanske tio år. Jag kan vara ganska säker på att snart får jag höra något om den personen eller också springer jag på den på stan...Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här? (Kan tillägga att annars så "ser" jag inget som helst utöver vad andra gör...)

• Svar på tråden Deja vu-upplevelser
  • flugsvamp

det kan vara ett sjätte sinne eller så är du lite lätt synsk , jag hade så i början tills jag fick syner mer & Mer!!! visst är det lite läskigt i början!

Serkas Mamma
  • birdies

Det är ett mycket välundersökt fenomen och om du söker på nätet så hittar du massor av fakta.

Givetvis finns det flera vidskepliga förklaringar också.....

• Johan
    birdies skrev 2007-09-05 14:47:03 följande:
    Det är ett mycket välundersökt fenomen och om du söker på nätet så hittar du massor av fakta. Givetvis finns det flera vidskepliga förklaringar också.....
    Den "naturliga" förklaringen, är ju att det är en signal i hjärnan som hickar till (eller hur man beskriver det), och den sparar ner det som händer i minnesbanken innan den registrerar att det händer. Men jag har helt missat hur den förklarar att personen i fråga är medveten om vad som kommer hända i förväg. Men du får gärna upplysa mig.

Personligen vet jag att det finns massor med saker som är oförklarade av etablerad vetenskap, och när man stöter på sådant så får man leta efter andra förklaringar
  • magikatt

Hej!
    Jag läste en förklaring på Deja Vu på ett annat forum och den förklaringen gillar jag skarpt

Så här; Innan man föds står man med sin ledsagare för att skriva under ett kontrakt på sitt blivande liv.
    Ledsagaren visar då glimtar från det kommande livet för att man ska se vad det är man skriver under på.
    När man sedan i livet är med om en Deja Vu så är det en sådan glimt man fått se av livet, innan man föddes till detta livet och då har man ju "varit med" om det en gång innan.
    När man får Deja Vu så är det ett bevis på att man är på rätt kurs i livet och gör det som är "förutbestämt".

• magikatt

För att växa och bli starka,kanske.
    För att få medkänsla, och insikt i hur svårt ett liv kan vara...till exempel.

• Lycklig med Grodd

magikatt: synd att man inte kommer ihåg det senare också då. Så att man vet varför man måste gå igenom så mycket skit.

• Johan
    OM man visste varför man gick igenom så mycket skit, tror du att man skulle lära sig lika mycket av det?!
  • Frantic

Jag har aldrig hört talas om någon som kan berätta vad som kommer hända i förväg, annat än självklara saker som att "det kommer förmodligen regna en del nu under hösten" eller "du kommer träffa lite nya människor under året som kommer"

Johan skrev 2007-09-05 20:45:08 följande:
    Den "naturliga" förklaringen, är ju att det är en signal i hjärnan som hickar till (eller hur man beskriver det), och den sparar ner det som händer i minnesbanken innan den registrerar att det händer. Men jag har helt missat hur den förklarar att personen i fråga är medveten om vad som kommer hända i förväg. Men du får gärna upplysa mig.Personligen vet jag att det finns massor med saker som är oförklarade av etablerad vetenskap, och när man stöter på sådant så får man leta efter andra förklaringar
  • Johan
    Frantic skrev 2007-09-15 16:31:30 följande:
    Jag har aldrig hört talas om någon som kan berätta vad som kommer hända i förväg, annat än självklara saker som att "det kommer förmodligen regna en del nu under hösten" eller "du kommer träffa lite nya människor under året som kommer"
    Det är naturligtvis lättare att inte tro på det paranormala om man helt enkelt förtränger eller låter bli att läsa saker som kan vara paranormala. Men om du läser trådstarten så säger trådstartaren just det som du "aldrig hört talas om". Det är naturligtvis "bara" ett vittnesmål och ingen någon vetenskaplig rapport så jag förstår om du inte tror på det ändå. Men du kanske har någon bra naturligt förklaring ändå?
Svar på tråden Deja vu-upplevelser