• mian7373

Deja vu-upplevelser

Är det vanligt att man ofta kommer på sig själv med att känna att "det här har hänt förut" och man vet precis vad som kommer hända? Det händer lite titt som tätt för mig att helt plötsligt känner jag igen situationen och jag vet precis hur det kändes förra gången in i minsta detalj. Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv...

Lite då och då så drömmer jag på natten om personer jag "glömt bort". Alltså personer jag inte sett på kanske tio år. Jag kan vara ganska säker på att snart får jag höra något om den personen eller också springer jag på den på stan...Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här? (Kan tillägga att annars så "ser" jag inget som helst utöver vad andra gör...)

• Svar på tråden Deja vu-upplevelser
  • Frantic

Nej trådstartaren beskriver ett falltypiskt deja vu-upplägg, d.v.s. att det KÄNNS som att man kan förutsäga nästa sekund. Hon har inte visat sig kunna förutspå framtiden, det vore helt häpnadsväckande nyheter.

Att folk upplever deja vu är inget jag går i taket över och fenomenet har avhandlats in absurdum, vill du verkligen att jag skall gå igenom det en gång till?

Johan skrev 2007-09-15 22:13:03 följande:
    Det är naturligtvis lättare att inte tro på det paranormala om man helt enkelt förtränger eller låter bli att läsa saker som kan vara paranormala. Men om du läser trådstarten så säger trådstartaren just det som du "aldrig hört talas om". Det är naturligtvis "bara" ett vittnesmål och ingen någon vetenskaplig rapport så jag förstår om du inte tror på det ändå. Men du kanske har någon bra naturligt förklaring ändå?
  • Johan

"Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv..." skriver hon.

Men om du bara nonchalerar andras vittnesmål och berättelser så kanske inte just forum är något för dig? Annars var väl min naturliga förklaring korrekt tidigare i tråden?

• Frantic

Det tillhör den klassiska Deja-Vun att man "vet vad personer kommer säga", däremot inte att folk berättar ett scenario i förväg. Om du eller TS får en sådan föraning om något som kommer hända i veckan kan ni väl posta det här INNAN det händer. Storys om att folk innombords vetat vad som kommer hända och som postas EFTERÅT är av naturliga skäl inte så värst upphetsande.

Johan skrev 2007-09-16 10:04:21 följande:
    "Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv..." skriver hon. Men om du bara nonchalerar andras vittnesmål och berättelser så kanske inte just forum är något för dig? Annars var väl min naturliga förklaring korrekt tidigare i tråden?
  • Jenny S

Dethar hänt mig att jag har känt igen mig i situationer. Tom ända ner till klädesplaggen som de inblandade har haft på sig.
    Det känns då som att jag har drömt scenariot tidigare.
    So far so good.
    Det otäcka (enlit mig) är när jag kan säga i situationen att "nu kommer en kvinna i grå kappa med svart/vita skor samt håret uppsatt i knut runt den där hörnan"
    Vad händer då? Jo, den kvinnan kommer!
    Sen är det en helt som vanligt, jag har inte en aning om vad som komma skall.

Hur ofta händer det då?
    Tja.... 3ggr/år kanske under de senaste 10 åren så det är inte mkt, men det känns lite otäckt.

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta för evigt
  • Johan
    Frantic skrev 2007-09-16 11:44:15 följande:
    Det tillhör den klassiska Deja-Vun att man "vet vad personer kommer säga", däremot inte att folk berättar ett scenario i förväg. Om du eller TS får en sådan föraning om något som kommer hända i veckan kan ni väl posta det här INNAN det händer. Storys om att folk innombords vetat vad som kommer hända och som postas EFTERÅT är av naturliga skäl inte så värst upphetsande.
    Om du inte tycker det är spännande så kanske du kan hitta andra trådar som du tycker är mer upphetsande och låter oss som tycker att det är intressant och kul att prata om det fortsätta med det. Utan att du lägger dig i och nedvärderar det som vi gillar att prata om? Naturligtvis handlar det inte om vetenskapliga bevis, och är det som du är ute efter är det det här nog fel del av forumet är jag rädd.
  • Frantic

Tramsretorik som vanligt. Det jag inte tyckte var upphetsande är efterhandskonstruktioner och det gissar jag att t.o.m. du greppade, inte tråden i sig. Uppenbarligen tycker jag att det är en intressant tråd annars skulle jag inte vara här.
    Jag är uppriktigt trött på den där attityden att en TS frågar "Vad tror ni om fenomenet X?" och vissa säger "Ja jag tror" andra säger "Nej jag tror inte"

Då kommer troende-maffian och tjoar om att "ni sabbar tråden" "fy bubblan ut härifrån" "om man inte tror har man ingenting här att hämta" Va?? Lite logik till kaffet någon?
    TS frågar "Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här?"
    Jag svarar att det är naturligt, du går igång om mystiska andeväsen. På vilket sätt är din teori mer berättigad att yttras än min?

Det är ju inte så att du välkomnar mig, Calle555 eller andra skeptiker som tycker att det är "intressant och kul" utan du välkomnar bara det gäng som klappar dig i ryggen.

Trams!

Johan skrev 2007-09-16 12:02:53 följande:
    Om du inte tycker det är spännande så kanske du kan hitta andra trådar som du tycker är mer upphetsande och låter oss som tycker att det är intressant och kul att prata om det fortsätta med det. Utan att du lägger dig i och nedvärderar det som vi gillar att prata om? Naturligtvis handlar det inte om vetenskapliga bevis, och är det som du är ute efter är det det här nog fel del av forumet är jag rädd.
  • SnyggEric

Frantic, nu slutar du genast spy på folk!

Nej men helt allvarligt TS. Vad vill du höra? Att du är synsk? 
    Eric är snygg idag.
  • Frantic

Åh f'låt rå!
    Ok TS ÄR en äkta spågumma, hon bara KÄNNER inte för att berätta i förväg när hon får en föraning utan först efteråt. Ben då stämmer det å andra sidan väldigt bra! :-O

SnyggEric skrev 2007-09-16 23:36:27 följande:
    Frantic, nu slutar du genast spy på folk!

Nej men helt allvarligt TS. Vad vill du höra? Att du är synsk? 
  • Frantic

Ben betyden men på "Jag är jättetrött"-språket.

• mindless

Jag får väldigt ofta en känsla av deja-vu, men det är just inte mycket mer än en känsla. I ögonblicket tycker jag allt är bekant, kläderna folk har på sig, saker de säger, vädret osv. Jag upplever även det som TS säger, att jag visste att någon skulle säga exakt det han eller hon sa.

Denna känsla går dock över efter ett tiotal sekunder och jag kan inte längre förstå varför allt var så bekant. Vad deja-vu beror på vet jag inte, men min slutsats är knappast att jag kan förutspå framtiden.

Svar på tråden Deja vu-upplevelser