• mian7373

Deja vu-upplevelser

Är det vanligt att man ofta kommer på sig själv med att känna att "det här har hänt förut" och man vet precis vad som kommer hända? Det händer lite titt som tätt för mig att helt plötsligt känner jag igen situationen och jag vet precis hur det kändes förra gången in i minsta detalj. Det är tom så att jag vet vad personer kommer säga osv...

Lite då och då så drömmer jag på natten om personer jag "glömt bort". Alltså personer jag inte sett på kanske tio år. Jag kan vara ganska säker på att snart får jag höra något om den personen eller också springer jag på den på stan...Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här? (Kan tillägga att annars så "ser" jag inget som helst utöver vad andra gör...)

• Svar på tråden Deja vu-upplevelser
  • Verkligen

Det är superläskigt när man känner att det här har ju hänt redan.. Jag känner jätteofta, nästan dagligen, på mig vilka jag kommer träffa till exempel på stan.. Jag brukar tänka på en person sen helt plötsligt kommer den lallande på stan.. Det tycker jag är lite läskigt för det stämmer så ofta.. Och det brukar vara folk jag inte sett på evigheter, eller folk jag knappt känner..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • SnyggEric

Ja det brukar vara så.

Såg en dokumenter för X antal år sen, så källor finns tyvärr inte.
    Väldigt många drömmer drömmar som i framtiden utspelar sig. Eller, man tror sig drömma sann-drömmar. 
    Anledningen var att man minns drömmarna, du kan ha drömt samma sak 3 år tidigare, men den kom du inte ihåg. Sen följer varje person ett visst "mönster" och då kan det tolkas som sann-drömmar. 
    Jäklar vilket virr det här blev. Får väl skylla på att jag har nyvaknat. 
    Hm, ska googla och återkommer.
    Frantic skrev 2007-09-16 23:41:26 följande:
    Åh f'låt rå! Ok TS ÄR en äkta spågumma, hon bara KÄNNER inte för att berätta i förväg när hon får en föraning utan först efteråt. Ben då stämmer det å andra sidan väldigt bra! :-O
    Eric är snygg idag.
  • Tinzu

jag har också typ dagliga deja vu-upplevelser

jobbigt som fan dock

men fick höra att man upplever sådana saker för att man kan se kopplingar.. öh.. vet inte hur jag ska förklara

• Johan

Frantic:
    Misstänkte att du förstå piken, men ta det inte personligt
    Sen missförstod du mig helt när du skriver att jag är "trött på att fok vill ha bevis innan de tror på något". Vad jag skrev var "Själv är jag så jäkla trött på folk som anser att frånvaro av bevis bevisar något". Och det är en stor skillnad, vilket jag hoppas du inser.

Annars rent generellt om man jämför de som tror utan bevis och de som vägrar att tro förrän de får bevis, så förstår jag den andra gruppen bättre eftersom jag själv var där innan jag fick mina bevis. Men mest respekterar jag dem som tänker och kanske experimenterar själva, de som inte bara väntar på att det ska komma ut en vetenskaplig rapport som talar om hur och varför det fungerar. Vetenskapen är nämligen inte alls anpassad till den här typen av fenomen, så jag tycker nog att det mer liknar protovetenskap än ovetenskap

Och om du tror på en gudinne-katt, toppen. Berätta gärna hur du kom fram till det? Vi har nämligen religionsfrihet i det här landet, så du får tro på vad du vill. Så om du i ditt hjärta tror på det och mår bra av dig, vad har jag för rätt att motsäga dig?

Och som sagt, är det vetenskapliga bevis du är ute efter så ÄR det här nog fel forum. Är det personliga vittnesmål och trevliga samtal du är ute efter däremot så kommer du nog trivas här. OM du kan acceptera att alla inte har vetenskapen som religion och OM du kan låta bli att nedvärdera andras tro och åsikter. Tänker du fortsätta nedvärdera andras tro och upplevelser så får du nog vänja dig vid att folk hackar på dig och be dig dra åt fanders. Ger man ingen respekt är det väldigt sällan man får det tillbaka.

• maha6305

Händer då och då att jag har deja vu.
    Det känns alltså under en kort period som om varje ögonblick upplevts tidigare.

Jag läste att det skulle kunna finnas en vetenskaplig förklaring som innebar att den ena hjärnhalvan inte var riktigt i synk med den andra, d v s att den ena halvan ligger lite före i tolkningsprocessen och den andra halvan en sekund efter. Då är det den efterliggande halvans resultat som "man upplevt förut".

För mig finns det alltid en gnutta obehag och ångest med i upplevelsen.

• SnyggEric

Ca 70% av befolkningen upplever "deja vu"!

Eric är snygg idag.
  • Frantic

Åter igen läser du slarvigt, med flit eller av misstag. Det finn inget i mitt imlägg som tyder på att jag trir på en gudinnekatt eller hur?
    Du likställer vetenskaplig inställning med religiositet, vilket faller på det faktum att vetenskapen till skillnad från religionen är en förnyelsebar inställning, där religionen är en ICKE förnyelsebar troslära, det utgår jag ifrån att du känner till.

Åter igen, TS skriver "...Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här?"

Att jag då svarar att det är naturligt och INTE hokus pokus får du till att jag "nedvärderar andras tro och åsikter"

Tyvärr, det är så att alla har rätt att yttra sina åsikter, och om du så fort någon inte håller med dig om det du tror på, känner dig nedvärderad så är det kanske inte JAG som skall stänga av datorn och göra något annat en stund.

Bemöt det jag skriver istället för att tjura om att jag "nedvärderar andras tro och åsikter", du känner till uttrycket om stenkastning i glashus va?

Du antyder att jag inte "ger" respekt, VAD menar du med det? Är det så att så länge jag inte håller med dig så är jag respektlös?
    Utveckla gärna.

Johan skrev 2007-09-17 10:23:31 följande:
    Frantic: Misstänkte att du förstå piken, men ta det inte personligt Sen missförstod du mig helt när du skriver att jag är "trött på att fok vill ha bevis innan de tror på något". Vad jag skrev var "Själv är jag så jäkla trött på folk som anser att frånvaro av bevis bevisar något". Och det är en stor skillnad, vilket jag hoppas du inser. Annars rent generellt om man jämför de som tror utan bevis och de som vägrar att tro förrän de får bevis, så förstår jag den andra gruppen bättre eftersom jag själv var där innan jag fick mina bevis. Men mest respekterar jag dem som tänker och kanske experimenterar själva, de som inte bara väntar på att det ska komma ut en vetenskaplig rapport som talar om hur och varför det fungerar. Vetenskapen är nämligen inte alls anpassad till den här typen av fenomen, så jag tycker nog att det mer liknar protovetenskap än ovetenskap Och om du tror på en gudinne-katt, toppen. Berätta gärna hur du kom fram till det? Vi har nämligen religionsfrihet i det här landet, så du får tro på vad du vill. Så om du i ditt hjärta tror på det och mår bra av dig, vad har jag för rätt att motsäga dig? Och som sagt, är det vetenskapliga bevis du är ute efter så ÄR det här nog fel forum. Är det personliga vittnesmål och trevliga samtal du är ute efter däremot så kommer du nog trivas här. OM du kan acceptera att alla inte har vetenskapen som religion och OM du kan låta bli att nedvärdera andras tro och åsikter. Tänker du fortsätta nedvärdera andras tro och upplevelser så får du nog vänja dig vid att folk hackar på dig och be dig dra åt fanders. Ger man ingen respekt är det väldigt sällan man får det tillbaka.
  • Johan
    Frantic skrev 2007-09-17 11:03:56 följande:
    Åter igen läser du slarvigt, med flit eller av misstag. Det finn inget i mitt imlägg som tyder på att jag trir på en gudinnekatt eller hur?Du likställer vetenskaplig inställning med religiositet, vilket faller på det faktum att vetenskapen till skillnad från religionen är en förnyelsebar inställning, där religionen är en ICKE förnyelsebar troslära, det utgår jag ifrån att du känner till.Åter igen, TS skriver "...Vad är det här för något? Är det bara slumpen eller varför blir det så här?"Att jag då svarar att det är naturligt och INTE hokus pokus får du till att jag "nedvärderar andras tro och åsikter"Tyvärr, det är så att alla har rätt att yttra sina åsikter, och om du så fort någon inte håller med dig om det du tror på, känner dig nedvärderad så är det kanske inte JAG som skall stänga av datorn och göra något annat en stund.Bemöt det jag skriver istället för att tjura om att jag "nedvärderar andras tro och åsikter", du känner till uttrycket om stenkastning i glashus va? Du antyder att jag inte "ger" respekt, VAD menar du med det? Är det så att så länge jag inte håller med dig så är jag respektlös?Utveckla gärna.
    Återigen missförstår du mig och jag börjar hoppas du gör det med flit. Kattgudinnan var naturligtvis en referens till din kommentar om denna, och jag skrev "om", vilket alltså inte säger att du gör det, utan gör det till en hypotetiskt tanke.

Och kan du verkligen inte förstå hur du nedvärderar andras tro när du skriver t.ex. "ockulta andar och spökerier, fjärrsyn och hejsan svejsan"? Jag kanske är känslig, men jag anser verkligen inte att min tro på andar är något "hejsan svejsan", vilket du jämställer det med i och med en sådan mening. Så det handlar inte om att du säger emot, det får du jättegärna göra det blir otroligt tråkiga "diskussioner" annars. Men du säger ju bara emot utan motiveringar och utan att berätta hur du/vetenskapen anser att det fungerar, och jag uppfattar dig som otrevlig när du gör det.
  • Frantic

Ok jag tar tillbaka hejsan svejsan, förlåt om jag gjorde dig ledsen.
    Vad gäller motiveringar så tycker jag att jag har kommit med dem. Den starkaste motiveringen till att jag inte tror att Deja vu är övernaturligt eller har med andar, tidigare liv eller framtidsvisioner att göra (detta är ju dessutom tre fullständigt olika saker) är att det inte finns några som helst belägg för att det skulle vara så, precis som med mitt (trodde jag) övertydliga exempel med gudinne-katten.

Jag har oerhört svårt för resonemanget att man förväntas gapa och svälja det mest häpnadsväckande banbrytande vetenskapliga rön, som ju ni troende kommer med här i trådarna, utan att få ifrågasätta sanningshalt eller trovärdighet.

Att då man vill luska djupare och inte bara blint acceptera ett påstående så anklagas man för att vara spydig och blunda, och inte kunna tänka "outide the box", men hallå, det är ju vi skeptiker som VILL testa som står och kikar över lådans kant och kontaterar att de där prasslandena och knackningarna inte var andar, medans de troende står inne i lådan och säger "Jag vill, jag vill, jag VILL att det skall vara farmor"

Vis psykologiska instutitionen i Stockholm har man under flera år förättat forskning och studier på en del parapsykologiska teorier som t.ex telepati och tankeläsning på vetenskaplig basis, och gissa vad de kommit fram till hittils?

I Lund har man t.o.m tillsatt en professur i Parapsykologi, och gissa vad man kommit fram till?

Lite intressant läsning som jag verkligen rekomenderar både de som vill tro på övernaturligheter och de som ställer sig skeptiska:
    www-old.bmc.uu.se/~danl/neuroteologi.html

Johan skrev 2007-09-17 11:47:12 följande:
    Återigen missförstår du mig och jag börjar hoppas du gör det med flit. Kattgudinnan var naturligtvis en referens till din kommentar om denna, och jag skrev "om", vilket alltså inte säger att du gör det, utan gör det till en hypotetiskt tanke. Och kan du verkligen inte förstå hur du nedvärderar andras tro när du skriver t.ex. "ockulta andar och spökerier, fjärrsyn och hejsan svejsan"? Jag kanske är känslig, men jag anser verkligen inte att min tro på andar är något "hejsan svejsan", vilket du jämställer det med i och med en sådan mening. Så det handlar inte om att du säger emot, det får du jättegärna göra det blir otroligt tråkiga "diskussioner" annars. Men du säger ju bara emot utan motiveringar och utan att berätta hur du/vetenskapen anser att det fungerar, och jag uppfattar dig som otrevlig när du gör det.
  • Frantic

För att citera Sven Ove Hansson & Per Sandin i en artikel för Vetenskap och Folkbildning:

"Självfallet kan man forska på udda och kontroversiella ämnen - om man gör det med samma krav på vetenskaplig stringens som i all annan vetenskap."

• SnyggEric

I love you!! Ah, du kloka kvinna! 

Frantic skrev 2007-09-17 12:59:42 följande:
    För att citera Sven Ove Hansson & Per Sandin i en artikel för Vetenskap och Folkbildning:"Självfallet kan man forska på udda och kontroversiella ämnen - om man gör det med samma krav på vetenskaplig stringens som i all annan vetenskap."
    Eric är snygg idag.
  • xenaa

ohh ja så har jag haft väldigt länge. har till och med avslutat nån mening hos en annan person läskigt. det läskigaste är ändå att jag drömt nått och sedan de hänt i verkligeheten

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • xenaa

har oxå upplevt när nån ringer så bara vet jag vem det är. Näää ine menar jag nummerpresentatör haha men nån gång har de hänt att man svarat och vet exakt vem det är på andra sidan luren

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • Frantic

Japp men hur många gånger i ditt liv har du drömt saker som INTE har inträffat, och hur många gånger i ditt liv har du svarat i telefonen och INTE vetat vem det var innan?

Jag gissar att det är några tusental fler gånger .

xenaa skrev 2007-09-17 13:04:36 följande:
    har oxå upplevt när nån ringer så bara vet jag vem det är. Näää ine menar jag nummerpresentatör haha men nån gång har de hänt att man svarat och vet exakt vem det är på andra sidan luren
  • Johan

Frantic:
    Kanon. Var snäll att berätta hur man ska undersöka fenomenet Dejavu och varför det inte är gjort, eller om det är gjort så läser jag gärna mer om det. Det som jag har för mig att man har gjort är att skapa en känsla av dejavu i laboratorium, men att under vetenskapliga undersökningar återskapa ett fenomen är ju naturligtvis inte samma sak som att undersöka fenomenet i den "naturliga miljön".

• Johan

PS. Tack för länken, jag ska läsa det vid tillfälle DS!

• Johan
    calle555 skrev 2007-09-17 13:35:52 följande:
    Mer om forskning kring déjà vu-känslor:tinyurl.com/39mn23
    Ungefär vad jag skrev i mitt första inlägg alltså
Svar på tråden Deja vu-upplevelser