Fru Indosaurie skrev 2007-09-24 13:22:00 följande:
Man ska alltid tvätta kläderna efter färgen som är basfärg. En vit tröja med röda hjärtan ska tvättas med vitt. Självklart färgar inte det röda i trycket av sig på det vita, då skulle det inte kunna ligga på en röd bas.Även kläder som aldrig tidigare har färgat av sig kan färga, det beror bland annat på materialet i plagget som råkar missfärgas..
vadå basfärg? efter ljusaste färgen ska man tvätta... men självklart tvättar alla som de vill... Sen är det ju skillnad på tryck o färg på tyget. Ett tryck blir ju inte färgat om ett annat plagg släpper ifrån sig färg, däremot tyg blir det beroende på material.
seSSa skrev 2007-09-24 13:20:05 följande:
men herregud vad du e negativ.. har jag sagt att d e lönnlöst eller... vilken människa du e!
inte för att jag vill tjaffsa, men vem är negativ med massa suck o stön? Du väljer ju själv om du vill lyssna på de... Jag har inte varit negativ för 5 öre... jag har bara försökt förklara, men det var inte välkommet tydligen
Skitsamma... som sagt, fortsätt tvätta som du gjort, med risk för att fler plagg blir missfärgade. Öht är det inte så vanligt att det färgar i tvätten... men tvättar man efter ljusaste färgen så behöver man inte ens ta några risker.