• Anonym

Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?

Jag har en gamal betalningsanmärkning på en ganska stor summa men som är betald sedan länge. Efter att jag fick min anmärkning har jag hunnit med att bli sambo och få barn. Nu växer vi nästan ur vår lägenhet och vill gärna söka ny bostad och behöver därav lånelöfte. Både jag och sambo har swedbank.
    Saken är att min sambo inte vet att jag har en betalningsanmärkning, dumt jag vet men det har inte varit aktuellt att ta upp det förrän nu och nu känns det bara pinsamt och vill helst undvika detta. Tror anmärkningen går ut nästa år.

Har talat med banken och de sa att jag skulle komma förbi och boka tid hos handläggare så skulle banken överlägga om det var möjligt för oss att ändå få låna till bostad.

När jag fick anmärkningen var jag arbetslös och singel medans idagsläget sedan flera år tillbaks så har jag fast jobb, är sambo och har barn.

I dagsläget äger min sambo vår bostad, vi båda har fasta anställningar på våra jobb sedan flera år tillbaks. Vi har varit noggranna att betala våra räkningar i tid och amorteringar har vi betalat ner i förtid.

Är jättenervös nu när jag ska till banken... kommer min sambo få reda på att jag har en anmärkning? Jag ska ner och ansöka om lånelöfte och om det blir beviljat kommer vi båda att gå tillsammans och skriva på papper. Hoppas på så sätt att min anmärkning inte kommer på tal.
    Är det ngn som vet om det kommer att stå på lånelöftet att jag har anmärkning eller dylikt?

Känns helfåningt men nu har det gått så lång tid så det bara känns helfel. Min tjej skulle bli väldigt besviken så jag vill gärna undvika att berätta.

Är inte slarvig för övrigt.

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?
  • Solrosen77

Ring till kronofogden och kolla om den ligger kvar anmärkningen...
    Den ska försvinna efter några år om jag inte har helt fel...
    Så skynda att ring!

• Hannah76

Men prata med banken innan och se vad de säger, tycker dom att det är ok ändå så behövs det inte nämnas när din partner är där. Fast o andra sidan så är det ju egentligen inte så farligt, alla kan göra misstag.

• Abessiniern

Men kan du inte berätta för din partner? Visst det kanske känns jättejobbigt, men om du nu har ordning på din ekonomi och du inte har några skulder kvar, så borde det väl inte vara något att oroa sig för. Om ni inte kan få lån nu, utan måste vänta till nästa år när din anmärkning försvinner, är det inte bättre att berätta det i förväg för sambon i så fall. Jag skulle i alla fall vilja att min sambo visade mig det förtroendet.

• Anonym

Berätta!
    Inget kan vara värre än att sitta på banken å få veta såna saker av en bankman!
    Berätta för sambon OCH för banken!
    Ärlighet varar alltid längst duvet!
    Lycka till

• Anonym

Du tror att din tjej skulle bli besviken? Det blir hon säkert men det är inte för att du har en betalningsanmärkning utan för att du försöker dölja saker för henne.

• Anonym

Men självklart berättar jag för banken, det är ju därför jag ska dit... för att kolla om vi får lånelöfte alls. De lät ganska positiva trots allt.
    Saken är den att vi från första början inte tänkt flytta förrän om ett par år men vi såg en lägenhet som skulle passa (dock redan såld nu) och tanken om möjlighet till lånelöfte kom upp i mitt huvud. Hade mer eller mindre glömt min gamla anmärkning och den går ut nästa höst.

Saken är den att JAG VEEEET det är löjligt att "hemlighålla" det men jag VILL INTE berätta om jag helt enkelt inte måste. Säga vad ni vill. Jag tycker det är PINSAMT och skäms! Vi har förtroende för varandra.

Min fråga är inte om jag ska berätta eller inte utan ifall hon ÄNDÅ får reda på det via eventuellt godkännt lånelöfte.
    Jag menar min fråga är om det på ngt sätt står på lånelöftet att en av oss har en anmärkning??????
    Är det väl godkännt (hypotetiskt) att vi får låna så borde det väl inte komma på tal om denna förbannade anmärkning eller???

• Anonym

Kan tillägga att detta är mest en fundering. Vi har egentligen inte tänkt flytta förrän om ett par år. Och då är min anmärkning borta. No harm done!!
    Vill bara veta hur de går tillväga på banken!

• ReRant

*host* Dr Phil speaking.

Vad skulle du ge för råd till någon som var i samma situation som dig?

• Anonym

vill inte ha pikar el en massa moraliteter, som är så vanligt här på familjliv.

min enda fråga var ifall det står på lånelöftet etc.

• Beautyflie

En betalningsanmärkning ska väl försvinna efter 3 eller 5 år om jag inte minns helt fel...

Svar på tråden Betalningsanmärkning - lånelöfte. Får min sambo reda på min gamla anmärkning? Info?!?