• golftok

37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?

Min dotter har varit rätt mycket sjuk från och till, vill därför inte skicka henne till dagis om hon har det minsta feber. Visst ska man gå på allmäntillståndet men det är svårt tycker jag. I morse visade örontermometern 37,8 (direkt efter vällingen, kan det påverka?) och rumptermomtern ca 10 minuter efter det 37,1 (vilket är helt normalt för min dotter som har rätt hög temperatur i sig själv. Örontermometern är från apoteket men är den verkligen tillförlitlig? Ibland visar den olika beroende på vilket öra jag mäter i och om jag mäter tre gånger på raken kan det skilja 0,5 grader mellan mätningarna. Har lite noja på att kolla febern eftersom jag är lite orolig av mig. Vill ju absolut inte mäta i rumpan hela tiden. Någon som vet en BRA örontermometer?

• Svar på tråden 37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?
  • golftok

Men finns det ingen bra örontermometer? Vad är det för panntermometer och var köper man den? Vill lätt och snabbt kunna se om hon har feber eller ej så jag vet om hon t.ex. ska gå till förskolan eller ta det lugnt.

• golftok

Jovisst kan jag ta i rumpan! Men ibland vill jag bara kolla lite snabbt utan att det blir så mycket trul. Har en två-åring som är i trotsåldern och inte alltid så samarbetsvillig. Ta feber i rumpan är inte alltid så populärt. Ibland när hon är riktigt sjuk vill jag snabbt kunna se om febern håller på att stiga så jag kan ge febernedsättande så hon inte får feberkramper.

• golftok

Det är väl jag som är kass på att ta febern i örat. Jag drar örat lite uppåt som man ska men det är då hon får så hög temperatur. När jag inte gör det så får hon lägre Skumt.

• golftok

LIVochLinnea, intressant! Det visste jag inte. Får försöka få till örontempen bättre då men det är svårt tycker jag.

Svar på tråden 37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?