• golftok

37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?

Min dotter har varit rätt mycket sjuk från och till, vill därför inte skicka henne till dagis om hon har det minsta feber. Visst ska man gå på allmäntillståndet men det är svårt tycker jag. I morse visade örontermometern 37,8 (direkt efter vällingen, kan det påverka?) och rumptermomtern ca 10 minuter efter det 37,1 (vilket är helt normalt för min dotter som har rätt hög temperatur i sig själv. Örontermometern är från apoteket men är den verkligen tillförlitlig? Ibland visar den olika beroende på vilket öra jag mäter i och om jag mäter tre gånger på raken kan det skilja 0,5 grader mellan mätningarna. Har lite noja på att kolla febern eftersom jag är lite orolig av mig. Vill ju absolut inte mäta i rumpan hela tiden. Någon som vet en BRA örontermometer?

• Svar på tråden 37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?
  • baby2006

Jag skulle definitivt lita mer på rumptermometern som jag anser är den som är mest tillförlitlig.. Litar inte på dessa örontermometrar då jag har varit med om att de visar olika beroende på hur man stoppar in dem i öronen...

• HeddaBigBum

Rumpan!
    Jag tar aldrig i örat längre. Jag får aldrig samma temp 2ggr... opålitligt.

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • mludvigs

Definitivt rumptermometerna. Den man sätter i örat är så himla enkelt att man sätte rlite fel så visar den helt galet. Dock är de ju bra för att få en fingervisning om man har feber eller inte.

• Lizn

När jag bad om att få köpa en örontermometer vid apoteket så sa de att de har men de rekomenderar dem inte.Så de bad mig köpa en vanlig termometer istället.

• Jempa L

Säger också rumptermometern! Enligt vår örontermometer så har varken jag, dottern eller maken över 35g i tempFundersam
    Köpte en panntermometer som funkar betydligt bättre än örontermometern, även om rumptermometern är klart bäst.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • pritt

Örontempen är bra om man får in den rätt, manmåste lixom lyfta i örat lite!
    Fast jag tar rumpan för att vara exakt om det är så att hon har hög feber!

• golftok

Men finns det ingen bra örontermometer? Vad är det för panntermometer och var köper man den? Vill lätt och snabbt kunna se om hon har feber eller ej så jag vet om hon t.ex. ska gå till förskolan eller ta det lugnt.

• Jempa L
    golftok skrev 2007-09-06 11:31:47 följande:
    Men finns det ingen bra örontermometer? Vad är det för panntermometer och var köper man den? Vill lätt och snabbt kunna se om hon har feber eller ej så jag vet om hon t.ex. ska gå till förskolan eller ta det lugnt.
    www.jula.se/butik/default.asp
    Sök på febertermometer. Kostar 199:- Som sagt, inte lika bra som rumptermometern, men jag tycker att den har funkat över förväntan ändå.
  • Tjollabolla
    golftok skrev 2007-09-06 11:31:47 följande:
    Men dom visar inte exakt temperatur, inget av det. Varför kan du inte ta den i rumpan? Vår temometer tar 10 sekunder, sen är det klart.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Jempa L

Tjollabolla: Fördelen med panntermometern är att man kan ta tempen när barnet sover. Och om barnet har ont i örat så behöver man inte grejja med öronen som man behöver med örontermometern.

• golftok

Jovisst kan jag ta i rumpan! Men ibland vill jag bara kolla lite snabbt utan att det blir så mycket trul. Har en två-åring som är i trotsåldern och inte alltid så samarbetsvillig. Ta feber i rumpan är inte alltid så populärt. Ibland när hon är riktigt sjuk vill jag snabbt kunna se om febern håller på att stiga så jag kan ge febernedsättande så hon inte får feberkramper.

• Tjollabolla
    golftok skrev 2007-09-06 11:50:12 följande:
    Jovisst kan jag ta i rumpan! Men ibland vill jag bara kolla lite snabbt utan att det blir så mycket trul. Har en två-åring som är i trotsåldern och inte alltid så samarbetsvillig. Ta feber i rumpan är inte alltid så populärt. Ibland när hon är riktigt sjuk vill jag snabbt kunna se om febern håller på att stiga så jag kan ge febernedsättande så hon inte får feberkramper.
    Kan du inte ta med en vanlig temometer i armhålan då? Glöm inte lägga på 0,5 bara.
    Jempa L skrev 2007-09-06 11:46:28 följande:
    Tjollabolla: Fördelen med panntermometern är att man kan ta tempen när barnet sover. Och om barnet har ont i örat så behöver man inte grejja med öronen som man behöver med örontermometern.
    Fast vad spelar det för roll om det inte stämmer
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Jempa L
    Tjollabolla skrev 2007-09-06 11:52:06 följande:
    Fast vad spelar det för roll om det inte stämmer
    När jag har använt båda har jag fått samma resultat, det kan ha skiljt på någon tiondel.
  • golftok

Det är väl jag som är kass på att ta febern i örat. Jag drar örat lite uppåt som man ska men det är då hon får så hög temperatur. När jag inte gör det så får hon lägre Skumt.

• LIVochLinnea

Tar du tempen "rätt" i örat så är det en säkrare källa. Det är närmare temperatur centrum och talar bättre om vart febern är på väg just nu. Temp i rumpan talar om vad tempen var för 30 minutersedan alltså vad temperatur centrum är  inställd på. 37.8 på kvällen kan vara helt normalt och ingen "feber" men det vet du bäst alla har olika temperatur. Jag tycker också att det är trixigt att få till en örontemp.

• golftok

LIVochLinnea, intressant! Det visste jag inte. Får försöka få till örontempen bättre då men det är svårt tycker jag.

Svar på tråden 37,1 grader i rumpan och 37,8 grader i örat med febertermometer, vad ska man tro?