Inlägg från: Anonym (samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma)

Min man och hans dåliga tålamod med sonen

Hejsan!

Vi har likadant här hemma, eller har väl haft mer eller mindre. Det har väl hjälpt lite att jag har markerat för sambon när han är för hård mot vårt barn. Nu menar jag sånt som du, TS, nämner, tex att skrika onödiga saker vid trots och tappa tålamodet och bli arg för onödiga saker. Jag tycker ju att man väljer sina strider men visst kan man tappa tålamodet ibland men inte alltid!

Iallafall så tycker jag det har hjälpt lite att säga till honom varje gång, efter att vårt barn somnat, att jag tycker att han kan tänka sig för. Det fungerar långt ifrån alltid men det känns som det är ett steg på vägen iallafall. Du kan ju föreslå en "metod" eller nåt mönster som han kan följa vid olika situationer eller vad tror du? T.ex. vid matsituationen då får barnet tre chanser på sig och så säger man att barnet får gå från matbordet andra gången och tredje gången verkställs det. Eller något annat du själv brukar tillämpa...

Vilka situationer blir din man irriterad? Min brukar bli det när han ska göra något som tar hans koncentration, tex laga något, eller annat "fixa"-grejs... men det ka nske är normalt att man blir så när man behöver fokus på något och så kommer barnet "i vägen" och "stör"... dock blir jag inte själv sån... men som mamma kanske man har långt tålamod??

Nåväl, skriv gärna mer!

• Anonym (samma)

Jo, som jag skrev, ibland men absolut inte hela tiden. Man är nog inte mänsklig om man inte tappar tålamodet ibland, de behöver ju se ilska också.

Svar på tråden Min man och hans dåliga tålamod med sonen