Min man och hans dåliga tålamod med sonen
Låter som ett barn i "the terrible two´s" Vist är det underbarnt nästan jämt!
Har en lika underbar själv.
Att din man har äldre barn är inte en "garanti" för att han ska kunna hanskas med er son när han trotsar, mi´n man har också äldre barn och kan allt vara i mina ögon förhård mot våra små ibland...ställer ofta nästan högre krav på de små än på storasyskonet.
Jag brukar ta upp det med min man ibland efteråt ibland direkt beroende på situationen..sedan är det ju olika hur mycket tåla mod man har olika dagar.
Ett par frågor: Vem av er är hemma mest med pojken? (det förälder barnet träffar mest testar de också ofta mest )
Går pojken på fsk/dagmamma/öppen fsk?
Endel barn trotsar mer pga att de har behov av att träffa andra de är helt enkelt "uttråkade" av att gå hemma (man brukar säga att barn har behov av att träffa andra barn från ca 3 år men alla är ju olika en del barn har det behovet tidigare)
Här är det jag som är hemma mest (sååå ovanligt va?) och vissa dagar kan ungarna driva mig till "vansinne" med allt trotsande och testande så tåla modet tryter.
Hos oss har vi löst det så att den som varit hemma med barnen på em (då de är som tröttast) får "ledigt" när den andre föräldern kommer hem allt fråm 30 min till ett par timmar, den "lediga" föräldern har inget ansvar för att barnen får kvällsmat och behöver inte heller äta med barnen om h*n inte vill.
Visst är det tråkigt att inte äta tillsammans allihop varje dag men samtidigt om man är "tjat och trots utmattad"så är man inget särskilt roligt sällskap för barnen vid bordet heller..man har inte särskilt mycket tålamod med trams och skäller mer än nödvändigt då är det bättre att inte vara med utan stressa ner i lugn och ro enstund.
Vi vuxna brukar försöka äta/ta en kvällsfika tillsamman senare då barnen sover och prata i lugn och ro istället.
För oss funkar detta bra..det blir lugnare för barnen och den som varit ifrån barnen på em orkar ta trotset mycket mer än den som redan är "uttrotsad" Dessutom resonerar vi som så att det här är en övergående fas...barnen kommer inte vara i "trots åldern" för jämnan det kommer komma lugnare perioder mellan trotsåldern och tonåren!