Inlägg från: Abessiniern |Visa alla inlägg
  • Abessiniern

Hur transportera hem nyfödd från BB ?

Det är ytterst troligt att taxichauffören faktiskt skulle vägra att köra er om inte bebisen var fastspänd. Eftersom det är lag på att alla i en bil måste vara fatspända och det är föraren som får böter om polisen stoppar bilen, så ligger det i taxichaufförens eget intresse att se till att alla är fastspända.

Om du redan nu vet vilka taxibolag som kan tänkas vara aktuella för er att åka med, så ring och fråga om de har babyskydd till sina bilar. Det smidigaste är nog att beställa en taxi med babyskydd och då kan taxichauffören montera det och ni vet att det passar. Samtidigt slipper ni släpa med er ert eget babyskydd till förlossningen.

Vet att vårt babyskydd ska monteras på ett speciellt sätt med bältet, men har ett alternativt monteringssätt för bilar där bältet är för kort, för ordinarie fastspänning. Om ni tar med er babyskyddet, så ta med instruktionen också, så ni har den till hands.

• Abessiniern

Vi har också köpt ett Britax Rock-a-tot babyskydd, på det vi har finns det ett alternativt sätt att fästa bältet, om bältet är kortare än normalt. Om ni har instruktionen kvar till babyskyddet, så kolla där. I vårt fall så spänner man då "framför" stolen, istället för att bältet går över benen på bebisen, om jag kommer ihåg rätt. Det kanske kan variera mellan årsmodeller, så jag vet ju inte hur ert ser ut. Sen är ju de flesta taxibilar idag ganska nya och relativt stora bilar. Har fått för mig att det oftast är i småbilar och bilar som är ganska gamla, som det kan bli problem med att bältet är för kort. Men det kanske någon annan vet bättre. Lycka till!

• Abessiniern

TS, jag tycker också att det är tråkigt att det snabbt blir en vass ton i många trådar här på FL, även om jag inte lusläst den här tråden, så jag vet inte riktigt vilka inlägg du syftar på och det kan kvitta. Jag har lagt märke till att många som startar trådar ofta ställer frågor som de egentligen inte vill ha svar på. När man läser ts här, så frågar du "Vore det jättekonstigt av mig att hålla bebisen i famnen under hemresan?" Vilket jag tror att många reagerade starkt på. Många svarade då endast på den delen av det du frågade om. Det som du egentligen funderade över, var väl om ni måste ta med er ert eget babyskydd, eller om det ens gick att åka taxi med en bebis i babyskydd. Du ville inte alls ha svar på huruvida du anses jättekonstig eller inte. Hoppas du inte tar illa upp, för det är inte illa menat. Men här på FL ska man inte fråga något man inte vill ha svar på, det har i alla fall jag märkt efter min tid här.

Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?