Inlägg från: Im Fabulous |Visa alla inlägg
  • Im Fabulous

Hur transportera hem nyfödd från BB ?

Hoppas att tråden hamnade rätt nu..

Funderar på hur vi ska transportera hem bebisen från BB..
    Vi har ett babyskydd, men ingen egen bil. Vi kommer ta taxi hem ifrån BB, men hur många använder babyskydd i taxin egentligen?

Vi har dryga 3 km hem ifrån BB, så det är ingen lång resa. Vore det jättekonstigt av mig att hålla bebisen i famnen under hemresan?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?
  • Im Fabulous
    Midwinter skrev 2007-09-07 16:30:17 följande:
    klart du kan ta babyskyddet i bilen.. ente bara kan utan borde!
    Men tänk om babyskyddet inte passar i taxin då ?

Vad gör man ? :P
  • Im Fabulous

Verkar som att de flesta är överens om att jag borde ta med babyskyddet..

Har "övat" på att sätta in babyskyddet i bilen, och det tar ju faktiskt en liten stund, iallafall 5 minuter. Tänkte mest om Taxichauffören blir sur över att få vänta, eller något..

Vet ju inte riktigt hur det fungerar med bebisar, babyskydd och taxiåkning ..

• Im Fabulous
    Hannah1982 skrev 2007-09-07 16:34:03 följande:
    vilken fråga, det är ju lag på att barn ska va fast spända
    Och så blev man dumförklarad. Tack så mycket.
  • Im Fabulous
    mogreta skrev 2007-09-07 16:35:07 följande:
    Varför skulle inte barnstolen passa i en taxi?Im Fabulous skrev 2007-09-07 16:31:16 följande:
    Jag har ingen aning faktiskt. Bältet kanske inte räcker till eller liknande. Vad vet jag. Har varken stor erfarenhet av bilar eller babyskydd.

Och ärligt talat,,, Om jag hade svaret på min egen fråga, skulle jag då verkligen ställa frågan?
  • Im Fabulous
    Tonx skrev 2007-09-07 16:33:57 följande:
    Det gör det säkerligen, de passar ju i alla bilar.Om inte annat så kan du höra om de har barnstol.Fanns inte möjligheten att åka taxi med barnet så skulle jag hellre åkt taxin själv och låtit sambon gå tre km hem med bebisen.
    Ja jo, men nej. Det är i slutet av november/början på december. Varken bebis eller min sambo har lust att knalla i kylan..
  • Im Fabulous
    Tonx skrev 2007-09-07 16:37:17 följande:
    Ja, det är dessutom olagligt att åka utan.Om det tar 5 minuter att spänna fast stolen, är det med hela basen då eller?För det tar ju inte mer än ett par sekunder och dra bältet runt ett babyskydd.Och sura taxichauförer ska man skita i.
    Det är inte med hela basen nej, men bältet ska passas in i massa olika små,, jag vet inte vad man ska kalla det.

Det tar en stund i vilket fall som helst.
  • Im Fabulous

mrs christin skrev 2007-09-07 16:41:11 följande:

Finns de ingen släkting som kan hämta med bil?När du ringer och beställer taxin så säg till att ni har en nyfödd med er i eget babyskydd, så e ju taxichauffören beredd på att det kan ta lite längre tid, eller hur? Så hade nig jag gjort om vi inte haft bil.
    Nej, tyvärr finns det varken någon släkting eller någon vän som kan hämta...
  • Im Fabulous
    zazla skrev 2007-09-07 17:09:14 följande:
    Har inte läst tråden men självklart kan du ha babyskyddet i taxin! Jag har gjort det några gånger och det har gått jättebra. Skulle det inte få plats eller nått sånt så hade jag hellre gått hem 3 km än suttit med barnet i famnen i bilen för så gör man bara inte.
    Jag kommer inte gå hem, nyförlöst i början av december.

Men tackar för alla tips!

Vill bara påpeka att jag inte har framfört någon personlig åsikt kring att ha babyskydd/struna i babyskydd. Jag ställde en enkel fråga, men upplever att många här tror att jag propagerar för att hålla bebisen i famnen under hemresan - Så är ej fallet.

Vi kommer att ta med babyskyddet till BB och använda det i taxin, eller göra som många säger; Ringa olika taxibolag och kolla vilka som kan erbjuda babyskydd i sina bilar..
  • Im Fabulous

Weird One skrev 2007-09-07 17:11:42 följande:

Har ni köpt ett fast skydd eller?Som sagt, det tar 2 minuter att spänna fast stolen, är det verkligen ett problem?Och i så fall varför?
    För mig är det inga problem att sätta in ett babyskydd i en taxi. Jag var nyfiken på hur en taxichaufför kan tänkas tycka kring det, eller om det eventuellt finns andra alternativ.

Tonen på FL är minst sagt negativ. Jag ställde bara en enkelt fråga utan några som helst personliga åsikter kring ämnet och bemöts mer eller mindre av påhopp och dumförklaringar. Varför ?
Svar på tråden Hur transportera hem nyfödd från BB ?