• bebis ja tack

För starkt immunförsvar?

Har precis fått minus efter vårt tredje FET och vi har bestämt att göra en sista stimulering.
    Jag undrar nu om det kan vara så att jag har för starkt immunförsvar. vi har aldrig fått nåt plus, varken med egna försök eller med IVF. det fäster helt enkelt inte i mej. kanske mitt immunförsvar är så starkt att det stöter bort embryot direkt innan det hunnit fästa? jag reagerar också väldigt starkt vid t ex äggledarspolning, och ble överstimulerad vid första stimuleringen. finns det tester för att kolla upp sånt här och finns det i så fall nåt man kan göra för att förbättra chanserna till nästa gång?

hoppas nån har erfarenhet eller kunskap om det här!

• Svar på tråden För starkt immunförsvar?
  • anny78

Hej! Jag gör mitt första IVF-försök just nu, men jag har alltid vart rädd för att jag ska ha för starkt immunförsvar, att det är däför det inte funkar (är oförklarigt barnlös, med perfekta värden). Är ju nästan aldrig sjuk heller.

Enligt VUL har jag 28 äggblåsor i magen just nu och skyhöga hormonnivåer i blodet. Är på gränsen att bli överstimulerad och får ej göra äggplock förrän mina östrogennivåer stabiliserar sig.

Vore intressant att veta om nån vet mer om detta!

• bebis ja tack

låter likt min situation. fick också väldigt många äggblåsor men gjorde ÄP och fick ut 21 ägg. är också oförklarligt barnlös. vilken klinik går du på och har du frågat dem om det här?

• Finessan

Det kan absolut bero på det. Har du någon gång lämnat prover som kollat autoimmunitet? TNF-alfa?

Än har den feta damen inte sjungit
  • anny78

Bebis ja tack: Jag går på CvL. Har inte frågat dom om det än.

Finesssan: Tror inte jag tagit nåt TNF-alfa. Vad är det för värde? Kan man göra nåt åt sånt?

• bebis ja tack

finessan: har inte gjort nåt autoimmunitetstest. skulle gärna vilja men vet inte om min klinik gör det. går på SU ocgh gör landstingsfinansierade försök. är TN-alfa namnet på testet eller är det nåt annat? hur görs testerna, blodprov eller? är det dyra tester eftersom det inte görs i grundundersökningen? massa frågor, hoppas du orkar svara.

• Finessan
  • Finessan

Fan, skrev ett långt inlägg som försvann. Har ej tid nu, skriver mer senare.

• Kwela

Vill oxå veta! Å vad jag längtar efter en liten!!!

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • dallas

Detta kan man göra tester på...

Autoimmunitet:
    RF
    RF(IgA)
    ANA(IgG)
    Fosfolipider-ak4

cellurär immunologi:
    Lymfocyter:T-B-NK

S-TNF.alfa
    P-Lupus antikoagulans
    P-protein S fritt
    P-Protein C (enz)
    DNA:

Mutation F V-gen( G 1691), ger APC-resistens
    Polymorfi protrombin-gen

Anemi:

S-kobalamin B12
    s-Folat
    P-Homocystein

Allmänt:
    S-CRP

• dallas

Lite mera info...

www.haveababy.com/learn/glossary.asp

Enbrel (etanercept) is a new pharmaceutical product that was introduced for the treatment of rheumatoid arthritis. Its major mode of action is to suppress TNF-alpha, a TH-1 embryotoxic cytokine produced by activated natural killer cells (NKa). Recent studies suggest that Enbrel, while blocking TNF-alpha release, may also deactivate NKa cells. If this indeed proves to be correct, then it is quite possible that Enbrel would replace IVIg for the treatment of IVF patients with NK cell activation. In the process, it may dramatically reduce the cost of immunotherapy and eliminate concerns regarding possible viral transmission with IVIg administration. There is currently no evidence that the use of Enbrel produces birth defects. Nevertheless, caution demands that it be withheld during the first trimester of pregnancy. When Enbrel is used to deactivate NK cells in patients undergoing IVF, it should be administered twice weekly by way of 25 mg intramuscular injections that commence four weeks prior to the initiation of ovarian stimulation with gonadotropins. This should continue until the performance of a blood pregnancy tests, whereupon in the event of a positive Beta HCG result, it should be replaced with IVIg therapy. Reports of adverse reactions associated with the use of Enbrel in the treatment of patients with rheumatoid arthritis are rare and are likely to be even more rare when used by IVF patients who by and large are both younger and healthier. Possible adverse reactions may include local infection at the injection site, kidney, bone, and respiratory tract infections, and diarrhea.

www.goivf.com/glossary.php4
    Enbrel (Etanercept)
    Enbrel is a Cox 2 anti-inflammatory medication developed for patients who have severe rheumatoid arthritis. It was approved by the Federal Drug Administration (FDA) for use in these patients in November of 1998. Enbrel's function is to bind with tumor necrosis factor (TNF) which is secreted by active natural killer cells. Patients with rheumatoid arthritis have been found to have elevated levels of TNF in their joints. Enbrel binds to the TNF, rendering it biologically inactive, resulting in significant reduction of inflammatory activity. Enbrel is used with reproductive immunology patients where there is elevated natural killer activity, both peripherally and in the endometrial tissue. TNF produced by the natural killer cells in the uterus damages the DNA of blood vessels in the endometrium creating stromal hemorrhages which may decrease blood supply to the implanting embryo. The TNF also damages the DNA of the embryo and it may fail to grow, divide, and implant.

Enbrel is administered by subcutaneous injection in the thigh, stomach, or back of the upper arm. It is given every 3½ to 4 days and is packaged four doses in a box which provides a two-week supply. Each dose includes a syringe, one vial of Enbrel, one plunger and two alcohol swabs. The drug should be refrigerated and the manufacturer, Immunex Corporation, provides a toll free information service at 1-888-4Enbrel (1-888-436-2735) to answer any questions consumers may have. Enbrel is administered 30 days, stopping when stimulation medications are started. Occasionally, difficult cases may require more. The FDA classifies drugs into five categories in respect to pregnancy with Category A being deemed the safest. Enbrel has been classified as Category B and there have been studies in animals at doses 60-100 times higher than human doses that have revealed no evidence of harm to the fetus. At this time there are no formal studies with pregnant women. Current data suggest that the use of Enbrel does not reduce the body's ability to fight cancer and also Enbrel should not increase a woman's susceptibility to catch colds or viruses.

www.americanfertility.com/pdfs/miscarriages.p...

www.jrheum.com/subscribers/03/09/1897.html

• Minnea

Efter lite snabbt googlande och läsande av texten ovan är jag väldigt skeptisk mot att autoimmunitet skulle spela någon roll i ditt fall. Autoimmuna sjukdomar är t.ex. reumatism och problemet vid sådana sjukdomar och fertilitet ska av vad jag förstår vara att få fram ägg, vilket inte verkar vara ditt problem.

Av vad jag förstår har du gjort 1 IVF och 3 FET. Det är inte så jättemycket i IVF-sammanhang och att du inte blivit gravid är antagligen bara otur. De siffror jag har hört är att up till 5 fulla försök med alla medföljande frysförsök är relevant. Ett frysförsök ger också mycket lägre chanser till graviditet än ett färskförsök, så att prova fler färska är nog jätteviktigt.

Ett litet räkneexempel: om du har 30% chans att bli gravid på ett färskt försök och 20% på ett frys är sannolikheten för att misslyckas på 1 färskt och 3 frys 0.7*0.8*0.8*0.8=0.36, dvs 36% eller en av tre som försöker bli gravid och har gjort dina behandlingar har ännu inte hunnit bli gravid utan att något är fel eller konstigt.

• Finessan

När det gäller autoimmunitet så förklarade min läkare som så att problemet ligger i att ägget kanske aldrig fäster och om det fäster så riskerar man att råka ut för ett mycket tidigt missfall. Så har det varit i mitt fall (bl.a. förhöjda värden av TNF-alfa). Jag har lätt för att bli gravid, men efter några dagar blöder jag ut det. Förutom förra hösten då jag lyckades behålla en liten till v. 12. Både jag och min läkare tror att det kan ha berott på att jag blev ordentligt sjuk vid infästning och ett par, tre veckor fram. Mitt immunförsvar var således sänkt och det fick växa fast i fred. Tyvärr visste vi inte då att jag behövde blodförtunnande och då gick det som det gick.

När ägget fäster i livmoder så skapas som en liten grop, ett litet sår. Det är precis som det ska vara. Problemet med ett för starkt immunförsvar är att kroppen vill läka och alla arbetare skickas till det lilla såret, tyvärr.

Det finns många andra autoimmuna sjukdomar som man kanske inte tänker på i första hand, men som kan ställa till det, exempelvis psoriasis och vitiligo. Endometrios är även det en autoimmun sjukdom. En del av dessa sjukdomar kan även ligga latent. Här får man dock tänka på att många med RA eller någon annan autoimmun sjukdom får barn utan problem, så en autoimmun sjukdom är inte lika med barnlöshet.

Många som fått bingo på autoimmunitet behandlas med blodförtunnande, då ett symptom är att blodet koagulerar. Det finns även starkare grejer att ta till för den som behöver det, då handlar det exempelvis som steroider/kortison.

Jag har fått uppfattningen att det inte riktigt är "hot stuff" i Sverige med immunologiska orsaker till barnlöshet och missfall, men möjligen verkar ögonen öppnas mer och mer utan att det ses som kontroversiellt babbel. Att ett prov som TNF-alfa inte tas tror jag beror mycket på okunskap, många vet helt enkelt inte hur de ska tolka resultaten. Själv, efter otalig tid av egna efterforskningar, tror jag helt klart att det finns en stor poäng med att testa för immunologiska orsaker.

Det finns en del trådar här på FL som behandlar ämnet, så sök och läs, särskilt i en del trådar i 40+. Att skaffa egen och stor kunskap kan man komma mycket långt med i barnlöshetsvärlden. Jag har även i en av mina bloggar tagit upp alla prover som ingått i mina missfallsutredningar, 40 st, inte helt irrelevant även för de som aldrig blir gravida. Titta in där och läs.

Lycka till!

• Praid

Hej,
    mycket intressant tråd detta. Nu undrar jag: finns det någon klinik i Sverige som är lite mer på när det gäller att kolla upp sådana här saker?

• bebis ja tack

minnea: för oss spelar det ingen roll om vi eventuellt kommer att bli gravida efter fem IVF-stimuleringar. vi har varken tid eller ork att göra mer en ytterligare en stimulering och då vill vi se till att verkligen allt som kan göras för att förbättra våra chanser görs.

tack för all info, ska ta upp detta med läkaren när vi träffas nästa gång. så får vi se vad hon/han säger.

• Kwela

Undar som Praid är det ngn som kan rek en läkare eller klinik i Sverige eller utlandet som satsar på detta? Jag blir galen om jag inte snart träffar en läkare som är intresserad av att hjälpa oss hitta felet!!!!!!

Svar på tråden För starkt immunförsvar?