För starkt immunförsvar?
Det kan absolut bero på det. Har du någon gång lämnat prover som kollat autoimmunitet? TNF-alfa?
Det kan absolut bero på det. Har du någon gång lämnat prover som kollat autoimmunitet? TNF-alfa?
Fan, skrev ett långt inlägg som försvann. Har ej tid nu, skriver mer senare.
När det gäller autoimmunitet så förklarade min läkare som så att problemet ligger i att ägget kanske aldrig fäster och om det fäster så riskerar man att råka ut för ett mycket tidigt missfall. Så har det varit i mitt fall (bl.a. förhöjda värden av TNF-alfa). Jag har lätt för att bli gravid, men efter några dagar blöder jag ut det. Förutom förra hösten då jag lyckades behålla en liten till v. 12. Både jag och min läkare tror att det kan ha berott på att jag blev ordentligt sjuk vid infästning och ett par, tre veckor fram. Mitt immunförsvar var således sänkt och det fick växa fast i fred. Tyvärr visste vi inte då att jag behövde blodförtunnande och då gick det som det gick.
När ägget fäster i livmoder så skapas som en liten grop, ett litet sår. Det är precis som det ska vara. Problemet med ett för starkt immunförsvar är att kroppen vill läka och alla arbetare skickas till det lilla såret, tyvärr.
Det finns många andra autoimmuna sjukdomar som man kanske inte tänker på i första hand, men som kan ställa till det, exempelvis psoriasis och vitiligo. Endometrios är även det en autoimmun sjukdom. En del av dessa sjukdomar kan även ligga latent. Här får man dock tänka på att många med RA eller någon annan autoimmun sjukdom får barn utan problem, så en autoimmun sjukdom är inte lika med barnlöshet.
Många som fått bingo på autoimmunitet behandlas med blodförtunnande, då ett symptom är att blodet koagulerar. Det finns även starkare grejer att ta till för den som behöver det, då handlar det exempelvis som steroider/kortison.
Jag har fått uppfattningen att det inte riktigt är "hot stuff" i Sverige med immunologiska orsaker till barnlöshet och missfall, men möjligen verkar ögonen öppnas mer och mer utan att det ses som kontroversiellt babbel. Att ett prov som TNF-alfa inte tas tror jag beror mycket på okunskap, många vet helt enkelt inte hur de ska tolka resultaten. Själv, efter otalig tid av egna efterforskningar, tror jag helt klart att det finns en stor poäng med att testa för immunologiska orsaker.
Det finns en del trådar här på FL som behandlar ämnet, så sök och läs, särskilt i en del trådar i 40+. Att skaffa egen och stor kunskap kan man komma mycket långt med i barnlöshetsvärlden. Jag har även i en av mina bloggar tagit upp alla prover som ingått i mina missfallsutredningar, 40 st, inte helt irrelevant även för de som aldrig blir gravida. Titta in där och läs.
Lycka till!