• Knasiga morsan

Digital våg eller snurrevåg? Vilken kan man lita på?? Svara gärna..

Ja, här kommer ännu en fråga till er nu sent på lördagskvällen så jag får väl hoppas att någon ser det nu innan måndag morgon!

vi har en digitalvåg här hemma som visar annorlunda mellan gångerna man väger sig. Om jag hoppar upp och väger mig så kanske den visar 133 och sedan kliver jag av och hoppar upp igen och då visar den helt plötsligt 132,5. Och då börjar jag ju undra om jag verkligen ska till och lita på denna jädra våg...

sedan har vi en sådan där gammeldags våg som man bara kan se på ett ungefär hur mycket man väger. Sådan där det snurrar. Kan inte beskriva det bättre. Haha.. Men i alla fall den visar samma resultat oavsett hur man står. jag kan testa att lägga vikten på annorlunda sätt men får hela tiden samma resultat.

Till min fråga ::: Vilken av vågarna ska man helst våga lita på? Snurrevågen eller den som visar att jag går upp och ner i vikt varje sekund??

• Svar på tråden Digital våg eller snurrevåg? Vilken kan man lita på?? Svara gärna..
  • CeeJay

Alltså digitalvågen visar ju närmaste 0,5 kg så om det ibland blir 133 och ibland 132,5 kanske det är 132,7 som är exakt.

Det visar ju aldrig "snurrvågen"..

Så om jag vore dig skulle jag bestämma mig för EN av dina vågar och utgå ifrån den.

• Knasiga morsan

Jo absolut så vore det ett alternativ..

Men vilken kan man egentligen lita på då?

Jag vill ju välja den också som kan ge mig det sannaste resultatet.. Men börjar tvivla på min digitala våg för den vill aldrig bestämma sig liksom.. *Suck*

• CeeJay

Men då tycker jag du ska köra med snurr-vågen om det känns bättre.

• Åsa

Ett exakt resultat får du nog ha en rätt så dyr våg för att få. Typ de där mojängerna med motvikter som brukar finnas på läkarmottagningar. Men det spelar ingen större roll för hemmabruk om en våg är exakt. Det som spelar roll är ändå att se ev större förändringar (inte ett kg hit eller dit som varierar naturligt) över tid.

• Åsa

Med andra ord, det spelar mindre roll om vågen visar lite fel så länge det är samma fel. Sämre att hålla på och byta våg.

• presens konjunktiv

Min digitalvåg har en noggrannhet på 0,2 kilo. Den förra fick dårpippi ibland och slog på ett halvt kilo från sekund till sekund, men inte denna.

Det tråkiga med den analoga vågen är att den är svårare att tyda. Man måste gå ner ett kilo för att det ska synas på den. Digitalvågen är roligare på det viset.

Jag hade använt båda, men jag är lite viktfixerad.

Give me ambiguity - or give me something else.
Svar på tråden Digital våg eller snurrevåg? Vilken kan man lita på?? Svara gärna..