• Nisses lada brinner

Hur fångar man in en förvildad kattunge?

Jag och maken kom åkande på motorvägen igår när vi såg en liten liten krake till katt gå längs vägen. Mamman låg överkörd vid kanten. Vi stannade bilen och jag hoppade ut och började jama på kattungen, den hade redan hunnit ner i diket bakom ett viltstängsel men flög ut när jag började jama, lika snabbt var han inne igen när han insåg att det inte var hans mamma...
    Sen "pratade" jag med katten och försökte locka ut den, han jamade tillbaka som 17 den första halvtimmen, sen insåg han väl tillslut att det inte var hans mamma.
    Vi försökte i 5 timmar, åkte och köpte mat och välling till katten för att locka med. När han fick syn på maten blev han tokig och slängde sig i nästan allt på en gång. Dessväre är han såå snabb! OMÖJLIG att få tag i...Och han rör sig på ett område som kanske är 30 gånger 10 meter, och vegitationen är helt hopplös!

Kan inte släppa denna katt nu, han kommer ju dö om inte vi får tag i han. Snälla nån, vad kan vi göra för att fånga han, nån slags fälla?

• Svar på tråden Hur fångar man in en förvildad kattunge?
  • LuMa

Fiskhåv?
    Kanske något katthem eller liknande har en fälla du kan få låna?

• Nisses lada brinner
    LuMa skrev 2007-09-10 08:11:26 följande:
    Fiskhåv?Kanske något katthem eller liknande har en fälla du kan få låna?
    Fiskhåv kommer vi nog inte tillräckligt nära med, tyvärr! Tänkte med på typ Djuren vänner, dom borde väl ha nån?
  • Jag så klart

Katthemmen brukar ha fällor.. Även kommunen kan ha..

• Hadjelina

Även djurparker eller nån som jobbar med viltskydd kan ha en fälla du kan låna. Vi har fångat förvildad katt i en grävlingfälla en gång, minns inte var vi lånade den ifrån. Nån jägare kanske vet om det finns någon i närheten

• Nisses lada brinner

Har med hört kommunen, att dom kan ha fällor, skall kolla det, och även ringa Djurens vänner. Hoppas det funkar!!

• Jag så klart

vart håller denna lilla misse hus???

• Nisses lada brinner

Jag så klart skrev 2007-09-10 08:17:21 följande:

vart håller denna lilla misse hus???
    Utanför Trollhättan, mot Grästorp!
  • Jag så klart

jahha.. Det var ju för långt för mig att åka i alla fall.. annars hade min hund säker kunnat valla in den .. Han brukar göra det med våra kaniner..

• Cattla

Ge mat i en bur. Så vänjer han sig vid buren och ni kan stänga in den där när han äter

Svar på tråden Hur fångar man in en förvildad kattunge?