• Nisses lada brinner

Hur fångar man in en förvildad kattunge?

Jag och maken kom åkande på motorvägen igår när vi såg en liten liten krake till katt gå längs vägen. Mamman låg överkörd vid kanten. Vi stannade bilen och jag hoppade ut och började jama på kattungen, den hade redan hunnit ner i diket bakom ett viltstängsel men flög ut när jag började jama, lika snabbt var han inne igen när han insåg att det inte var hans mamma...
    Sen "pratade" jag med katten och försökte locka ut den, han jamade tillbaka som 17 den första halvtimmen, sen insåg han väl tillslut att det inte var hans mamma.
    Vi försökte i 5 timmar, åkte och köpte mat och välling till katten för att locka med. När han fick syn på maten blev han tokig och slängde sig i nästan allt på en gång. Dessväre är han såå snabb! OMÖJLIG att få tag i...Och han rör sig på ett område som kanske är 30 gånger 10 meter, och vegitationen är helt hopplös!

Kan inte släppa denna katt nu, han kommer ju dö om inte vi får tag i han. Snälla nån, vad kan vi göra för att fånga han, nån slags fälla?

• Svar på tråden Hur fångar man in en förvildad kattunge?
  • Nisses lada brinner
    hatemachine skrev 2007-09-10 08:37:48 följande:
    Rävsax..
    Ja om vi hade velat ha katten död så hade vi ju självklart tagit en sån.
  • Lainan

Minkfällor brukar fungera bra, om ni kan få tag på en sådan? Bara till att ha mat i, sen går luckan igen när katten börjar äta.

• lyckliga sagofén

Vad skönt å höra att det finns fina människor!!!
    en sån där fälla som går igen o som man lägger mat längst in i, verkar vara bäst ja.
    Hoppas verkligen att ni får tag på lilla kissen!
    Underbara djur.

hatemachine: det var ju moget.
    nu var ju inte detta sandlådan så du borde förstå att man inte skriver så.

• Nisses lada brinner

Tack till er alla som har kommit med seriösa förslag, skall forska vidare i detta under dagen. Vi skall nog allt få tag i den lille! Hör av mig när jag vet mer

• Nisses lada brinner
    ciccielv skrev 2007-09-10 09:05:46 följande:
    Ts hoppas ni fångar in kattungen.Om ni fångar kissen ska den då få ett hem hos er?
    Ja vi har redan 2 stycken, men som jag tänker nu så vill jag nog hitta ett bra hem till han, till min bror o hans familj typ, men vem vet när han väl är här, jag är ju en svag människa
  • Rickeby

Jag fångade in tre vilda kattungar i helgen...
    Tog min vanliga bur jag har till hundarna i bilen. Ställde mat längst in i buren, fäste en lina i grinden och drog den genom sidan på buren. Satte mig 10 meter bort bakom en vägg och väntade. Tre kattungar gick in i buren och jag drog igen.
    Nu återstår tyvärr bara problemet att hitta nya hem till dem då alla katthem är fullbelagda och ingen kan ta emot dem... :_(

• Jag så klart
    Rickeby skrev 2007-09-11 09:12:47 följande:
    Jag fångade in tre vilda kattungar i helgen...Tog min vanliga bur jag har till hundarna i bilen. Ställde mat längst in i buren, fäste en lina i grinden och drog den genom sidan på buren. Satte mig 10 meter bort bakom en vägg och väntade. Tre kattungar gick in i buren och jag drog igen.Nu återstår tyvärr bara problemet att hitta nya hem till dem då alla katthem är fullbelagda och ingen kan ta emot dem... :_(
    e det du som har en annons på blocket??
  • Rickeby
    Jag så klart skrev 2007-09-11 09:27:38 följande:
    e det du som har en annons på blocket??
    Ja, det är det Försöker göra allt jag kan för att rädda dem. Har förhoppningsvis lyckats hitta nya hem till två av dem nu, får se om de kommer och hämtar som utlovat.
    Kattmamman och en unge är kvar ute, ska försöka fånga in dem när dessa åkt.
  • Jag så klart
    Rickeby skrev 2007-09-11 09:31:28 följande:
    Ja, det är det Försöker göra allt jag kan för att rädda dem. Har förhoppningsvis lyckats hitta nya hem till två av dem nu, får se om de kommer och hämtar som utlovat.Kattmamman och en unge är kvar ute, ska försöka fånga in dem när dessa åkt.
    åååå det e då fan att gubben ska vara allergisk...
  • Rickeby

Kan du inte kasta ut han då, kanske ngn som fångar in han?

• Nisses lada brinner

Rickeby: Denna katt är riktigt vild så vi kan liksom inte vara i hans närhet. Vi var iaf och satte ut en kattfälla igår, så vi skall dit idag och kolla, det är ju en bra bit dit, så nu är det hans sista chans!

Vad skönt att det gick så bra för dig! Hoppas nån tar dom

Svar på tråden Hur fångar man in en förvildad kattunge?