• Gladiator

Siameskatter?

Vart hittar jag Siameser?
    Vem säljer dom?
    Vad kostar dom?
    Hur är dom?
    Jag gillar verkligen deras utseende men vet inte mycket om dom.
    Funkar dom med barn och med en huskatt?
    Är dom krävande?
    Vad kräver dom?
    Kan man ha dom som sällskap bara?

• Svar på tråden Siameskatter?
  • Ebbiz

Det enda jag vet är att dom är väldigt sällskapliga och tyr sig mycket till en person! Det sägs att en siames sörjer ihjäl sig om den blir bortlämnad eller om dess matte/husse skulle försvinna eller gå bort! Lika om man reser ifrån dem för länge så kan de sörja väldigt! Jag vet dock inte om det är sant!
    Ja, och så "pratar" dom mycket !

• Feline

Titta in hos deras rasring Siames- och Orientalgruppen på hem.passagen.se/sogrupp/
    Där finns i stort sett alla uppfödare med i Sverige, och de har kattungar till salu och massor av info om katten. Enklast är väl att ta kontakt med en uppfödare i närheten av dig och be att få komma och titta/hälsa på/prata om rasen.

Lycka till!

• Gladiator

Tack så jätte mycket för svaren!!

• lallaren

Hej! Jag är tokig i siameser, de är sååå fina! De är mer krävande och måste uppfostras för att inte bli elaka (som många tror att de är). De är mer som hundar kan man säga, fast man behöver inte rasta dem :)

Till dina frågor: De kräver uppmärksamhet men även regler. De funkar bra med huskatt (nja första dagarna kommer de inte gilla varandra). Barn vet jag inte, men det borde väl inte vara några problem. Självklart kan man ha dem som sällskap, man behöver inte ställa ut dem om det är det du menar.

Mitt tips är att gå till en uppfödare och hälsa på. Då får du en uppfattning om hur de är.

Lycka till!!

• Gladiator

Tycker att det är svårt att hitta uppfödare i närheten av mig...
    Någon som har tips?

Vad kostar en Siameskatt?

• Petronilla

Siameserna ligger på ca 5000 kronor

De är väldigt sällskapliga och man bör ha två stycken.
    De tycker om närhet och att göra bus.
    De är väldigt aktiva.
    Man kan ha dem som sällskap bara.

Siameser är rasister och passar bäst ihop med andra
    siameser, det har med ögonen att göra.

Men kommer det en kattunge brukar det fungera.

Jerremiaz katteri
    www.geocities.com/mikarlsson

• Gladiator

Jag har en huskatt som blir 1år i höst...
    Kommer Siamesen och hon inte fungera ihop då???

• Petronilla

Jag tror att om du skaffar en kattunge ska det nog gå. Men sätter
    du sedan ihop två siameser kan de nog gadda ihop sig mot huskatten.

• lallaren

Om man inte vill ha utställningssiameser ska de inte behöva kosta 5000. Mina kostade 2000 vardera. Egentligen skulle jag ha betalat 4000 för den andra men uppfödaren tyckte att då de i mina ögon skulle vara lika mkt värda fick jag betala lika mkt för den andra. Kanske var det även för att hon ville att jag skulle ha två katter istället för en ensam.

Uppfödaren jag gick till hade flertalet hundar och katter av olika raser. De trivdes alla tillsammans. Så det är nog väldigt individuellt om siameser gaddar ihop sej mot huskatter eller inte. Men man får nog vara uppmärksam.

Ring en uppfödare och se vad de säger!

Åååh nu vill jag också skaffa siameser igen!!

• Gladiator

Så om jag bara ska ha katten till sällskap så blir det billigare?

Jag är på väg till GBG och letar efter uppfödare där...någon som vet???

• lallaren

Gladiator,
    Den blir inte billigare för att du väljer att ha den som sällskap, men du kan då välja att köpa en som inte anses som lika snygg och på så sätt få den billigare. Snygg bild förresten.

• clinan

Om du inte ska ha katten till avel eller utställning kan man ju kolla runder på siameser med lite skönhetsfel! Jag har en siames, e som en bebis. Kommer när man kallar och ska gärna ligga hos dig hela tiden, vi har även en vanlig bondkatt och dom kommer väldigt bra överens. Skrutt (siamesen) är den som är mest social av dem två!

• Kakmonstret

Min gammelfaster hade två siameser som alltid sprang och gömde sig när jag (och andra barn) kom dit. Hon har inga barn själv så katterna var väl inte vana med allt ljud och "hårdhänt" kel.
    Vill bara flika in, om du kan tänka dig att titta runt efter en katt att "adoptera" (övergivan och så). Nu kanske inte siameser är så vanlig att stöta på hos kattslussar men vem vet...? Nu har jag iallafall nämnt det.
    Lycka till.

Svar på tråden Siameskatter?