• mammutten81

*Fick en lergryta med lock som man har i ugnen

Fick en lergryta med lock som man har i ugnen av pappa och hans fru i julas, den har liksom inte kommit till användning fast den ser ju fin ut i allafall.

Har läst att man kan använda den till köttfärslimpa, men vad mer?

Vad lagar ni i den?

• Svar på tråden *Fick en lergryta med lock som man har i ugnen
  • Teskedsmamman

Man behöver egentligen inget recept!!

Blanda det som verkar gott, krydda och salta och så in i ungnen!! Kalasgott... bland det godaste jag någonsin gjort var lök, potatis och grytbitar och kryddor, sedan hällde jag över en flaska lättöl!!! Supergott!!!

Att använda öl i matlagningen är faktiskt jättegott!! Jag brukar bryna kött och sedan när det har brynt klart så häller jag på en flaska porter och låter det småputtra tills köttet är klart, ni anar inte hur gott det är...

• Pokemon

vi köpte en lergrtyta och sen icahandlarnas kokbok för lergryta ett häfte typ på loppis helt nytt. vi lagar allt möjligt mest grytor. fettsnålt och inget slabb.

bara ner med några konserver, grönt och kött och kryddor och in i ugnen. allt funkar så länge grytan är fuktig och man inte fyller grytan till bredden.

• Vitsippa

Jag brukar laga kyckling hel tillsammans med klyftad lök, hela vitlöksklyftor, soltorkade tomater, balsamvinäger, soja och olivolja. Det blir smaskens!

• CB72

Nu är boken hittad .................
    Börjar med.
    6st GYLLENE REGLER!!...
    1) Före varje andvändning. Blötlägg lergrytan i ca:10min i kallt vatten.
    2) Slå ALDRIG kalla vätskor uner tillagningstiden.
    3) Sätt ALDRIG en varm lergryta på ett kallt underlag. Använd en handuk eller ett underlägg (kork)
    4) Lägg ALLTID din lergryta i blöt när du har använt den. Då lossnar matrester. Man rengör den med borste eller svamp.
    5)Ställ ALLTID in din lergryta i en kall ugn.
    6) Kom ihåg att STORA & HASTIGA tempraturskillnader kan spräcka din lergryta.

RECEPT!!..

1)Lottas blommiga falukorv!.

750gr hel falukorv. 8st skivor färsk tomat. 8skivor god ost. 2msk senap.
    Tag av skinnet från korven.Skär djupa skåror i korven. I varje "ficka" ska det läggas ned en ostskiva el tomat.
    Breb därefter över senap på skorven (om man är förtjust i ost, så kan man sätta ost över senapen). Lägg nu in lergrytan i kall ugn. Sätt på 225 grader och låt stå i 50-60min...GLÖM NU INTE ATT DEN SKA BLÖTLÄGGAS INNAN ANVÄNDNING BÅDE GRYTA & LOCK...

2)Lammstek Provencale.

1kg Lammbog med ben. 6st stora skivade potaisar.1krm salt. 1skivad gul lök. 1krossad vitlökskyfta 1krm malen svartpeppar.
    Lägg i botten på grytan den skivade poiatisen. Krydda med salt svartpeppar, & den krossade vitlöken.
    Lägg lammbogen ovanpå potatisen & lägg locket på.
    Ställ in i KALL ugn & vrid på 250grader och låt stå i 75-80min.
    Servera med en sallad...

3)Fyllda paprikor!

4st gröna el röda paprikor. 225gr oxfärs (går bra med vanlig köttfärs). salt, malen vitpeppar, malen muskotnöt. 6msk hackad gul lök. 2msk trimlad bacon. 2msk hackad persilja. 1dl kokt ris. 1dl tomatjuice.

Blanda alla ingridienserna i en bunke. Fyll det urgröpta paprikorna med färsen & plaser dom i en blötlagd lergryta.
    Sätt på lockket sätt in i kall ugn. Sätt på ugnen på 225 grader å låt stå i 50-60min. Tillsätt därefter juicen & ställ tillbaka grytan i ugnen i ytteligare 10min..

Eftersom att det är många recept i boken. Så gör jag nu så att jag skriver bara rubriken på dom.. Så är det någon av dessa som låter i eran smak. Så säg till så skriver jag ner det receptet..

Smaskiga fiskbullar.
    Tusse-marusseglass.
    Äppel-kaka från Skåne.
    Ungersk Goulashsoppa.
    Ratatouille/Sydfransk Grönsaksragu.
    Fisk i gryta på Helgolandsvis.
    Plutos Lergryta.
    Dragonört-spätta.
    Fläskkare' med rödkål.
    Plommonspäckad Fläskkarre' med äpple & lök.
    Revbensspjäll.
    Kanpriga Revbensspjäll.
    Indisk Fläskcurry'a la Bombay.
    Söndagsstek med rotsaker.
    Gourmetgryta på Nötkött.
    Fylld nötbringa.
    Kåldolmar i lergryta.
    Köttförslimpa.
    Turkisk Lamm.
    Italiensk Korvgryta.
    Stekt kyckling.Napolitanska kycklinglår.
    Kyckling Shanghai.
    Anka i lergryta.
    Bakad potatis..

Desserter!.-D
    Äppelris.
    Banan au fourinbakad banan.

Så nu hoppas ni klarar er, ........

//CB72...

• mammutten81

å herregud vad snällt!!!
    tänk att du tog dig tid att skriva ner allt detta,tusen tack!

• Lindakaivi

Vi brukar alltid göra kyckling!

Köp 1 hel kyckling, ta ur alla "trevligheter" om det finns några.

Fyll den med lite lök, äpple, vitlök och rosmarin.

Lägg kycklingen i grytan och häll över med grädde och mjölk ( ca 70% grädde, ca 30% mjölk). Häll till det är ca 2-3 cm från kanten. Krydda med rosmarin.

In i ugnen tills kycklingen är klar, ca 60-90min.

Du kan fylla och krydda precis som du känner för.

• Zenobia

mmm ja är dessert tokig

kan man få receptet på äppelris och banan desserten?

• CB72

Zenobia, visst kan du få det ...........

Äppelris: 1 1/2dl risgryn. 3dl vanlig mjölk. 1msk strösocker. 1krm malen kanel. 2msk smält maragrin. 4 skalade &klyftade äpplen.

Lägg riset, mjölken, sockret och den malda kanelen i en blötlagd lergryta och lägg på locket.
    Ställ in i kall ugn och sätt på den 200grader i 30min.
    Tag därefter ut grytan & lägg lägg i äppelklyftorna och ringla det smälta margarinet över. Ställ in grytan i ugnen i 60min..
    Serveras varmt eller kallt med mjölk eller saftsås..

Banan au four-inbakad banan!!

6st skivade bananer. 2msk smält smör. 6msk strösocker, saften av 2st citroner.

Maräng.
    4st äggvitor
    5msk strösocker
    1/2msk vetemjöl
    1stk vanlijsocker
    4st äggvitor..

Häll det smälta smöret i en blötlagd lergryta. Blanda de skivade bananerna med strösockert & saften av de 2 citrinerna. Lägg på locket.
    Ställ in gytan i kall ugn å sätt ugnen på 250 grader.Låt stå i 10min.
    Vispa under tiden äggvitorna hårt med strösockret & vaniljsockret. Vispa tills de bildas ett hårt skum. Vänd därefter i äggulorna och vetemjölet i de uppvispade äggvitorna- Använd et träslev och gå mycket försiktigt tillväga..

Efter att lergrytan har stått i ugnen i 10min (detta gäller då att ugnen har blivit sina rätta grader) tag ut den täck nu bananerna med marängen och baka UTAN lock i samma ungsvärme ca:30min..
    Garnera med florsocker och servera..

Smaklig dessert .............

//CB72...

• CB72

Glömde skriva- Då den ska användas FÖRSTA gången så ska den ligga i blöt i 30 min innan den ska in i ugnen (å i en kall sådan )...

Därefter då behöver den bara ligga i 10 min innan varje användning..

• snowflake

det här är fullständigt OT, men jag måste få skratta åt mig själv, jag läste nämligen rubriken som "fick en lergryta med lock som man har UNGEN i", hahaha, lite trött kanske?!

Svar på tråden *Fick en lergryta med lock som man har i ugnen