Inlägg från: Pumpalicious |Visa alla inlägg
  • Pumpalicious

Flyttar till Västerhaninge - närmsta MVC?

Pejgan skrev 2007-09-13 10:52:11 följande:
    nej jag vet att vår dagmamma är inspirerad av reggio emilia men jag vet ingen som uttalat har den pedagogiken/arbetssättet
    Okej, vill helst inte ha dagmamma, no offence! men känns inte rätt för oss. Får leta runt lite...
  • Pumpalicious
    HeddaBigBum skrev 2007-09-13 11:01:19 följande:
    Vad är reggio emilia? *nyfiken*Det finns en förskoal i Tungelsta som använder sig av en italiensk pedagogik (tror jag) som är ganska snarlik Montessori. Kan det vara reggio emilia?
    Personligen tycker jag inte att Montissori och Reggio emilia är det minsta lika... Men kanske finns vissa bitar där man tänker lika..  Jag har arbetat på två skolor som jobbar efter reggio emilia pedagogiken och blev mycket inspirerad av det. En sak jag gillar skarpt är att man låter barnen använda sin egen fantasi för att komma fram till slutsatser, om ett barn frågar "varför är himlen blå", svarar pedagogen "Vad tror du?".

Sen jobbar de mycket med olika projekt och dokumenterar barnens utveckling med hjälp av foto, video, text osv.

REGGIO EMILIA - Ett barn har hundra språk

Grundare
    Loris Malaguzzi som var barnomsorgschef i den italienska staden Reggio Emilia.
    Han såg barnen som forskare och kommunikatörer som behöver medspelare och en stimulerande miljö för att utvecklas individuellt och i samspel med andra.

Grundsyn
    Barn vill veta. De skapar sin egen kunskap. Den vuxne är medforskare och utmanare. På så sätt ska barnen få redskap att hantera och möta den komplexa värld vi lever i. Den pedagogiska filosofin står också för ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning. Det bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn är rika och intelligenta med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

Metod
    Att arbeta kring olika teman. Bilden, ett av de hundra språken har en viktig plats i Reggio Emilia. Miljön barnet vistas i används som ett pedagogiskt redskap som ska stimulera och inspirera barnen och uppmana dem att söka kunskap.

Barnets arbete dokumenteras för att pedagogen, föräldern och barnet ska kunna se en utveckling. Reggio Emilia är en pedagogik som ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt.

• Pumpalicious

Kom på en till sak.. Det var en fyra årig pojke på förskolan där jag jobbade som så gärna ville ha en motorcykel.. Så vi frågade honom vad man behöver för att göra en motorcykel.. "två hjul" sa han, så vi gick ut och letade fram två hjul i återvinningen. "Man behöver svart trä mellan hjulen". Så vi hjälpte honom att måla en planka svart, och fästa hjulen på plankan m.m.

Barnen får själva komma fram till lösningar på problemen. Det gillar jag skarpt!

• Pumpalicious

En sak slog mig just, det är inte SÖS förlossning nu längre va - är det Huddinge som gäller?

• Pumpalicious
    Mogika skrev 2007-09-14 15:01:04 följande:
    Pumpalot; Ja det är huddinge du tillhör när du flyttat till Vh!
    Vad läskigt.. jag som var helt inställd på SÖS, vet ju INGET om Huddinge... Är dom bra? Har dom sån där förlossningsföreläsning som man kan gå på när man 'är gravid?
  • Pumpalicious

Mogika tack så mycket. Jag gillar inte sjukhus spec. mycket, men de är säkert alla lika bra. Blir bara rörigt i mitt huvud nu när jag ska byta barnmorska OCH förlossning. Det löser sig nog

• Pumpalicious

Hej tjejer,
    Vart håller ni hus? Måste ju hålla kontakten med er - snart grannar ju!

Känner ni varandra föresten?

• Pumpalicious
    Mogika skrev 2007-09-17 19:30:48 följande:
    Jag är kvar iaf! ja nu är det inte långt kvar innan ni flyttar hit!Jag känner inte en kotte här ute, eller ja, pensionärs grannen har man lärt känna! Hur är det med dig och bebisen då?
    Det är inte så bra med mig just nu, har åkt på en sjudundrans hosta och hostar så kraftigt att jag spyr upp slem.. Känner mig riktigt låg och vi som har bokat in 4D ultraljud på Tittut i morgon, jag VÄGRAR att avboka.. Har ju väntat evigheter på det här..

Har du några hemliga hemmakurer att bjussa på?

Hur mår ni?
  • Pumpalicious
    Mogika skrev 2007-09-18 09:22:06 följande:
    Usch vad jobbigt! Jag har oxå åkt på en förkyldning, är bara hostan kvar nu dock.. Men, tyvärr har jag inga bra huskurer som funkar! Sitter själv och hinkar hostmedicin! Nej jag förstår att du inte vill boka av tittut!! Det va såå häftigt att göra 3D undersökningen!! och Tony som gör undersökningen är hur bra som helst! men tänk på att han pratar engelska! Så att ni är förberedda!haha men precis när jag skrev det så kom jag på att din sambo ju är engelskman! *virrpanna* Ska till mvc idag och se om sf måttet stigit i kurvan, annars blir det tillväxt ul.. Fast ärligt så blir jag inte så jätte ledsen om det inte är en fem kilos klump som ska ut!
    Har magen vuxit lite på dig? Min ligger inom svensson-kurvan så det känns tryggt. Å andra sidan får du ett extra UL och det tackar man ju inte nej till

Vilket paket tog ni på Tittut? Tänkte om ni tog den med filmen, och i så fall: är det ljud på filmen? Kommer bara höra mig hosta

Inte långt kvar till BF för dig ser jag, hur känns det?
  • Pumpalicious
    Mogika skrev 2007-09-18 09:40:08 följande:
    Den har hela tiden legat precis under normalkurvan, men nu sist så såg det ut som att kurvan började plana ut istället för att fortsätta uppåt. och nej ett till ul tackar man ju inte nej till! Vi tog premiumpaketet, det är inget ljud på filmen man får med! Nej nu är det inte långt kvar alls! 22 dagar till bf! Vart har tiden tagit vägen?det börjar bli lite nervöst, inte så mycket för förlossningen, utan mer allmänt! Haha, som maken sa härom dan, det är sjukt eg. att man längtar efter att du ska få så ont att du måste åka till sjukhus!
    Haha jaa, tror du att du kommer gå över tiden, eller föda innan BF?
    Visst är det erat första barn? Jag är inte heller spec. rädd för förlossningen utan mer att vi faktiskt kommer att ha en bebis om tre månader - det är ju jätte stort!

Hoppas det går bra med magen och att allt är normalt. Lycka till. Nu ska jag ta i tu med lite städning här hemma, fyller år i morgon och får gäster..
  • Pumpalicious

Ny fråga, var tvungen att boka om min tid hos MVC för jag ska gå en yoga kurs som krockade.. Maria ska jag till nu - erfarenheter?

• Pumpalicious

Då var man Västerhaninge bo då

Svar på tråden Flyttar till Västerhaninge - närmsta MVC?