• Linny

Smink Smink Smink!

Var så många inlägg att jag kanske missat hälften

Id säljs på Åhléns city i Sthlm.

Färgad dagcreme har jag aldrig provat..
    Inte Glo minerals heller..

Jag har bara provat Everydayminerals mineralfoundation men är jättenöjd med den. Känner inget behova av att prova annat just nu. Men någon gång vill jag testa ID. Kanske ska gå förbi någon gång och prova.

Lonestarstate: Trist! Kanske är det att du blivit lite torr nu när det börjat bli kallt?

• Linny
    April Mamma skrev 2007-11-07 19:51:55 följande:
    Ok..vart köper du den? Lägger du på den med borste? Är den täckande (Inte helt..men ändå täckande..)
    Jag köper den på www.everydayminerals.com. Om du är osäker på din nyans, beställ ett "sample kit" först. Då får du välja tre nyanser foundation och lite andra grejer gratis. Det kostar bara med frakten.

Sedan köpte jag ett Everydaykit. Supernöjd!

Jag lägger på med en "flocked sponge" (en slags svamp jag köpt därifrån) och kompletterar med deras foundationborste. Man kan även använda kabukin. Det blir mer eller mindre täckande beroende på hur mycket man lägger på. Jag är nöjd
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:11:46 följande:
    Lone star state: Jag har också massor av knottror i pannan. Jag vet inte vad det beror på och jag har haft det i flera år. Det försvinner lite när jag skrubbar ordentligt, men sedan är det tillbaka efter några dagar. Men jag har märkt en liten förbättring sedan jag började med mineralsmink (använde typ aldrig foundation innan, men det tar ju inte lång tid att bara borsta på!) och pore minimizern. Izze: Jag har inte använt färgad dagcreme, men jag blandar ibland flytande foundation med fuktighetscreme, det blir lättare och lägger sig jämnt.
    Jag tycker tvärtemot att det tar mycket längre tid nu, när jag använder mineralsmink. Innan smörjde jag in foundation på fem till tio sekunder. Nu borstar jag runt och håller på och korrigerar för jag har nog blivit mer kräsen och så vill jag inte att det ska se mjöligt ut. Med mineralfoundation blir det jättebra om man bara är noggrann. Men man ska absolut inte lägga det innan dagkrämen sjunkit in ordentligt. Då blir det inte snyggt. Det kunde man däremot göra med den krämiga foundation jag hade innan.

Att jag ändå använder mineralmakeup är för att resultatet blir snyggare, det håller längre och jag märker att min hud och mina porer mår så mycket bättre!
  • Linny
    Hallonmopeden skrev 2007-11-07 20:15:39 följande:
    Linny; vilken "sort" har du (matte eller semi-matte eller nåt annat?)??? Vilket blir mest täckande? Med svamp eller borste?
    Jag har "matte". Det sägs att det blir mest täckande med svamp men jag tycker faktiskt att det blir bättre med foundationborsten (ej kabukin).
    lilja71 skrev 2007-11-07 20:19:37 följande:
    Linny: du som har koll på det här med mineralfoundation...när jag köpte min ID....för typ 3 år sedan så fick jag ju en genomgång hur man skulle lägga på den...men jag har ju inte använt ID så regelbundet fram till nu och då blev jag lite osäker....men ska man lägga på den med kabukin genom cirkelrörelser....eller hur gör man för att få det snyggast?
    Alltså, jag har verkligen inte koll på detta med mineralfoundation Jag har ju bara provat en sort och var "oskuld" tills för några månader sedan på det området. Vad jag har hört så är det lite olika hur man lägger på det, från märke till märke. En del säger att man ska cirkla in det (buffa) medan andra säger att man ska svepa på det, i ansiktshårens riktning. Jag gör väl halvcirklar på kinderna. Följer kindernas rundning så att säga. Annars borstar jag mest på.. Med svampen så gör jag som man brukat göra med puder.. Inget speciellt alltså.

Men man får väl pröva sig fram och se vad som ger bäst resultat. jag vill inte ha ett "mjöligt" och pudrigt resultat utan ett naturligt. När jag cirklade med kabukin så upplevde jag att pudret la sig runt alla små pyttehårstrån i ansiktet istället för ovanpå (när jag bara sveper i en riktning) och det gjorde att man nästan såg luden ut
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:20:40 följande:
    Så olika det kan vara Jag tycker att det är lättare att få jämnt med puder än flytande, jag lyckades alltid få det ojämnt så jag var tvungen att sudda och ha mig. Men det kanske har att göra med att jag lägger så lite puder Och så är jag säker på att du får ditt mycket snyggare också
    Nä jag får säkert inte mitt snyggare. Tyckte bara det gick så snabbt med flytande. Använde ju även då en färg som var nära min egen och då blir det ju sällan skarvar någon stanns. Jag smörjde även med fingrarna och det blev alltid jättejämnt. Nu har jag dock inte haft en finne på ett halvår och porerna är mycket finare sedan jag började med mineralmakeup. Dessutom håller det mycket bättre än det andra och jag blir inte lika bland. Därför håller jag kvar, trots att det tar längre tid.
  • Linny
    lilja71 skrev 2007-11-07 20:30:39 följande:
    Linny: ja nog e du guru på smink..iallafall i Liljas värld ....har ju sett det på dina fina sminkningar..Jag har inte problem med att det blir mjöligt i ansiktet men ibland så har jag lite för bråttom att få på pudret innan min skin smoothing cream har sugits in ordentligt....och då blir det tjockt ..... men det är bara att ta en bomullstuss och sudda, sudda, sudda
    Men Jag har ju lärt mig här. Innan jag träffade Fridapida och ni andra här så kunde jag inte så värst mycket. Jag gillade smink och sminkade mig men hade absolut inte tre skuggor samtidigt osv osv.
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:31:57 följande:
    Jag är verkligen nybörjare på mineralmakeup. Jag köpte l'oréals för att testa, jag ville inte lägga massor av pengar om jag inte gillade själv konceptet, och den ska tydligen inte alls vara bra. Men nu när jag har provat och är nöjd ska jag testa något annat märke som ska vara bättre. Jag har svårt att köpa på internet eftersom jag inte har någon aning om vad jag har för hudton
    Men prova att köpa ett sample då. Då får du ju tre olika foundations. Du kan väl fundera lite på din hudton. Jag vet att jag har rosa, för när jag är osminkad så tycker jag inte att jag har en gul hudton utan grisrosa Då är jag "kall". Har du mera gul? Mera olivfärgad? Är du blek eller naturligt mer beige/brun?
  • Linny
    Hallonmopeden skrev 2007-11-07 20:42:56 följande:
    Men Linny; jag tycker själv att jag är kall/rosa, och provade 2 nyanser (EM) i Cool-skalan och 1 nyans i neutral och jag tycker jag blev ännu mer rosa... Jag kanske ska teste ett kit till?! Men det är ju såååå många nyanser att välja mellan...
    Konstigt. Jag köpte två från ett everydaykit med en gång (lite vågat kanske men jag chansade) och den ena var perfekt. Den andra var också perfekt, men mest på sommaren. På sommaren hade jag Sandy Medium och nu har jag Medium (cool)
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:47:02 följande:
    Jag funderar på det, men jag har jättesvårt att se färger! Jag kan knappt se vilka ögonskuggor jag passar i... Jag tror själv att jag har en lite varm hudton, jag hittade nåt test med en massa frågor och då kom jag fram till det, men det är så svårt! Hur ser ni vilken hudton ni har?
    Som sagt, när jag är helt osminkad på vintern (när jag är som blekast) så är min hud inte ljusgul eller olivfärgad eller brun. Jag är rosa Jag blir rosa i hela fejset när jag går ut och det är kallt Inte så svårt att se vad jag ska ha då. Det går att läsa på hemsidan vilka färger man ska ha. Den jag har valt ska man ha när man har fair to medium complexion with pinkish undertones.
  • Linny
    Fluffguf skrev 2007-11-07 20:56:18 följande:
    Men jag tror att jag ska beställa prover därifrån... Hur mycket kostar frakten?
    runt 40 spänn tror jag..
  • Linny

Har lagt in dagens sminkning. Blev inte så nöjd med eyelinern, men jag hade superbråttom imorse. Tyvärr syns färgerna dåligt på bilden, som vanligt. Copperized är ju mycket mörkare i verkligheten.

Svar på tråden Smink Smink Smink!