Inlägg från: En liten katt |Visa alla inlägg
  • En liten katt

WT-namn??????

heku skrev 2007-09-14 18:29:37 följande:
    Men jag kan fortfarande inte fatta att folk, svensk folk dömer mig till WT pg av ett namn!Namnet Kevin har placering nr 29 på namntoppen tex. Kika in namntoppen vet jag. Otroligt många Wt mammor och pappor?Du tar upp underklassen och överklassen, allt där emellan då??
    Du får fråga de som "dömer dig till wt", jag vet ingenting om dig.

Jag nämnde inte medelklassen för jag trodde budskapet skulle gå fram ändå. Det finns nog flest Kevin i underklasse, några i medelklassen (nedre medelklassen) och sen tror jag antalet Kevinsar är färre, även om det säkerligen förekommer.

Ja men det är väl inte så konstigt at namnet hamnar högt på namntoppen när väldigt väldigt många väljer samma namn. Sen att de flesta som väljer detta namn kommer från samma samhällsskkt är väl inte så himla konstigt?

Har du nån som helst uppfattning hur befolkningen är placerad klassmässigt så skingras nog dina frågetecken.
  • En liten katt
    heku skrev 2007-09-14 18:49:36 följande:
    mmhhh, men att placera mig och min familj i ett fack, utan fakta utan bara pg av namnet på min stora pojk,tycker jag är helt otroligt fjantigt... det kanske är mammorna som ska sitta i sandlådan istället för barnen?? Och jag bor på ett område med bara en massa svenssons, och alla ropar på sina kevins???
    Vlka placerar just dig i ett fack?

Du skulle kunna vara miljardärska, jag har ingen som helst aning.

Bara för att jag tror att de flesta Kevins kommer från arbetarklassen betyder inte det att jag tror att exakt ALLA gör det.
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 18:53:52 följande:
    heku: Som alltid är det kul för folk att tissla och tassla. Snacka lite skit. Peka och skratta lite.I detta fallet är det folk som döper sina barn till populära namn, i de flesta fall iallafall.Låt dessa människor ha sin trevliga människosyn ifred, alla är inte lika mycket värda för dem. White trash är som du själv säger, skräp, för vissa människor.Påminner lite om en europeisk trend som gick på sent trettiotal i något land i söder.. :)
    Vad är det här för tokiga påståenden? Jag kommer själv från arbetarklassen, det är inget jag skäms för. Jag undrar om det inte är ni som blir så upprörda som egentligen ser ner på människor ur arbetarklassen.

Men jag vill inte klassmärka mina barn, därför kommer jag personligen leta efter mer neutrala namn.
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 19:03:49 följande:
    Skräp var väl kanske lite att ta i av mig.Nog tror jag väl att det förekommer ett ganska stort förakt.Exempelvis tycker många ur överklassen att arbetslösa och socialbidragstagare skall "ta sig i kragen". Har själv hört det sägas ett par gånger... Som om det skulle få utslagna och fattiga på fötter igen. Visst saknas initiativförmåga ibland, men det känns lite hårt.Med ett sådant tankesätt följer ofta en tendens att se ner på folk från vissa samhällsklasser.Jag skall inte kasta sten i glashus, jag suckar också lite lätt när jag är ute och handlar och stöter på en härlig familj med farsa med lastbilsförarmage, morsa med blonderat hår och tre-fyra snoriga och smutsiga barn. White trash brukar det kallas, men det är viktigt att tänka på att vi alla är lika värda. De gör inte som jag, och jag gör inte som dem.Likaså suckar jag lite lätt och ler när man ser de typiska karriäristerna. Akademikerna, som de ofta kallar sig. Välutbildade med dyraste designerbågarna till glasögonen, och dyra kläder. Dyr och fin mat, för man måste unna sig lite av livets goda..Huvudsaken är att alla är glada? Livets goda för den ena är ostbågar, för den andra är det 70% choklad.Här sitter jag, Conny, i ett hus mitt ute på en åker. Kör Audi A4 och Volvo 940. Käkar helst spaghetti och köttfärssås. På kvällen är det godast med 70% choklad (haha, jo faktiskt) och en ISKALL Coca Cola.. Har ett arbetarjobb och ett mediajobb, samt högutbildade föräldrar.Vet inte riktigt vilken kategori jag hamnar i, men någon kanske vill berätta? :)
    Oj vad du suckar åt folk åt höger och vänster! Det gör faktiskt inet jag, trots att jag är en av de där "hemska" som påstår att olika namn är olika populära i olika samhällsklasser.
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 19:15:26 följande:
    Jag ser inte många trådar om mellanklassnamn eller namn som är vanliga hos höginkomsttagare... :)
    Givetvis för att det ut ett samhällsperspektiv ger lägst status att tillhöra arbetarklassen. Jag bär själv på detta arv, klart som fan att jag vill akta mig för att märka mina barn med något som ger lägre status, vare sig vi vill att det ska vara så eller ej!
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 19:21:23 följande:
    Jadå, det håller jag med dig om. Att säga emot det vore som att säga att jorden är platt.. :)Så där är vi helt överens!En liten katt: ta inte allt jag skriver helt bokstavligt, även om det kan vara lockande. :)
    vad syftar du på nu? Menade du inget med stycket om suckar? var det bara utfyllnad?
  • En liten katt
    heku skrev 2007-09-14 19:20:55 följande:
    visa mig den statistiken och forskningen.
    Får man tipsa om "Man är vad man heter" av Charlotte Hagström till att börja med?
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 19:24:13 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 19:23:05 följande:
    Det låter som att du gärna nappar på något jag skriver för att starta en liten ordfight. Tyvärr tänker jag inte göra dig till lags, trevlig helg. :)
    Ok. Det där får stå för dig. Jag tolkar det som att du skrev något du inte kunde stå för. Trevlig helg.
  • En liten katt
    heku skrev 2007-09-14 19:31:18 följande:
    Vad var det du skrev on sannolikheter? Men vad vet du om att de flesta kevinsar kommer ifrån??
    Vad jag skrev får du gå tillbaka och kolla själv.

Tja, jag vet väl ungefär lika mycket om det som du, vi väljer att se verkligheten på olika sätt.
  • En liten katt
    Mjolle skrev 2007-09-14 19:35:39 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 19:27:18 följande:
    Arrr.. om du nu tvunget måste bråka...Jag suckar lite lätt åt klassiska stereotyper som white-trash familjerna och de snobbigare "akademikerna". Kalla dem vad man vill, vissa stereotyper finns alltid.Iakttagelserna kommer från den tiden då jag jobbade i butik och satt mycket i kassan.Vissa familjer köpte godis, läsk, glass, halv- och helfabrikat, hade ett koppel av smutsiga osnutna ungar som skulle fingra på allting. Här suckar jag för att de stereotypiskt hade noll koll på ungarna, och framstod som ganska sluskiga om sanningen skall fram.På andra änden av klass-skalan återfann man de högutbildade. Stressade familjefäder som för en gångs skull tog med sig barnen till affären. Färsk pasta, dyraste parmaskinkan och tapas-tillbehör. Trendigt och fint, Gant-skjorta och dyra glasögon. Även här suckar jag lite, eftersom det i många fall var helt tyligt hur stark statusjakten var. Dyrt är fint, och ju dyrare desto bättre. Lyckan finns bakom nästa köp, nästa bil större TV.Så visst suckar jag lite åt folk. Det gör jag för mig själv i min ensamhet, när jag ser något tråkigt i min omgivning. Det är trist när barn inte får den uppmärksamhet de förtjänar från föräldrarna, vilket i detta fallet var den gemensamma nämnaren.Om du inte är nöjd med denna förklaringen utan vill fortsätta sidodiskussionen, kan du väl vara vänlig och skicka ett mail/PM istället. Tack och trevlig helg.
    Fast du, jag bad inte om nån förklaring. Jag konstaterade bara att du suckar mycket åt olika människor medan jag som i denna tråd anklagas för att vara fördomsfull och "ser ner på människor" inte gör det. Vare sig de är stereotyper eller ej. Trevlig helg (igen).
Svar på tråden WT-namn??????