Pyff.. snälla vän, har man en bra hemförsäkring så har man ingen självrisk! (detta kan nästan alltid köpas till i vanliga hemförsäkringen för runt 300,- år men gäller då för helafamiljen, hur många resor som hellst samt även avbeställningsskydd, å högre ersättningsbelopp, står för självrisken i bil, hem försäkring mm om nått händer då du är på resa osv, osv.. mm)
å om du läser högre upp så behöver man inte alls lägga ut allt på plats!
dessutom berättigar hemförsäkringens reseförsäkring även till ökade levnadskostnader som mat osv
enl shablon summor som ud bestämt för olika länder.
Däremot finns det en enda andledning då resebolagens extra försäkring är bra, det är om man åker på en snordyr resa per dag sett, då man där kan få ut ersättning för enstaka dagar även om man inte är sjuk halva resan (som ger ny resa för helafamiljen även i hemförsäkringen), men det är knappast aktuellt för ts om de inte bor på 5+ stjärniga hotell i 6 veckor, med tanke på vad extra försäkringen kostar innan man går pluss på den..
Den är även bra om man reser med någon annan person som inte går under samma hemförsäkring å risken att ena blir sjuk mer än halva resan är relativt stor (tex 1 veckas resor om man drabbas av hög feber å influensa så blir man lätt sjuk 4 dar) å då får båda en ny resa i stället för bara den som är sjuk. (men då gäller det ändå bara sjuklingen + en medresenär)
Jag förstår att man lätt har övertro till i mitt tycke dyra onödiga resebolagens extra försäkringar, när man läser deras reklam eller hamnar för nått litet å man inte har en uppfattning om hur det egentligen är i jämförelse med hemförsäkringens reseförsäkring..
Jag har själv tagit dessa men när man konstaterat några gånger att man oftast ändå måste vända sig till hemförsäkringen då reseförsäkringen täcker så otroligt lite, å man ser hur allt i praktiken fungerar.. då vet man...