• kalla

Laktosfri vispgrädde?

Jag ska fixa barnkalas på söndag och 1 gäst är laktosintollerant. (Det blir 11 barn, mellan 5 och 7 år.)Sonen=födelsedagsbarnet vill att vi bjuder på tårta (hemmagjord). Finns det något laktosfritt alternativ till vispgrädde? Eller tycker ni att jag kan ge "laktosallergikern" Tofuline-glass, medan de övriga får tårta? Själv är jag lite emot att ge något helt annat. Jag vill att de ska få så lika som möjligt att äta. Tyvärr, så vet jag inte en enda "barn-tycker-om-tårta" utan grädde.

Alternativet är att alla får glass, kolasås, bananer, maränger, strössel. Fast det fick de ifjol, så egentligen vill jag inte ha det. Men hellre det då än att 1 person får Tofuline-glass och de andra tårta.

Kan ni hjälpa mej?

• Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?
  • Saraaa

Det finns Laktosfri grädde, den står vid den vanliga vispgrädden i kylddisken

• Peztis

Men det finns ju laktosfritt, ialla fall har jag för mig det.

Håller med, måste var himla trist för den stackars ungen att inte få den smarriga tårtan alla andra får!

Tänk bara på det där med laktos även om du gör tårtbotten själv (men det har du säkert redan gjort).

• Peztis

På ICA Maxi hos mig finns det en speciell kyldisk med alla laktosfria alternativ.

• Ylwis

laktosfri gärrde finns och är mkt godare än vanlig grädde. går så bra att vispa och  spritsa.

Mamma till Alvyn 051015
  • Pyre liten

Hejsan!
    Det finns en grädde som är helt mjölkfri som går att vispa. Den är lite små konstig i konsistensen men det blir bättre efter att man har vispat den. Den är något söt kanske. Smaka så får du se. JAg tror det finns ett laktosfritt alternativ också. Det har kommit rätt så mycket olika saker nu. Kika bland dom mjölkfria produkterna i affären (vid kyldiskarna).

Hoppas att det ordnar sig.
    Ha ett trevligt kalas.

Hälsningar Malin

• Anmäld
    Ylwis skrev 2007-09-11 21:51:47 följande:
    laktosfri gärrde finns och är mkt godare än vanlig grädde. går så bra att vispa och  spritsa.
    håller med den är mycket godare, speciellt i såser!
  • Ylwis

sen så går det ju göra fromager och  mousser och ha utanpå eller sugarpaste,marsipan  är ju enkelt med.

Mamma till Alvyn 051015
  • Dolphingirl

Valio har en laktosfri grädde som jag brukar använda. Den smakar snudd på lika dant som vanlig grädde. Jag rekommenderar den varmt. Då kan alla äta och ta från samma tårta för de andra barnen kommer inte att känna någon skullnad.

Den kan dock ta lite längre stund än vanlig grädda att vispa(kanske 5 istället för 3 minuter), men när den väl börjar bli tjock kan det gå väldigt fort.

Lycka till med kalaset!

• Jewell

Den helt laktosfria grädden är super och smakar inte anorlunda och ser inte anorlunda ut utan funkar som helt vanlig grädde förutom att din gäst inte blir sjuk.
    Står på paketet om det är laktosfattig eller laktosfri.

Den laktosfria står sig oxå längre i kylen än vnlig grädde.

Lycka till!

• kalla

Wow, vilka snabba svar! Tack allihopa! Vad kul att jag kan bjuda på tårta! Då ska jag kika i morron.

Peztis: Japp, i "min" tårtbotten är det inga mjölkprodukter, så där är det lugnt och jag har tänkt på laktosfritt i allt fikabröd.

Just det, kom på en till sak. Vilka godissorter är laktosfria? Typ smågodis-sorter och sånt. Pop corn går väl alltid hem, förutom hos födelsedagsbarnet...

Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?